Attitudes of physical educators, who works in special and in general programmes of mass sports, toward people with disabilities

 
see the original item page
in the repository's web site and access all digital files if the item*
share




2008 (EN)
Εκτίμηση των στάσεων καθηγητών Φυσικής Αγωγής που εργάζονται σε ειδικά και γενικά προγράμματα μαζικού αθλητισμού, απέναντι στην ένταξη των ατόμων με αναπηρία
Attitudes of physical educators, who works in special and in general programmes of mass sports, toward people with disabilities

Ρίζος, Αθανάσιος Βασιλείου

During the last years in Greece, in the programmes of mass sports, programmes happen for special population, which the purpose of them is to incorporate people with disabilities in sports. The purpose of this study was to examine the attitudes of Physical Educators toward the inclusion of students with disabilities in regular Physical Education classes. 255 Physical Education teachers (130 male and 125 female) completed a modified version of the questionnaire "Attitudes toward Teaching Individuals with Physical Disabilities in Physical Education" (ATIPDPE) of Kudlacek et al (2002) and a second questionnaire with demographic data of the participants. There were no significant differences between physical educators who taught in the special and the general programmes. The results revealed positive attitudes of all teachers toward teaching students with disabilities in Physical Education classes, however, there were no significant differences between males and females and as well as those who teach different Physical Education courses. These results are consistent with the current literature, however it is strongly suggested an ongoing assessment should examine the changes in education of people with disabilities and their inclusion in the typical classes and how these affect the attitudes of Physical Education teachers.
Τα τελευταία χρόνια στην Ελλάδα, στα προγράμματα του μαζικού αθλητισμού πραγματοποιούνται προγράμματα για ειδικούς πληθυσμούς, των οποίων στόχος είναι η ένταξη των ατόμων με αναπηρία στον αθλητισμό. Ο σκοπός αυτής της έρευνας ήταν να εξετάσει τις στάσεις των καθηγητών Φυσικής Αγωγής απέναντι στην ένταξη των μαθητών με αναπηρίες στο μάθημα της Φυσικής Αγωγής στα πλαίσια του τυπικού σχολείου. 255 καθηγητές Φυσικής Αγωγής (130 άνδρες και 125 γυναίκες), συμπλήρωσαν μία τροποποιημένη έκδοση του Ερωτηματολογίου «Attitudes Τoward Teaching Individuals with Physical Disabilities in Physical Education» (ATIPDPE) του Kudlacek (2002) καθώς και ένα ερωτηματολόγιο με τα δημογραφικά στοιχεία των συμμετεχόντων. Τα αποτελέσματα έδειξαν θετικές στάσεις όλων των καθηγητών απέναντι στη διδασκαλία μαθητών με αναπηρία στις τάξεις Φυσικής Αγωγής. Δεν υπήρχαν στατιστικά σημαντικές διαφορές σε σχέση με το φύλο και μεταξύ των καθηγητών που δίδασκαν στα ειδικά προγράμματα και των καθηγητών που δίδασκαν στα γενικά προγράμματα. Τα αποτελέσματα αυτά είναι σύμφωνα με τη σύγχρονη βιβλιογραφία, υπάρχει όμως αναγκαιότητα για συνεχή ενημέρωση για την εξέλιξη της εκπαίδευσης των ατόμων με αναπηρία και της ένταξής τους στο τυπικό σχολείο και πως αυτή επηρεάζει τη στάση των καθηγητών.

info:eu-repo/semantics/masterThesis
Postgraduate Thesis / Μεταπτυχιακή Εργασία

Ενταξη
Ατομα με αναπηρία
Adapted physical education
Attitudes
People with disabilities
Students with special education needs
Προσαρμοσμένη φυσική αγωγή
Μαζικός αθλητισμός
Mass sports
Ατομα με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες

Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (EL)
Aristotle University of Thessaloniki (EN)

2008
2009-06-21T21:00:00Z


Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, Σχολή Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού, Τμήμα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού (Σέρρες)

This record is part of 'IKEE', the Institutional Repository of Aristotle University of Thessaloniki's Library and Information Centre found at http://ikee.lib.auth.gr. Unless otherwise stated above, the record metadata were created by and belong to Aristotle University of Thessaloniki Library, Greece and are made available to the public under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International license (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0). Unless otherwise stated in the record, the content and copyright of files and fulltext documents belong to their respective authors. Out-of-copyright content that was digitized, converted, processed, modified, etc by AUTh Library, is made available to the public under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International license (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0). You are kindly requested to make a reference to AUTh Library and the URL of the record containing the resource whenever you make use of this material.
info:eu-repo/semantics/openAccess



*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)