The effect of the morphologyof aim on internal motivation as well as on the achievement goals in the climate of motivation and performance

 
see the original item page
in the repository's web site and access all digital files if the item*
share




2008 (EN)
Η επίδραση της δομής του στόχου στην εσωτερική παρακίνηση, στόχους επίτευξης, στο κλίμα παρακίνησης και στην απόδοση
The effect of the morphologyof aim on internal motivation as well as on the achievement goals in the climate of motivation and performance

Σταυρίδης, Αθανάσιος Δημητρίου

The purpose of this study was to explore the effect that the structure of aim has on internal motivation, achievement goals, the climate of motivation and the performance of final form primary school students. The survey took a sample of 360 children (194 boys and 166 girls) aged 11-12, from ten schools divided into two groups. The first experimental was the task involving emphasis group and the other with the ego involving emphasis group. Four P.E. sessions were planned and taught. The research was carried out through questionnaires and motor tests in volleyball. From the statistical analysis of data was found that girls are more internally motivated and scored higher on targets of social acceptance and personal improvement. Regarding the purpose of performance those students who were taught lessons of orientation with emphasis on the "ego" demonstrated higher levels of achievement compared with the "task" group. The findings of this research confirm that a P.E. lesson that sets targets either learning or performance, contributes significantly to students' motivation revives their interest in participation and gradually enhances their performance.
Σκοπός της εργασίας ήταν να διερευνηθεί η επίδραση της δομής του στόχου στην εσωτερική παρακίνηση, στους στόχους επίτευξης, στο κλίμα παρακίνησης και στην απόδοση μαθητών ΣΤ΄τάξης Δημοτικού Σχολείου. Στην έρευνα συμμετείχαν 360 παιδιά (194 αγόρια και 166 κορίτσια), ηλικίας 11-12 ετών, από δέκα σχολεία, χωρισμένα σε δύο ομάδες: μία ομάδα με έμφαση στον προσανατολισμό στο «έργο» και μία ομάδα με έμφαση στον προσανατολισμό στο «εγώ». Σχεδιάστηκαν και διδάχθηκαν τέσσερα μαθήματα φυσικής αγωγής. Η έρευνα πραγματοποιήθηκε με την βοήθεια ερωτηματολογίων και δύο κινητικών τεστ στην πετοσφαίριση. Από την στατιστική ανάλυση των δεδομένων διαπιστώθηκε ότι τα κορίτσια είναι περισσότερο εσωτερικά παρακινημένα και παρουσίασαν αυξημένα σκορ στους στόχους της κοινωνικής αποδοχής και της προσωπικής βελτίωσης. Σχετικά με το στόχο της απόδοσης οι μαθητές/τριες της ομάδας που διδάχθηκαν μαθήματα με έμφαση στον προσανατολισμό στο "εγώ" παρουσίασαν υψηλότερα σκορ σε σύγκριση με την ομάδα "έργου". Τα ευρήματα της παρούσας έρευνας πιστοποιούν ότι ένα μάθημα φυσικής αγωγής δομημένο με στόχους (είτε μάθησης είτε επίδοσης) δίνει ουσιαστικά κίνητρο στην προσπάθεια των μαθητών, επηρεάζει θετικά την πρόθεση για συμμετοχή και βελτιώνει προοδευτικά την απόδοση.

info:eu-repo/semantics/masterThesis
Postgraduate Thesis / Μεταπτυχιακή Εργασία

Internal motivation
Εσωτερική παρακίνηση
Motivational climate
Απόδοση
Achievement goals
Performance
Κλίμα παρακίνησης
Στόχοι επίτευξης

Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (EL)
Aristotle University of Thessaloniki (EN)

Greek
English

2008
2009-06-21T21:00:00Z


Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, Σχολή Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού, Τμήμα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού

This record is part of 'IKEE', the Institutional Repository of Aristotle University of Thessaloniki's Library and Information Centre found at http://ikee.lib.auth.gr. Unless otherwise stated above, the record metadata were created by and belong to Aristotle University of Thessaloniki Library, Greece and are made available to the public under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International license (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0). Unless otherwise stated in the record, the content and copyright of files and fulltext documents belong to their respective authors. Out-of-copyright content that was digitized, converted, processed, modified, etc by AUTh Library, is made available to the public under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International license (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0). You are kindly requested to make a reference to AUTh Library and the URL of the record containing the resource whenever you make use of this material.
info:eu-repo/semantics/openAccess



*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)