Miltos Kountouras and his educational thought and action during the first decades of the 20th century: The "Sacred Three Years" in the College of Female education in Thessaloniki (1927-1930)

 
see the original item page
in the repository's web site and access all digital files if the item*
share




2008 (EN)
Ο Μίλτος Κουντουράς και η παιδαγωγική του σκέψη και δράση κατά τις πρώτες δεκαετίες του 20ου αιώνα: η "Ιερή Τριετία" στο Διδασκαλείο Θηλέων Θεσσαλονίκης (1927-1930)
Miltos Kountouras and his educational thought and action during the first decades of the 20th century: The "Sacred Three Years" in the College of Female education in Thessaloniki (1927-1930)

Λοάρη, Φιλομήλα Απόστολου

The instant scientific assignment studies the pedagogical thought and action of the educator Miltos Kountouras during the first decades of the 20th century. Specifically, the study presents the pioneer pedagogical and educational methods that he used as a director of "College of Education for Women" the period 1927-1930. In this teacher-training college, he applied the principles of "New Education" and tried to give to the teachers identity a social perspective, which was for years absent. His aim was to eliminate the traditional stereotypes of women teachers. Finally, the society of Thessaloniki opposed to his effort and his service in the school was ended.
Η παρούσα εργασία αφορά στην παιδαγωγική σκέψη και δράση του παιδαγωγού Μίλτου Κουντουρά κατά τις πρώτες δεκαετίες του 20ου αιώνα. Πιο συγκεκριμένα, μελετούνται οι πρωτοποριακές εκπαιδευτικές και παιδαγωγικές μέθοδοι που εφάρμοσε ως Διευθυντής στο Διδασκαλείο Θηλέων Θεσσαλονίκης, την περίοδο 1927-1930. Στο σχολείο αυτό εφάρμοσε αρχές της «Νέας Αγωγής», καθώς και θέλησε να προσδώσει στην ταυτότητα των διδασκαλισσών μία κοινωνική διάσταση, η οποία για χρόνια ήταν απούσα. Έτσι, αναδεικνύεται η προσπάθεια του παιδαγωγού να συνδέσει την εκπαίδευση των κοριτσιών με την κοινωνική ζωή, τη δράση, τη συλλογικότητα και την απομάκρυνσή τους από τη στερεότυπη μορφή της παραδοσιακής δασκάλας. Τέλος, γίνεται αναφορά στην αντιμετώπιση που είχε η προσπάθεια αυτή του Κουντουρά από την κοινωνία της Θεσσαλονίκης (Διδασκαλειακά 1927-29) και το τέλος της θητείας του στο σχολείο.

info:eu-repo/semantics/masterThesis
Postgraduate Thesis / Μεταπτυχιακή Εργασία

Προοδευτική εκπαίδευση
Μίλτος Κουντουράς
Miltos Kountouras
Education
Εκπαίδευση
Gender
Progressive education
Φύλο
Διδασκαλείο Θηλέων Θεσσαλονίκης
College of female education in Thessaloniki

Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (EL)
Aristotle University of Thessaloniki (EN)

2008
2009-06-21T21:00:00Z


Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, Φιλοσοφική Σχολή, Τμήμα Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής, Παιδαγωγική της ισότητας των φύλων

This record is part of 'IKEE', the Institutional Repository of Aristotle University of Thessaloniki's Library and Information Centre found at http://ikee.lib.auth.gr. Unless otherwise stated above, the record metadata were created by and belong to Aristotle University of Thessaloniki Library, Greece and are made available to the public under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International license (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0). Unless otherwise stated in the record, the content and copyright of files and fulltext documents belong to their respective authors. Out-of-copyright content that was digitized, converted, processed, modified, etc by AUTh Library, is made available to the public under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International license (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0). You are kindly requested to make a reference to AUTh Library and the URL of the record containing the resource whenever you make use of this material.
info:eu-repo/semantics/openAccess



*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)