Children of immigrant families from Congo to Greece: exploration of their literacy practicies

 
see the original item page
in the repository's web site and access all digital files if the item*
share




2008 (EN)
Παιδιά οικογενειών μεταναστών από το Κονγκό στην Ελλάδα: διερεύνηση πρακτικών γραμματισμού τους
Children of immigrant families from Congo to Greece: exploration of their literacy practicies

Προβελεγγίου, Δήμητρα Κυριάκου

Αν και την τελευταία δεκαετία το φαινόμενο της μετανάστευσης έχει απασχολήσει την ελληνική βιβλιογραφία, οι πληθυσμοί με τόπο προέλευσης την Αφρική παραμένουν ερευνητικά αφανείς. Η παρούσα μελέτη ασχολείται με τα ζητήματα της διγλωσσίας, της εκπαίδευσης και της κατάστασης του γραμματισμού των παιδιών των οικογενειών μεταναστών από το Κονγκό στην Ελλάδα. Αναφέρεται στις συνθήκες της μετανάστευσής τους, στα πολιτισμικά μοντέλα που φέρουν από τη χώρα προέλευσής τους και στη σχέση τους με τη γλώσσα και την εκπαίδευση. Ένα σημαντικό εύρημα ανάμεσα στις τέσσερις οικογένειες του δείγματος είναι σε σχέση με την αξία της μητρικής γλώσσας συγκριτικά με τη γλώσσα του κοινωνικού περιβάλλοντος στο σπίτι και στο σχολείο. Η χρήση της μητρικής γλώσσας ως αντικείμενο και ως εργαλείο διδασκαλίας συνεισφέρει στην αυτοαντίληψη του ατόμου και στη μαθησιακή αυτοεκτίμηση.
Though the last decade the phenomenon of immigration has been of vast interest in the Greek literature, populations that origin from Africa remain neglected in research. This study is concerned with matters of bilingualism, education and the condition of literacy of children of immigrant families from Congo living in Greece. It refers to the conditions of their migration, the cultural models they hold from their origin society and their relation with language and education. One significant finding amongst the four sample families is in relation with the value of the mother tongue in comparison with the language of the social environment at home and at school. The usage of the mother tongue as an object and as an instrument of instruction contributes to the self-awareness as persons and to the self-esteem as students to the children.

info:eu-repo/semantics/masterThesis
Postgraduate Thesis / Μεταπτυχιακή Εργασία

Cultural models
Κονγκό
Μητρική γλώσσα
Mother tongue
Διγλωσσία
Africa
Immigration
Αφρική
Bilingualism
Πολιτισμικά μοντέλα
Μετανάστευση
Congo

Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (EL)
Aristotle University of Thessaloniki (EN)

2008
2009-10-12T09:20:14Z


Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, Παιδαγωγική Σχολή, Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης

This record is part of 'IKEE', the Institutional Repository of Aristotle University of Thessaloniki's Library and Information Centre found at http://ikee.lib.auth.gr. Unless otherwise stated above, the record metadata were created by and belong to Aristotle University of Thessaloniki Library, Greece and are made available to the public under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International license (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0). Unless otherwise stated in the record, the content and copyright of files and fulltext documents belong to their respective authors. Out-of-copyright content that was digitized, converted, processed, modified, etc by AUTh Library, is made available to the public under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International license (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0). You are kindly requested to make a reference to AUTh Library and the URL of the record containing the resource whenever you make use of this material.
info:eu-repo/semantics/openAccess



*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)