Teaching the greek language to immigrant parents while simultaneously teaching the mother tongue to their children as factors which improve the overall school efficiency

 
see the original item page
in the repository's web site and access all digital files if the item*
share



PhD thesis (EN)

2009 (EN)
Η διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας σε γονείς μετανάστες με παράλληλη διδασκαλίας της μητρικής γλώσσας στα παιδιά τους ως παράγοντες βελτίωσης της συνολικής αποτελεσματικότητας του σχολείου
Teaching the greek language to immigrant parents while simultaneously teaching the mother tongue to their children as factors which improve the overall school efficiency

Χαραβιτσίδης, Πέτρος Δ.

There have been very few recorded efforts by teachers in Greece, concerning the application of educational interventions on the direction of critical pedagogy. The need for scientific research on these efforts led to the elaboration of the current dissertation, whose subject is the initiatives developed by the teachers of a public primary school in the centre of Athens with a high percentage of immigrant pupils, with the aim being the normal co-existence of all children. The paper follows the efforts of a specific school for eight consequent years (1999 - 2007), from the initial development of practices in the school (1999) until their suspension (2007) after intervention by the administration. The effect of these practices has been investigated in this paper and their outcomes for the Greek and immigrant pupils, for their parents as well as for the teachers of the school. It is investigated therefore, the “how” and “how much” these practices have affected the school community and consequently school efficiency, as the later is defined within the concept of a democratic and humanitarian school
Στην Ελλάδα έχουν καταγραφεί ελάχιστες προσπάθειες εκπαιδευτικών, οι οποίες να σχετίζονται με την εφαρμογή εκπαιδευτικών παρεμβάσεων προς την κατεύθυνση της κριτικής παιδαγωγικής θεωρίας. Η ανάγκη επιστημονικής έρευνας αυτών των προσπαθειών οδήγησε και στην εκπόνηση της παρούσας διατριβής, της οποίας αντικείμενο είναι οι πρωτοβουλίες που ανέπτυξαν οι εκπαιδευτικοί ενός δημοτικού σχολείου στο κέντρο της Αθήνας με μεγάλο ποσοστό αλλοδαπών μαθητών, με στόχο την ομαλή συνύπαρξη όλων των παιδιών. Η εργασία παρακολουθεί την προσπάθεια του συγκεκριμένου σχολείου για οκτώ συνεχόμενα χρόνια (1999-2007), από την έναρξη των δράσεων που αναπτύχθηκαν στο σχολείο (1999) έως και τη διακοπή τους (2007) μετά από παρέμβαση της διοίκησης. Στη συγκεκριμένη εργασία μελετάται η επίδραση αυτών των δράσεων και τα αποτελέσματά τους για τους Έλληνες και αλλοδαπούς μαθητές, τους γονείς τους αλλά και για τους εκπαιδευτικούς του σχολείου. Εξετάζεται δηλαδή το «πόσο» και το «πώς» αυτές οι δράσεις επηρέασαν τη σχολική κοινότητα και συνακόλουθα τη σχολική αποτελεσματικότητα, έτσι όπως αυτή ορίζεται μέσα από την έννοια του δημοκρατικού και ανθρώπινου σχολείου

PhD Thesis / Διδακτορική Διατριβή
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis

Θεωρία πεδίου
Critical pedagogy
Μετανάστες, Εκπαίδευση, Ελλάδα
Κριτική παιδαγωγική
Immigrants children, Education, Greece
Σχολική αποτελεσματικότητα
Immigrants, Education, Greece
Grounded theory
Mother tongue teaching
Ελληνική γλώσσα, Νέα, Μελέτη και διδασκαλία
Greek language, Modern, Study and teaching
Διδασκαλία ελληνικής γλώσσας
School efficiency
Διδασκαλία μητρικής γλώσσας
Greek language teaching

Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (EL)
Aristotle University of Thessaloniki (EN)

Greek

2009
2010-01-08T10:11:15Z


Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, Παιδαγωγική Σχολή, Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης

This record is part of 'IKEE', the Institutional Repository of Aristotle University of Thessaloniki's Library and Information Centre found at http://ikee.lib.auth.gr. Unless otherwise stated above, the record metadata were created by and belong to Aristotle University of Thessaloniki Library, Greece and are made available to the public under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International license (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0). Unless otherwise stated in the record, the content and copyright of files and fulltext documents belong to their respective authors. Out-of-copyright content that was digitized, converted, processed, modified, etc by AUTh Library, is made available to the public under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International license (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0). You are kindly requested to make a reference to AUTh Library and the URL of the record containing the resource whenever you make use of this material.
info:eu-repo/semantics/openAccess



*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)