From novice to expert: Trajectories of skill acquisition through work

This item is provided by the institution :
Hellenic Adult Education Association   

Repository :
Adult Education Critical Issues  | ΕΚΤ eJournals   

see the original item page
in the repository's web site and access all digital files if the item*



Από αρχάριος, …ειδικός: Τροχιές απόκτησης δεξιοτήτων κατά την εργασία (EL)
From novice to expert: Trajectories of skill acquisition through work (EN)

Lintzeris, Paraskevas

info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion

2021-12-09


Η εργασία συνιστά, από την ίδια της τη φύση, τη χωροχρονική λειτουργία και τον ρόλο της στην κοινωνική ζωή, ένα πεδίο ανθρώπινης αλληλεπίδρασης που λειτουργεί ως πηγή εμπειριών οι οποίες επηρεάζουν εξελικτικά και μεταμορφωτικά το σώμα των γνώσεων, δεξιοτήτων και ικανοτήτων που κάθε άτομο διαθέτει και ενεργοποιεί κατά την άσκησή της. Το κείμενο εξετάζει τρεις θεωρίες που αναφέρονται στους τρόπους που συντελείται η απόκτηση δεξιοτήτων για τη μετάβαση από την κατάσταση του αρχάριου σε αυτήν του ειδικού: τη θεώρηση των S.E. Dreyfus & H.L. Dreyfus, την ανάλυση του Richard Sennett και την προσέγγιση των Chris Argyris και Donald Schön. Υπογραμμίζεται η σημασία της πρακτικής εργασιακής εμπειρίας και ειδικότερα της επίλυσης προβλημάτων ώστε να υπάρξει υποκειμενική πρόσληψη, εσωτερίκευση και εμπέδωση της θεωρητικής γνώσης. Παράλληλα όμως τονίζεται η κρισιμότητα της θεωρητικής, επιστημονικής γνώσης για την κατανόηση, τον έλεγχο και τη γενίκευση της πρακτικής εμπειρίας. (EL)
Work is, by its very nature, its spatio-temporal function and its role in social life, a field of human interaction. As such is a constant source of experiences that evolutionarily and sometimes transformatively affect the body of knowledge, skills and competences that each individual possesses and activates during the practice of his/her profession. The paper examines three theories regarding the ways in which professional / vocational skills are acquired through work aiming to succeed the transition from the state of the novice to that of the expert: the theory of S.E. Dreyfus & H.L. Dreyfus, the analysis of Richard Sennett and the approach of Chris Argyris and Donald Schön. The importance of working experience and in particular problem solving is emphasized in order the learner to have a subjective acquisition, internalization and consolidation of theoretical knowledge. At the same time, the importance of theoretical, scientific knowledge for the understanding, control and generalization of practical experience is underlined. (EN)


θεωρίες μάθησης (EL)
μάθηση με βάση την εργασία (EL)
μάθηση μέσω πράξης (EL)
εργασιακή εμπειρία (EL)
εμπειρική μάθηση (EL)
απόκτηση δεξιοτήτων (EL)
experiential learning (EN)
learning theories (EN)
working experience (EN)
skill acquisition (EN)
learning by doing (EN)
work-based learning (EN)

Greek

Επιστημονική Ένωση Εκπαίδευσης Ενηλίκων (Ε.Ε.Ε.Ε.) (EN)


2732-964X
ADULT EDUCATION Critical Issues; Τόμ. 1 Αρ. 1 (2021): Τεύχος 1; 55-67 (EL)
Adult Education Critical Issues; Vol. 1 No. 1 (2021): Τεύχος 1; 55-67 (EN)

https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
Copyright (c) 2021 Παρασκευάς Λιντζέρης (EN)




*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)