Σκοπός της παρούσας έρευνας είναι η επίτευξη της σύνδεσης των επιστημονικών περιοχών της Ψυχολογίας και της Εκπαίδευσης Ενηλίκων, επιχειρώντας τη διερεύνηση των απόψεων ειδικών ψυχικής υγείας – εκπαιδευτών/τριών ενηλίκων για τη χρήσης της μεθόδου της αναστοχαστικής ομάδας από το χώρο της Συστημικής Οικογενειακής Θεραπείας, στην Εκπαίδευση Ενηλίκων ως ένα εφαλτήριο για την προαγωγή της μετασχηματίζουσας μάθησης. Τα ερευνητικά ερωτήματα αφορούν τη διερεύνηση της δυνατότητας της αναστοχαστικής ομάδας να λειτουργήσει ως εργαλείο μετασχηματισμού, την ανάδειξη των προϋποθέσεων για την ανάπτυξη του κριτικού στοχασμού κατά τη χρήση της αναστοχαστικής ομάδας καθώς και τα πιθανά εμπόδια που μπορεί να αναδυθούν σε αυτή τη διαδικασία. Για το σκοπό αυτό χρησιμοποιήθηκε η ποιοτική μεθοδολογική προσέγγιση, διεξήχθησαν ημι-δομημένες συνεντεύξεις σε εννέα ειδικοί ψυχικής υγείας, οι οποίες έχουν εκπαιδευτεί και στην Εκπαίδευση Ενηλίκων και τα δεδομένα τα οποία εξήχθησαν αναλύθηκαν με τη μέθοδο της θεματικής ανάλυσης. Τα σημαντικότερα συμπεράσματα τα οποία προέκυψαν σχετίζονταν αρχικά με τις παραμέτρους της αναστοχαστικής ομάδας που μπορούν να ενισχύσουν τη μετασχηματιστική της λειτουργία, όπως η πολυφωνία, η απόσταση και το κλίμα που δημιουργείται μέσα στην ομάδα. Επιπλέον, αναδείχθηκε η αναγκαιότητα του να προηγηθεί εκπαίδευση των ατόμων που θα συμμετέχουν στη διαδικασία και η αξιοποίηση της αναστοχαστικής ομάδας σε αντικείμενα ανθρωπιστικών επιστημών ή σε συναντήσεις που αφορούν την προσωπική ανάπτυξη. Μερικά από τα εμπόδια που οι συμμετέχουσες ανέφεραν ότι μπορεί να ανακύψουν ήταν η δυσκολία που σχετίζεται με την αναγκαία έκθεση των ατόμων κατά τη συμμετοχή τους στην αναστοχαστική ομάδα, την ενεργοποίηση μηχανισμών άμυνας καθώς και την απροθυμία του φορέα. Τέλος, υπογραμμίστηκε από την πλειονότητα η σημαντικότητα του ρόλου του/της εκπαιδευτή/τριας ενηλίκων για την έκβαση της χρήσης της μεθόδου της αναστοχαστικής ομάδας στην Εκπαίδευση Ενηλίκων.
(EL)
The goal of the present paper is the pursuit of connecting Psychology and Adult Education, through the insight of the views expressed by mental health experts - adult educators on the use of the reflective team of the Systemic Family Therapy in Adult Education as a mean for promoting transformative learning. The questions focus on examining the capability of the reflective team to work in a transformative way, in the conditions required for the critical reflection to be developed using reflective team in, as well as towards the obstacles that can emerge during this process. For this purpose, qualitative methodology was used, and specifically, semi – structured interviews were conducted in nine mental health experts that were trained also in the Adult Education field and the outcome was processed with the use of thematic analysis. The most essential findings were related to the parameters of the reflective team that can enhance its transformative function, such as polyphony, distance, and the atmosphere of the team. Moreover, the necessity of educating the targeted population and the use of reflective teams in issues relevant to humanitarian sciences or to self-development were also derived. Some possible impediments that the participants referred that might arise, were the difficulty of the inevitable exposure that is required during the participation of people in the reflective teams, the defense mechanisms of the participants and the unwillingness of an organization. Finally, the importance of the role of the educator for the use of the reflective team in Adult Education was highlighted by the majority of the participants.
(EN)