Organizational Learning as a Strategic Means for the Development of Human Resources and the Improvement of the Work Environment: A Case Study for Distinguished Businesses with the Best Workplace in Greece

This item is provided by the institution :
Hellenic Adult Education Association   

Repository :
Adult Education Critical Issues  | ΕΚΤ eJournals   

see the original item page
in the repository's web site and access all digital files if the item*



Η Οργανωσιακή Μάθηση ως Στρατηγικό Μέσο Ανάπτυξης του Ανθρώπινου Δυναμικού και Βελτίωσης του Εργασιακού Περιβάλλοντος: Η Περίπτωση των Διακεκριμένων Επιχειρήσεων με το Καλύτερο Εργασιακό Περιβάλλον στην Ελλάδα (EL)
Organizational Learning as a Strategic Means for the Development of Human Resources and the Improvement of the Work Environment: A Case Study for Distinguished Businesses with the Best Workplace in Greece (EN)

TSIBOUKLI, ANNA
Gkevorkian, Chrysoula

info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion

2025-01-10


Βασική επιδίωξη των σύγχρονων οργανισμών είναι η απόκτηση ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος διαρκείας, προκειμένου να ανταπεξέλθουν στις απαιτήσεις του πολύπλοκου και ασταθούς περιβάλλοντος των οργανισμών. Στο πλαίσιο αυτό, αρκετές επιχειρήσεις προσπαθούν να μετασχηματιστούν σε οργανισμούς μάθησης. Η παρούσα εργασία είχε ως σκοπό να διερευνήσει κατά πόσο οι επιχειρήσεις που έχουν διακριθεί ως οι επιχειρήσεις με το καλύτερο εργασιακό περιβάλλον στην Ελλάδα παρέχουν ευκαιρίες μάθησης στους εργαζόμενούς τους στον χώρο εργασίας. Τα δεδομένα της έρευνας συλλέχθηκαν μέσω της διανομής αυτοχορηγούμενων ερωτηματολογίων σε 80 άτομα που εργάζονται σε επιχείρηση, η οποία έχει διακριθεί από τον διεθνώς αναγνωρισμένο οργανισμό, Great Place to Work, ως μία από τις επιχειρήσεις με το καλύτερο εργασιακό περιβάλλον στην Ελλάδα. Για τους σκοπούς της μελέτης αξιοποιήθηκε το έγκυρο και αξιόπιστο εργαλείο DLOQ-Dimensions of the Learning Organization Questionnaire (η εκδοχή των 55 στοιχείων), ώστε να αξιολογηθούν οι διαστάσεις του οργανισμού μάθησης και η οργανωσιακή απόδοση. Τα ευρήματα της μελέτης δείχνουν ότι, η εξεταζόμενη επιχείρηση φέρει τα χαρακτηριστικά ενός οργανισμού μάθησης και η ενσωμάτωση των επτά διαστάσεων ενός οργανισμού μάθησης έχει θετικό αντίκτυπο στην οργανωσιακή της απόδοση. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα, η εξεταζόμενη επιχείρηση αναγνωρίζει την αξίατης καλλιέργειας μαθησιακής κουλτούρας για την ενίσχυση της αποτελεσματικότητας του οργανισμού και για τον λόγο αυτό προβαίνει στις ενέργειες που απαιτούνται για την ανάπτυξη και την εκπαίδευση του ανθρώπινου δυναμικού της προκειμένου να επιτύχει τους στόχους της. (EL)
The main objective of modern organizations is to acquire a long-term competitive advantage, so that they may cope with the requirements of organizations' complex and unstable environment. In this context, several companies try to transform themselves into Learning Organizations. The aim of this paper is to reveal whether the awarded companies in Greece, in terms of working environment, provide learning opportunities to their employees within their working environment. The quantitative method was employed, and a reliable questionnaire was filled by 80 employees, who work for an awarded company as one of the best companies in Greece, by a certified international organization called "Great Place to Work", DLOQ-Dimensions of the Organization Learning Questionnaire with 55 items, was selected as a valid and reliable instrument, in order to evaluate the dimensions of organizational learning and organizational performance. The findings of the current research, indicate that the company under study, has the characteristics of a Learning Organization and that the adoption of the seven dimensions of the Learning Organization has a positive impact on organizational performance. According to the study results, the subject company, identifies the importance of developing a learning culture in order to increase its performance and due to this fact, it takes all actions required for the development and training of human resources, so that it may reach its objectives. (EN)


Οργανωσιακή Απόδοση (EL)
Οργανισμός Μάθησης (EL)
Μαθησιακή Κουλτούρα (EL)
Οργανωσιακή Μάθηση (EL)
DLOQ (EL)
Organizational Performance (EN)
Organizational Learning (EN)
DLOQ (EN)
Learning Organization (EN)
Learning Culture (EN)

Greek

Επιστημονική Ένωση Εκπαίδευσης Ενηλίκων (Ε.Ε.Ε.Ε.) (EN)


2732-964X
ADULT EDUCATION Critical Issues; Τόμ. 4 Αρ. 2 (2024): Ιούλιος - Δεκέμβριος 2024; 39-55 (EL)
Adult Education Critical Issues; Vol. 4 No. 2 (2024): July - December 2024; 39-55 (EN)

http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
Copyright (c) 2025 Gkevorkian Chrysoula, ANNA TSIBOUKLI (EN)




*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)