The perspectives of adapting the Critical Language Awareness in the teaching of modern greek language in 1st Grade of Junior High School according to the teaching directions of the Educational Politics Institute.

 
This item is provided by the institution :

Repository :
Institutional Repository of the Hellenic Open University
see the original item page
in the repository's web site and access all digital files if the item*
share



Thesis (EN)

2017 (EN)
Κριτική Γλωσσική Επίγνωση: Οι προοπτικές για την εφαρμογή κριτικής γλωσσικής επίγνωσης στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας της Α΄ Γυμνασίου με βάση τις νέες οδηγίες του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ).
The perspectives of adapting the Critical Language Awareness in the teaching of modern greek language in 1st Grade of Junior High School according to the teaching directions of the Educational Politics Institute.

Γιαλμανίδου, Σοφία

Ξυδόπουλος, Γεώργιος
Παναρέτου, Ελένη

Περιέχει πίνακες
This scientific research is based on the principles of Critical Language Awareness and the Fairclough methodological text in order to analyze whether the teaching directions of the Educational Politics Institute about language in Junior High School between 2016 – 2017 influence and allow the adapting of Critical Language Awareness in the lesson of Modern Greek language in 1st Grade of Junior High School. Initially in the theoretically part of this research, we first presented the connection between Critical Language Awareness and Critical Literacy, Language Awareness, Critical Discourse Analysis as well as the general features of the two curricula of the late fifteen years. Secondly, this research attempts to define the relationship between the teaching directions and the curricula through the comparative study with four topics, the targets, the methodology, the contents and the evaluation. The purpose of this research is to study, using above four topics of teaching directions and the indicative teaching example of guidelines for the 1st Grade of Junior High School, the perspective that revealed in order to promote Critical Language Awareness in the lesson of Modern Greek language in 1st Grade of Junior High School.
Η παρούσα ερευνητική εργασία στηριζόμενη στις αρχές της κριτικής γλωσσικής επίγνωσης και στο μεθοδολογικό παράδειγμα ανάλυσης κειμένου του Fairclough επιδιώκει να διερευνήσει το βαθμό στον οποίο οι οδηγίες του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής για τη διδασκαλία του γλωσσικού μαθήματος στο Γυμνάσιο κατά το σχολικό έτος 2016 – 2017 επιτρέπουν την εφαρμογή της κριτικής γλωσσικής επίγνωσης στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας στην Α΄ Γυμνασίου. Αρχικά, στο θεωρητικό πλαίσιο παρουσιάζεται η σύνδεση της Κριτικής Γλωσσικής Επίγνωσης με τον Κριτικό Γραμματισμό, τη Γλωσσική Επίγνωση και την Κριτική Ανάλυση Λόγου και καταγράφονται τα γενικά χαρακτηριστικά των δύο προγραμμάτων σπουδών της τελευταίας δεκαπενταετίας. Η σχέση των οδηγιών με τα δύο προγράμματα σπουδών εξετάζεται εν συνεχεία μέσα από τη συγκριτική μελέτη τους σε τέσσερις άξονες αναφοράς, τη στοχοθεσία, τη μεθοδολογία, το περιεχόμενο και την αξιολόγηση. Σκοπός, λοιπόν, της έρευνας είναι να μελετήσει μέσα από τους τέσσερις άξονες των οδηγιών και μέσα από το ενδεικτικό διδακτικό παράδειγμα των οδηγιών για την Α΄ Γυμνασίου, τις προοπτικές που ανοίγονται, προκειμένου να προαχθούν οι αρχές της Κριτικής Γλωσσικής Επίγνωσης στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας της Α΄ Γυμνασίου.

Διπλωματική Εργασία / Thesis

Κριτικός Γραμματισμός
Κριτική Γλωσσική Επίγνωση
Γλωσσικό μάθημα στο Γυμνάσιο
Διδακτικές οδηγίες
Πρόγραμμα Σπουδών

Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο (EL)
Hellenic Open University (EN)

Greek

2017-10-11T07:39:12Z
2017-09-30


Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο / Hellenic Open University

0
19
76



*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)