Αγώνας δρόμου για το πρώτο κουδούνι

 
δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*
κοινοποιήστε το τεκμήριο



Άρθρο (EL)

2011 (EL)

Αγώνας δρόμου για το πρώτο κουδούνι

ΛΑΚΑΣΑΣ ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ

Αγώνας δρόμου για το πρώτο κουδούνι Οι εκκρεμότητες του υπουργείου Παιδείας και στις τρεις βαθμίδες εν ό4>ει της νέας χρονιάς, σε εκπαιδευτικούς, διδακτικά βιβλία Του ΑΠΟΣΤΟΛΟΥ ΛΑΚΑΣΑ Μετά την «ιστορικά συναινετική» ψήφιση του νόμου για τη μεταρρύθμιση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, ένα ακόμη υψηλό «εμπόδιο» καλείται να υπερβεί n ηγεσία του υπ. ΠαιδείαΒ με το «καλημέρα» τα νέας εκπατδευττκήε xpovms, καθιί» το αποτύπωμα Tns οικονομτια» Kpions είναι ευκρινέε, απειλώντα5 την ομαλή λειτουργία νηπιαγωγείων, δημοτικών, γυμνασίων - λυκείων, αγγίζονταε και τα ΑΕΙ. Σε πρώτο πλάνο βρίσκονται n πρωτοβάθμια και n δευτεροβάθμια εκπαίδευση, καθο» το πρώτο κουδούνι θα ηχήσει στ» 12 Σεπτεμβρίου, με την υπουργό κ. Αννα Διαμαντοπούλου να δεσμεύεται ότι τα σχολεία θα ανοίξουν με tis καλύτερεε δυνατέε συνθήκεε. Ειδικότερα, στην πρωτοβάθμια και τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση θα υπάρξουν κενέ$ θέσε» εκπαιδευτικών, oncos συμβαίνει κάθε χρόνο. Φέτο5, n μείωση των προσλήψεων οξύνει το πρόβλημα, όμο» το υπουργείο διαθέτει «ισχυρά ατού», oncos εξηγεί στην «Κ» ο γ. γ. του υπουργείου κ. Bao. Κουλαϊ&ns. Συγκεκριμένα, φέτο$ έγιναν 546 προσλήψε» μονίμων, έναντι 2.800 πέρυσι, αλλά ο τελικό5 apiOpos των συνταξιοδοτήσεων αναμένεται να «κλειδώσει» περί τ» 6.000, έναντι 11.500 πέρυσι. Την ίδια στιγμή, μπορεί οι συγχωνεύσε» και καταργήσε» σχολείων να αποτελούν πονοκέφαλο, αφού προβλέπεται ότι θα υπάρξουν ανττδράσε» από τ» τοπικτ» κοινωνίε5, όμο» n όλη διαδικα¬ σία αφήνει περιθώρια αξιοποίησα περισσότερων «μάχιμων» εκηατδευττκών διότι θα καταργηθούν περίπου 3.500 θέσε» εκπαιδευτικών, οι οποίοι θα καλύψουν κενά. Ο γραμματέαε τα ΟΛΜΕ κ. Θέμα Κοτσυφάκα επισημαίνει στην «Κ» την επιβάρυνση που θα έχουν όσοι τυχόν κληθούν να καλύψουν θέσε» σε διαφορετικέ5 ηεριοχέ5 από αυτέ$ που υπηρετούν. Ανάσα, επίσα, θα δώσουν σι συνολικά 24.000 προσλήψε» αναπληρωτών και ωρομισθίων εκπαιδευτικών, ωστόσο, οξύ αναμένεται ότι θα είναι το πρόβλημα έλλειψα σχολικών βιβλίων. Ο πρόεδρο5 των εργαζομένων στον ΟΕΔΒ κ. Μάκα Λυκόπουλθ5 υποστήριξε στην «Κ» ότι μόνο το 10% των βιβλίων θα μοιραστεί με το άνοιγμα των σχολείων. Στην τριτοβάθμια, νέοι και παλιοί φοιτητές θα έχουν να αντιμετωπίσουν tous κραδασμού5 στη λειτουργία των ιδρυμάτων που θα προκαλέσει n μείωση των κονδυλίων για προσλήψε» και φοιτητική μέριμνα. Με αναπληρωτές n αντιμετώπιση των 5.159 κενών Ελλείψεις σε νηπιαγωγούβ, δασκάλου$, καθηγητέε αγγλικών, γυμναστέβ, μουσικού$ και προβλήματα στη χρηματοδότηση των σχολικών επιτροπών αναμένεται να απασχολήσουν τα στελέχη τα πρωτοβάθμκ» εκπαίδευσα, tous 6ιευθυντέ5 των σχολικών μονάδων και βέβαια tous γονεί5. Τα μεγαλύτερα προβλήματα αναμένεται να αντιμετωπίσουν τα σχολεία των περιοχών τα AOnvas (κέντρο, Χαλκηδόνα, Φιλαδέλφεια, Βύρωνα, Καισαριανή, Κηφισιά, Μαρούσι, Αγ. Παρασκευή, Χαλάνδρι κ. ά.), καθο» και των νομών Ηρακλείου, A0piaas και AvioAoaKapvavias. Ειδικότερα, όπα» ανέφερε στην «Κ» ο περιφέρεια^ διευθυνη^ Πρωτοβάθμκ» και Δευτεροβάθμκ» Εκπαίδευσα Αττική» κ. Ιωάννα Κουμέντοβ, το πρόβλημα των κενών θα αντιμετωπισθεί με την αξιοποίηση των αναπληρωτών και τη μετακί- ΤΑ ΣΗΜΕΙΑ ΑΙΧΜΗΣ ΤΟΥ ΝΟΜΟΥ ΠΑΤΑ ΑΕΙ Στοίχημα, n όσο το δυνατόν γρηγορότερη τοποθέτηση των ωρομισθίων. νηση εκπαιδευτικών ειδικοτήτων (π. x. ξένων γλωσσών, γυμναcrcuais) από τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση στην πρωτοβάθμια. Παρ' ότι οι υπηρεσίε5 του υπουργείου θεωρούν ότι είναι πρόωρο να γίνει πρόβλεψη των κενών, ο αιρετό5 στο Κεντρικό Υπηρεσιακό Συμβούλιο Πρωτοβάθμκ» Εκπαίδευσα (ΚΥΣΠΕ) και πρώην πρόε6pos τα ΔΟΕ κ. Δήμητρα Μπράτα εκτιμά ότι στ» 58 Διευθύνσε» Πρωτοβάθμκ Εκπαίδευσα τα xcopas καταγράφονται 5.159 κενά σε θέσε» δασκάλων, νηπιαγωγών και καθηγητών ειδτκοτήτων και 242 πλεονάσματα. Σύμφωνα με τον ίδιο, το πρόβλημα θα είναι οξύτερο στα σχολεία τα A' AOnvas (κέντρο) με 348 κενά, του νομού Ηρακλείου (με 312), B' Αθήναε (βορειοανατολτκέε περιοχέβ) με 275 κενά, τα Λάρισαβ (271) και Αττωλοακαρνανίαε (250). Από τ» κενέ$ θέσε» οι 2.600 αφορούν δασκάλου5, οι 1.518 νηπιαγωγού$, οι 414 γυμναστές, οι 508 καθηγητέ5 Αγγλικών και οι 341 καθηγητέ$ Μουσιια». Στοίχημα επίσα για το υπουργείο είναι n όσο το δυνατόν γρηγορότερη τοποθέτηση των ωρομισθίων εκπαιδευτικών ειδικοτήτων, που θα καλύψουν τ» ανάγκε5 των ολοήμερων σχολείων. Τέλθ5, αντιδράσε» τοπικών κοινωνιών αναμένεται να προκαλέσουν και οι συνενώσε» και καταργήσε» νηπιαγωγείων και δημοτικών. Με βάση τα στοιχεία του υπ. Πατ6εία5, στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση 1.523 σχολικέ5 μονάδε5 συνενώνονται σε 672. Από αυτέ$ 169 είναι μονοθέσια, διθέσια και τριθέσια δημοτικά σχολεία, 98 μονάδε5 ήταν ήδη σε αναστολή λειτουργία5 και άλλε5 18 xcopis μαθητές. Επίσα, καταργούνται 851 (το 7,8 % του συνόλου) σχολεία σε σύνολο 10.798 μονάδων τα πρωτοβάθμκ» εκπαίδευσα. 1 Η θεσμοθέτηση Συμβουλίου Ιδρύματος, με in συμμετοχή εξωπανεπιστημιακών προσωπικοτήτων και διορισμένο πρόεδρο. 3 Ο πρύτανης εκλέγεται από τους πανεπιστημιακούς, μετά δημόσια προκήρυξη. Η πανεπιστημιακή κοινότητα θεωρεί ότι n ρύθμιση πρέπει να επεκταθεί και στην επιλογή κοσμήτορα Περιορίζεται n φοιτητική συμμετοχή στα όργανα διοίκησης ιου ΑΕΙ. Υπάρχει μόνο ένας εκπρόσωπος φοιτητών σιο 15μελές Συμβούλιο Διοίκησης, ενώ οι φοιτητικές παρατάξεις δεν ψηφίζουν για πρύτανη. Καταργείται το άσυλο και πλέον αρμόδιος για τη φύλαξη του Ιδρύματος είναι ο πρύτανης. Δίνεται n δυνατότητα για οργάνωση τριετών σπουδών κατά τα πρότυπα της Διακήρυξης της Μπολόνιας (3 χρόνια προπτυχιακά - 2 χρόνια μεταπτυχιακό 3 χρόνια διδακτορικό). f Ανοίγει ο δρόμος νια καταργήσεις και συνενώσεις ΑΕΙ (τμήματα, \J σχολές ή ολόκληρα Ιδρύματα) με απόφαση του υπουργείου. Μέρος της χρηματοδότησης κάθε ΑΕΙ θα συνδεθεί με τα αποτελέσματα της αξιολόγησης του. ■ ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑ 5.159 κενά σε θέσεις δασκάλων, νηπιαγωγών και καθηγητών ειδικοτήτων 2.600 SaaKaAoi 1.518 vnniayujvoi 414 YuuvacjiEc; 508 KaenYnieq AyvAikwv 341 καθηγητές Μουσικής ■ ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑ 1.000 υπεράριθμοι εκπαιδευτικοί με τεχνολογικές ειδικότητες Ι^λλ τίτλοι βιβλίων οι περισσότεροι εκ των οποίων σε γυμνάσιο, , £ \j \j λύκεια και επαγγελματική εκπαίδευση. Οπως έχει ανακοινώσει το υπουργείο θα υπάρξει καθυστέρηση-έως και τριών εβδομάδων- στη διανομή ορισμένων τευχών. ■ ΑΠΟΧΩΡΗΣΕΙΣ-ΠΡΟΣΛΗΨΕΙΣ πέρυσι I 2.800 WW |546 ■ συνταξιοδότηση ■ διορισμός l^r To Υπουργικό Συμβούλιο ^ έδωσε έγκριση για προσλήψεις 24.000 αναπληρωτών εκπαιδευτικών και στις δύο βαθμίδες. Η καθημερινη Διορισμοί με σταγονόμετρο στην Τριτοβάθμια Η μείωση του αριθμού προσλήψεων τόσο των μονίμων διδασκόντων όσο και των συμβασιούχων αναμένεται να αποτελέσει την κύρια πηγή προβλημάτων στα πανεπιστήμια και στα ΤΕΙ τη νέα ακαδημαϊκή χρονιά. Ειδτκότερα, σύμφωνα με πληροφορίε5 Tns «Κ», το επόμενο δτάστημα το υπουργείο Πατδεία5 θα εγκρίνει σταδιακά 400 διορισμού$ πανεπτστημτακών από tous περίπου 900, των οποίων ο δτορτσμόβ έχετ εγκριθεί από τα πανεπιστήμιά του s. Οτ t5tes πληροφορίεβ αναφέρουν ότι το υπουργείο θα προχωρήσει και στον διορισμό περίπου 250 συμβασιούχων, από tous 500 που είχε ζητήσετ n σύνοδοβ των πρυτάνεων. Πέρυστ είχαν προσληφθεί περί του s 600 συμβαστούχου$. Η μείωση αυτή πτθανόν να προκαλέσει κραδασμού$ στη λειτουργία των ιδρυμάτων, σε συνδυασμό με τη συνταξιοδότηση πα¬ νεπιστημιακών. Oncos ανέφερε στην «Κ» n γραμματέα$ Tns ομοσπονδίαβ των πανεπιστημιακών (ΠΟΣΔΕΠ) κ. Ευγενία Μπουρνόβα, φέτο$ υπολογίζετατ όττ θα συνταξτοδοτηθούν περτσσότεροτ από 300 δτδάσκοντε5, που είνατ ο ετήσκκ μέσο5 opos συνταξτοδοτήσεων. Γτα τ» προσλήψε» των συμβασιούχων «θα πρέπει να υπάρξει διαφοροποίηση σε σχέση με τ» ανάγκεβ κάθε i6pupaTos», όπα» προτείνετ, pAcovTas στην «Κ», ο πρύτανα του Παν. Ατγαίου κ. Πάρα Τσάρταβ. Πληροφορίε$ Tns «Κ» αναφέρουν όττ οτ περτσσότερε$ θα γίνουν στα μτκρότερα τμήματα πανεπτστημτων και τα mo νέα και περιφερειακά ιδρύματα, τα οποία έο» τώρα στηρίζονται otous συμβασιούχου$, σε αντίθεση με τα παλαιά, κεντρικά ΑΕΙ στα οποία οι περισσότεροι δτδάσκοντεβ είναι μόνιμοι. Βέβαια, στα κεντρικά ΑΕΙ οι λέκτορες και οι επίκουροτ (σι» χαμηλότερες βαθμίδες θα πέσετ, ο» συνήθως, το βάρος) θα αναγκαστούν να... κοπιάσουν λίγο περισσότερο για να καλύψουν τ» ώρες των λειτουργικών κενών. Από την άλλη, τα περισσότερα ΑΕΙ έχουν ήδη προσαρμόσει τα προγράμματα σπουδών με βάση τη μείωση των προσλήψεων. Ομως, όπα» τόνισε n κ. Μπουρνόβα, n προσαρμογή αυτή οδηγεί σε υποβάθμιση των σπουδών διότι συνήθο» «κόβεται» το μάθημα εκ» συνταξτοδοτηθέντος διδάσκοντος, ο onoios δεν ανττκαθίσταται. Η ίδια ετκόνα καταγράφετατ και στα ΤΕΙ, τα οποία διαμαρτύρονται για την έλλειψη προσωπικού σε σχέση με τον αριθμό των εισακτέων. Ιδιαίτερος είναι ο πονοκέφαλος των περιφερειακών ΤΕΙ για την τύχη του προσωπικού στα 24 Τμήματα τα οποία δεν θα δεχθούν εισακτέους και άρα οδεύουν σε λουκέτο. Συγχωνεύσεις και καταργήσεις φέρνουν «κέρδη» Η ένκριση κονδυλίων για συνολικά 24.000 προσλήψε» αναπληρωτών και ωρομισθίων εκπαιδευτικών, το μεγαλύτερο μέρος των οποίων θα κατευθυνθεί στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, λύνει τα χέρια των αρμοδίων στο υπ. Παιδείας για να αντιμετωπίσουν τα λειτουργικά κενά που θα παρουσιαστούν στα γυμνάσια και λύκεια. Από την άλλη, το βάρος θα πέσει και στην A' Λυκείου, το αναλυτικό πρόγραμμα Tns onoias αλλάζετ. Αλλαγές θα υπάρξουν κατ στην επαγγελματτκή εκπαίδευση. Ειδτκότερα, στη δευτεροβάθμτα εκπαίδευση n ΟΛΜΕ δεν έχετ προχωρήσετ σε εκτίμηση των κενών. Κατ αυτό δτόττ, όπα» εξήγησε μιλώντας στην «Κ» ο γραμματέας Tns ομοσπονδίας κ. Θέμα Κοτσυφάκα, ο αρτθμός των κενών θα εξαρτηθεί από τον αρτθμό των καθηγητών ανά ετδτκότητα που θα συνταξτοδοτηθούν. Γτα την κάλυψη των κενών το υπουργείο θα αξιό- """"^ ποιήσει tous καθηγητές που έως τώρα ήταν αποσπασμένοι σε διοτκηττκές θέσε» και από τη νέα χρονιά θα επιστρέψουν στα σχολεία. Επίσα, σημαντικά «κέρδη» σε καθηγητές θα έχει το υπουργείο ano τ» συγχωνεύσε» και καταργήσε» γυμνασίων, λυκείων και λυκειακών τάξεων καθο» και τον εξορθολογτσμό Tns επαγγελματικής εκπαίδευσα. Στη δευτεροβάθμτα εκπαίδευση συνενώνοντατ 410 σχολικές μονάδες σε 205, κατ καταργούνται 205 μονάδες σε σύνολο 3.185 (6,5%). Ταυτόχρονα, καταργούνται τα Επαγγελματικά Λύκεια και οι Επαγγελματικές Σχολές κατ στη θέση tous θα αρχίσουν να λεττουργούν τα Τεχνολογτκά Λύκετα. To προσωητκό των ΕΠΑΛ κατ ΕΠΑΣ αρτθμεί περί tous 13.000 καΘηγητέ5, εκ των οποίων περίπου οι 1.000 υπεράριθμοι. Για τον λόγο αυτό, το υπουργείο θα προχωρήσει σε μετακινήσε» καθηγητών γενικών ειδικοτήτων (π.χ. φιλόλογοι, μαθηματικοί) σε περτοχές όπου υπάρχουν Γεντκά Λύκετα με κενά ή και σε μετατάξε» προσωπικού (τεχνικών ειδικοτήτων). Os npos την εφαρμογή του νέου αναλυτικού προγράμματο5 από την A' Λυκείου, στελέχη του υπουργείου ανέφεραν στην «Κ» ότι... κάθε αρχή και δύσκολη. Ετσι αναμένονται προβλήματα, για τα οποία θα χρειαστεί σειρά διευκρινιστικών εγκυκλίων npos tous εκπαι6ευττκού5. Ηδη, πάντα», γίνονται επιμορφωτικά σεμινάρια για tous καθηγητέ5 που 0a είναι υπεύθυνοι για την ερευνητική εργασία, που εισάγεται eos νέο, υποχρεωτικό μάθημα στο λύκειο. Οι μαθητέ5 0a επιλέγουν μία ανά τετράμηνο, ενώ οι εργασίε5 θα γίνοντατ υπό την καθοδήγηση ενό5 ή περισσοτέρων καθηγητών και θα αναρτώνται στο Διαδίκτυο. Τι θα ισχύσει με το αναλυτικό πρόγραμμα της A' Λυκείου, το οποίο αλλάζει. θητές. Επίσα, καταργούνται 851 (το 7,8 % του συνόλου) σχολεία σε σύνολο 10.798 μονάδων τα πρωτοβάθμκ» εκπαίδευσα. Η ώρα των βάσεων Λίγες ώρες απέμειναν για την ανακοίνωση των βάσεων εισαγωγής στο ιδρύματα της τριτοβάθμιος εκπαίδευσης -αύριο ή αργότερο την Τριτη n σχετική διαδικασία- και n πτωτική τάση που είχε διαφανεί από την ανακοίνωση των βαθμών πρόσβασης, επιβεβαιώνεται πλήρως από τις τελευταίες πληροφορίες της «Κ». Ειδικότερα, φέτος 85.600 υποψήφιοι διεκδικούν μία από τις 66.400 θέσεις στα πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ, και καθώς έχει καταργηθεί n βάση του 10, το 77,43% των υποψηφίων κατοχυρώνει δικαίωμα εισαγωγής. Είναι μία από τις μεγαλύτερες αναλογίες επιτυχίας διαχρονικά. Η πτώση των βάσεων θα είναι γενική. Συγκεκριμένα, θα κινηθεί από 200 έως και 500 μόρια για τις σχολές υψηλής ζήτησης (π.χ. ιατρικές σχολές, πολυτεχνεία) και θα αυξάνει σταδιακά όσο χαμηλώνει n βαθμολογική κλίμακα, φθάνοντας έως και τα 1.500 μόρια σε τμήματα ΤΕΙ χαμηλής ζήτησης, που κινούνται γύρω από τη βάση του 10, ενώ δεν αποκλείεται να είναι ακόμη mo μεγάλη σε τμήματα n βάση των οποίων κινείται περί τα 7.000 μόρια. Από την άλλη, αναμένεται να διευρυνθεί το χάσμα μεταξύ των σχολών των κεντρικών και των περιφερειακών ΑΕΙ. Και αυτό διότι n πτώση των βάσεων στις σχολές της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης είναι μικρότερη σε σχέση με την πτώση στα περιφερειακά ΑΕΙ. Αυτό εξηγείται από το ότι φέτος n ζήτηση για τις κεντρικές σχολές είναι πάρα πολύ υψηλή σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια. Κάτι που αποδίδεται στο ενδιαφέρον των υποψηφίων από τα μεγάλα αστικά κέντρα να σπουδάσουν σε σχολή «εντός έδρας», για να αποφύγουν τα έξοδα της «μετανάστευσης». Αγώνας δρόμου για το πρώτο κουδούνι Του ΑΠΟΣΤΟΛΟΥ ΛΑΚΑΣΑ

ΑΡΘΡΑ

ΠΑΙΔΕΙΑ


2011-08-29T07:30:27Z
2011-08-28


Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ




*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.