Η εικόνα του ζωγράφου Νείλου με το βίο του Ιωσήφ και οι δυτικές πηγές της

 
δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*
κοινοποιήστε το τεκμήριο




2011 (EL)

Η εικόνα του ζωγράφου Νείλου με το βίο του Ιωσήφ και οι δυτικές πηγές της (EL)
The icon of the life of Joseph by the painter Neilos and its western sources (EN)

ΑΣΠΡΑ-ΒΑΡΔΑΒΑΚΗ, Μαίρη

Στο άρθρο επανεξετάζεται η εικόνα με τον βίο του ???Ιωσήφ του μουσείου της μονής Γωνιάς στην Κρήτη, η οποία έχει φιλοτεχνηθεί από τον ζωγράφο Νείλο στα 1642 σύμφωνα με την επιγραφή της. Η αναλυτική εξέταση του έργου από εικονογραφική και τεχνοτροπική άποψη, καθώς και τα επιμέρους στοιχεία που προκύπτουν, διαφωτίζουν πτυχές της τέχνης του 17ου αιώνα. Έτσι τεκμηριώνεται η στενή σχέση της Kρητικής ζωγραφικής με δυτικά χαρακτικά και ότι ο ζωγράφος Νείλος αντλεί τύπους και πρότυπα και από σύγχρονούς του καλλιτέχνες, όπως ο Μιχαήλ Δαμασκηνός. Επιπρόσθετα, η συνεξέταση της εικόνας του Νείλου με αυτές του Θεόδωρου Πουλάκη φανερώνει ότι ο πρώτος εμπνέεται από τον δεύτερο, και ότι το έργο του Νείλου με την ασφαλή χρονολόγηση του μπορεί να χρησιμεύσει ως terminus ante quem για τα αχρονολόγητα έργα του Θεόδωρου Πουλάκη. Τέλος, η νέα απόπειρα ανάγνωσης της επιγραφής αποκαλύπτει πιθανώς και το επώνυμο του ζωγράφου, που στην περίπτωση αυτή είναι Νείλος Κοκολητζάς.   (EL)
In this article the author revisits an icon depicting the vita of Josef from the museum of the monastery of Gonia, Crete, which was painted by the painter Neilos in 1642, according to its inscription. The analysis of the work, from an iconographic and stylistic point of view, along with additional evidence that stems from the work itself, shed light on aspects of the artistic production in Creteduring the 17th century. Thus, the analysis underpins the close relations that the painters had with Western engravings and that Neilos drew from the work of his contemporaries, like that of Michael Damaskenos. Furthermore, the comparative analysis of the work of Neilos with those of Theodore Poulakis’s showcases that the former was inspired by the latter and his dated icon can be used as a terminus ante quem for the work of the latter. Finally, the new attempt to read the inscription reveals the possible surname of the painter, which in that case would be Neilos Kokolitzas.   (EN)

info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion

δυτικές επιρροές (EL)
17ος αιώνας (EL)
1642 (EL)
Χανιά (EL)
Κρήτη (EL)
ζωγραφική εικόνων (EL)
ζωγράφος Νείλος (EL)
ζωγράφος Θεόδωρος Πουλάκης (EL)
Μεταβυζαντινή περίοδος (EL)
εικονογραφία (EL)
Chania. (EN)
Crete (EN)
1642 (EN)
western influences (EN)
painter Theodore Poulakis (EN)
icon painting (EN)
Post-Byzantine period (EN)
17th century (EN)
painter Neilos (EN)


Δελτίον Χριστιανικής Αρχαιολογικής Εταιρείας

Ελληνική γλώσσα

2011-11-23


Χριστιανική Αρχαιολογική Εταιρεία (ΧΑΕ) - Christian Archaeological Society (ChAE) (EL)

1105-5758
2241-2190
Δελτίον της Χριστιανικής Αρχαιολογικής Εταιρείας; Δελτίον XAE 21 (2000), Περίοδος Δ'; 173-188 (EL)
Deltion of the Christian Archaeological Society; Deltion ChAE 21 (2000), Series 4; 173-188 (EN)




*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.