Εικονογραφικές παραλλαγές σε ένα ευαγγέλιο του 10ου αιώνα
(EL)
Iconographic Variation in a Tenth-century Evangelion
(EN)
SCHWARTZ, Ellen C.
Ο κώδικας Sin.gr.204 είναι γνωστό βυζαντινό χειρόγραφο που χρονολογείται γύρω στο 1000 μ.Χ. Μεταξύ των μικρογραφιών του, δύο ξεχωρίζουν ως μη συνηθισμένες: το πορτραίτο της Θεοτόκου που κρατεί ειλητό και ο αταύτιστος ερημίτης Πέτρος. Η Θεοτόκος φαίνεται να αντιγράφει παράσταση Οδηγήτριας, με τομικρό Χριστό να έχει αντικατασταθεί από ειλητό στο αδέξια αποδοσμένο αριστερό χέρι της. Ο καλλιτέχνης ίσως θεώρησε αναγκαία αυτή την επινόηση, λόγω της ύπαρξης πορτραίτου του Χριστού στο προηγούμενο φύλλο. Το πορτραίτο του μοναχού Πέτρου διαφοροποιεται από τα άλλα εξαιτίας της επίπεδης, σχεδόν μονόχρωμης απόδοσής του. Αυτός ο τρόπος απόδοσης είναι ίσως εμπνευσμένος από πορτραίτα θανόντων αγίων σε μηνολόγια, ώστε να τονισθεί ότι πρόκειται για τοπικό, νεώτερο ασκητή, σε αντί- θεση προς τους ευαγγελιστές, τον Χριστό και τη Θεοτόκο.
(EL)
Sinai gr.204 is awell-known Byzantine manuscript databletoc. 1000C.E. Among its miniatures, two stand out as unusual-the portrait of the Virgin with a scroll, and the unidentified hermit Peter. The Virgin seems to be copied from an image of the Hodegetria, with the infant Christ replaced by a scroll held in her awkwardly rendered left hand. The artist may have felt this invention necessary due to a portrait of Christ on the preceding folio. The portrait of the monastic Peter is differentiated from the others by the flat, almost monochromatic rendering; perhaps the style was inspired by portraits of deceased saints in menologia to underscore his status as a local, modern ascetic as opposed to the evangelists, Christ and the Virgin.
(EN)