Χώρα: Χριστιανικές όψεις μιας πλατωνικής ιδέας
(EL)
Χώρα: Christian Aspects of a Platonic Concept
(EN)
TANOULAS, Tasos
H έρευνα στα συγγράμματα των Πατέρων της Εκκλησίας στην Ύστερη Αρχαιότητα δείχνει ότι η έννοια του όρου χώρα στις προσωνυμίες ἡ χώρα τῶν ζώντων και ἡ χώρα τοῦ ἀχωρήτου, που απαντώνται ως επιγραφές σε μνημειακές παραστάσεις του Χριστού και της Παναγίας αντίστοιχα, για πρώτη φορά στο καθολικό της μονής της Χώρας στην Κωνσταντινούπολη, ανάγεται στον Τίμαιο του Πλάτωνα. Η πρώτη προσωνυμία σημαίνει μια ουτοπία μετά θάνατον όπου οι δίκαιοι θα απολαμβάνουν αιώνια μακαριότητα. Η δεύτερη οφείλεται σε ένα συμφυρμό της πλατωνικής χώρας με την πλατωνική ὑποδοχὴ και σημαίνει μια ουτοπία όπου όλες οι αδικίες αυτού του κόσμου θα μπορούσαν να αποκατασταθούν.
(EL)
An investigation in the early Church Fathers’ writings shows that the notion of the term χώρα in the epithets ἡ χώρα τῶν ζώντων and ἡ χώρα τοῦ ἀχωρήτου, appearing as inscriptions on wall mosaics for the first time in the church of the Chora monastery in Constantinople, on images of Christ and the Virgin Mary respectively, originate in Plato’s Timaeus. The first one denotes a utopia in the afterlife, where the faithful will enjoy eternal peace. The second derives from a confusion of the platonic χώρα with the platonic ὑποδοχὴ and denotes a utopia where what is wrong in this world could be restored.
(EN)