Importance and usefulness of the historicity of reading the novel 'Astradeni' by Eugenia Fakinou

 
see the original item page
in the repository's web site and access all digital files if the item*
share




2016 (EN)

Η σημασία και η χρησιμότητα της ιστορικότητας της ανάγνωσης ενός μυθιστορήματος: Αστραδενή, της Ευγενίας Φακίνου (EL)
Importance and usefulness of the historicity of reading the novel 'Astradeni' by Eugenia Fakinou (EN)

Akritopoulos, Alexandros

Στόχευση αυτής της δοκιμής, που καταρχήν εντάσσεται στην ιστορία της ανάγνωσης και προβάλλει άμεσα ή έμμεσα την ιστορικότητα του αναγνώστη, είναι η ανάδειξη γωνιών και όψεων της ανάγνωσης που αφορούν στη λογοτεχνική πρόσληψη και το αναγνωστικό κοινό. Από την άλλη, η επιλογή του μυθιστορήματος Αστραδενή της Ευγενίας Φακίνου μάς επιβάλλεται από μια αδιευκρίνιστη ώς τώρα παραδοξότητα, δηλαδή από το ότι το έργο διαβάστηκε από ενήλικες, νέους ενήλικες, έφηβους, και τμηματικά, ίσως και ολοκληρωμένα, από προέφηβες και προέφηβους ηλικίας 11 και 12 ετών. (EL)
The paper focuses on the meaning of “historicity” of a literary work’s reading, namely its readings from the writing time up to now: when, who and how many have read it. With respect to such a question, it is obvious that a literary text’s reading is connected to the different meanings that readers acquire according to different ideologies of the era. The novel Astradeni by Eugenia Fakinou is offered for such an inter-temporal and inter-historical approach as a text pertaining to the literary canon as well as read by adults, young adults and children. (EN)

info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion

λογοτεχνικός κανόνας (EL)
ανάγνωση (EL)
θεωρία της πρόσληψης (EL)
ιστορικότητα της ανάγνωσης (EL)
reception theory (EN)
historicity of reading (EN)
reading (EN)
literary canon (EN)


Διάλογοι! Θεωρία & Πράξη στις Επιστήμες της Αγωγής και Εκπαίδευσης

Greek

2016-02-01


ΤΕΠΑΕ, ΑΠΘ - School of Early Childhood Education Faculty of Education, AUTH (EL)

2459-3737
Διάλογοι! Θεωρία και πράξη στις επιστήμες αγωγής και εκπαίδευσης; Τόμ. 1 (2015); 78-84 (EL)
Dialogoi! Theory and Praxis in Education; Vol. 1 (2015); 78-84 (EN)

Copyright (c) 2016 Alexandros Akritopoulos (EN)



*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)