Metaheuristic algorithm for realistic vehicle routing problems

 
This item is provided by the institution :

Repository :
Institutional Repository Technical University of Crete
see the original item page
in the repository's web site and access all digital files if the item*
share




2020 (EN)

Μεθευρετικός αλγόριθμος για ρεαλιστικά προβλήματα δρομολόγησης οχημάτων (EL)
Metaheuristic algorithm for realistic vehicle routing problems (EN)

Σταμαδιανος Θεμιστοκλης (EL)
Stamadianos Themistoklis (EN)

Μαρινακη Μαγδαληνη (EL)
Ματσατσινης Νικολαος (EL)
Πολυτεχνείο Κρήτης (EL)
Μαρινακης Ιωαννης (EL)
Marinaki Magdalini (EN)
Technical University of Crete (EN)
Marinakis Ioannis (EN)
Matsatsinis Nikolaos (EN)

Το πρόβλημα δρομολόγησης οχημάτων με τρισδιάστατους περιορισμούς φόρτωσης αποτελεί σημαντικό πρόβλημα, καθώς αφορά σχεδόν όλες τις μεταφορές αγαθών που συμβαίνουν ανά τον κόσμο. Η εξαιρετικά δύσκολη λύση του προβλήματος το καθιστά συνάμα και ιδιαίτερα ενδιαφέρον. Στην παρούσα διπλωματική εργασία, η ανάλυση του προβλήματος γίνεται σταδιακά. Αρχικά, γίνεται ανάλυση του βασικού μαθηματικού μοντέλου των προβλημάτων δρομολόγησης οχημάτων που οδηγεί στον προσδιορισμό της τάξης δυσκολίας του προβλήματος. Έπειτα, παρουσιάστηκαν συνοπτικά οι συνήθεις εκφάνσεις του προβλήματος και αναλύεται επιπλέον το πρόβλημα δρομολόγησης οχημάτων με χωρικούς περιορισμούς. Ακολούθως, παρουσιάστηκαν οι διάφερες μέθοδοι λύσης τέτοιων προβλημάτων με έμφαση στους αλγορίθμους GRASP, TABU και VNS. Για την λύση του προβλήματος, αναλύθηκαν οι αλγόριθμοι που συστάθηκαν καθώς και η διαδικασία δημιουργίας του γραφικού περιβάλλοντος χρήσης. Τέλος εμφανίστηκαν και σχολιάστηκαν τα αποτέλεσμα και έγινε σύγκριση τους με αποτελέσματα άλλων ερευνών. (EL)
The Vehicle Routing Problem with three-dimensional loading constraints, is regarded as significant problem, on account of its important role in logistics around the globe. Due to the perplexity of this problem, research is quite compelling. In the present thesis, the problem is solved in different phases. Initially, the determination of the level of complexity of the problem must be determined, based on the mathematics involved in the solution. Following that, some of the most common variations of the Vehicle Routing Problems were presented and, while the variation of loading space constraint was analyzed thoroughly. Coming after, algorithms such as GRASP, TABU and VNS were also inspected among other. In regards to the solution of the problem, all algorithms and the graphical user interface that were developed alongside, were presented and meticulously described. At last, the results were shown and compared with comparable research. (EN)

bachelorThesis

VRP (EN)
Vehicle routing problems (EN)


Greek

2020


Πολυτεχνείο Κρήτης::Σχολή Μηχανικών Παραγωγής και Διοίκησης (EL)
Technical University of Crete::School of Production Engineering and Management (EN)




*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)