Η λειτουργία του Συλλόγου Διδασκόντων ως οργάνου διοίκησης και οι διαδικασίες λήψης αποφάσεών του στις σχολικές μονάδες: μία μελέτη περίπτωσης στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση
Η λειτουργία του Συλλόγου Διδασκόντων ως οργάνου διοίκησης και οι διαδικασίες λήψης αποφάσεών του στις σχολικές μονάδες: μία μελέτη περίπτωσης στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση
Τσιρογιάννη, Κωνσταντινιά
Ο Σύλλογος Διδασκόντων (Σ.Δ.) είναι συλλογικό διοικητικό όργανο της σχολικής μονάδας με θεσμοθετημένες αρμοδιότητες το οποίο μέσω της διαδικασίας λήψης και της ποιότητας των αποφάσεών του μπορεί να συμβάλλει σημαντικά στην αποτελεσματική λειτουργία του σχολείου. Με την παρούσα έρευνα-μελέτη επιχειρείται η διερεύνηση της λειτουργίας του Σ.Δ. ως οργάνου διοίκησης και οι διαδικασίες λήψης αποφάσεών του στις σχολικές μονάδες της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Η εργασία δομείται σε δύο μέρη: Στο θεωρητικό μέρος γίνεται επισκόπηση της βιβλιογραφίας μέσα από την οποία αναδεικνύεται η σημασία της λειτουργίας του Σ.Δ. στη διοίκηση της σχολικής μονάδας. Στο ερευνητικό μέρος παρατίθεται η εμπειρική έρευνα. Η έρευνα διεξήχθη το σχολικό έτος 2011-2011 με τη συμπλήρωση ανώνυμων ερωτηματολογίων και συμμετείχαν 167 εκπαιδευτικοί που υπηρετούν σε δημόσια Γυμνάσια και Λύκεια της Δ΄ Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Αθήνας. Παρουσιάζονται τα αποτελέσματα της περιγραφικής στατιστικής , των συσχετίσεων και γίνεται σχολιασμός και ανάλυσή τους. Η ανάλυση των αποτελεσμάτων έδειξε ότι ως προς το χρόνο ,τη διάρκεια και τη θεματολογία ,οι συνεδριάσεις του Συλλόγου Διδασκόντων είναι λίγες και τυπικές. Ο τρόπος λήψης αποφάσεων σε αυτές είναι συμμετοχικός και δημοκρατικός. Διαπιστώνεται η ύπαρξη ομάδων στα πλαίσια της λειτουργίας του ενώ οι όποιες συγκρούσεις αντιμετωπίζονται με πλειοψηφική λήψη αποφάσεων. Ως μοντέλο διοίκησης επιλέγεται το συνεργατικό (Διευθυντής, Υποδιευθυντής ,Σύλλογος Διδασκόντων), υπογραμμίζεται έλλειμμα από την πλευρά των εκπαιδευτικών ως προς τη γνώση του σχετικού με τη λειτουργία του Συλλόγου Διδασκόντων θεσμικού πλαισίου και προβάλλεται η αναγκαιότητα επιμόρφωσής τους σε θέματα αξιολόγησης του εκπαιδευτικού έργου σε επίπεδο σχολικής μονάδας.