Ανάλυση αφηγηματικών κειμένων στο πλαίσιο της παιδαγωγικής των πολυγραμματισμών: εφαρμογές στη διδασκαλία της γλώσσας

 
This item is provided by the institution :

Repository :
Institutional Repository Hellanicus
see the original item page
in the repository's web site and access all digital files if the item*
share





Ανάλυση αφηγηματικών κειμένων στο πλαίσιο της παιδαγωγικής των πολυγραμματισμών: εφαρμογές στη διδασκαλία της γλώσσας (EL)

Σκρουμά, Βάια

aegean

Στην παρούσα εργασία επιχειρείται η προσέγγιση ποικίλων θεματικών ενοτήτων της Νεοελληνικής Γλώσσας της Α΄ Γυμνασίου μέσω καθημερινών αφηγηματικών κειμένων και η γενικότερη εξοικείωση των μαθητών/τριών με τα κυριότερα δομικά/γλωσσικά χαρακτηριστικά τους, ώστε να είναι σε θέση να διατυπώσουν/συνθέσουν εργασίες ανάλογα με την επικοινωνιακή περίσταση που κατασκευάζεται. Στόχος, συνεπώς, είναι η εξάσκηση των μαθητών/τριών στη δημιουργική και κριτική ανάγνωση του ευρύτερου κειμενικού είδους της αφήγησης και η παραγωγή δικών τους αφηγήσεων (είτε αφορούν σε προσωπικές εμπειρίες που αφορμούνται από τη διδακτική ενότητα, είτε αφορούν στην τροποποίηση των αφηγηματικών συμβάσεων του κειμένου). Με άλλα λόγια, η πολυπρισματική θέαση του κόσμου και η αποτελεσματική επικοινωνία μεταξύ των μελών της σχολικής κοινότητας και της κοινωνίας, γενικότερα, αποτελεί το βασικό σημείο εστίασης της μελέτης του αφηγηματικού λόγου. Στο σύγχρονο σχολείο ο προσανατολισμός του γλωσσικού μαθήματος σύμφωνα με τους στόχους που θέτουν τα ΔΕΠΠΣ (2003) και ΑΠΣ Νεοελληνικής Γλώσσας (2011) εναρμονίζεται με τις σύγχρονες γλωσσοδιδακτικές θεωρίες. Ως εκ τούτου, η εν λόγω εργασία πλαισιώνεται με διδακτικό υλικό σύμφωνα με το παιδαγωγικό μοντέλο των πολυγραμματισμών, το οποίο αποσκοπεί στη δυναμική ενίσχυση της κριτικής γλωσσικής επίγνωσης και δημιουργικότητας των μαθητών/τριών. Πιο συγκεκριμένα, αρχικά, διερευνάται η προγενέστερη εμπειρία τους μέσα από διδακτικές δραστηριότητες συμμετοχικού τύπου και, στη συνέχεια, αξιοποιούνται ποικίλα αφηγηματικά είδη (αποσπάσματα κινηματογραφικών ταινιών, συνεντεύξεις, άρθρα) από έγκριτες ψηφιακές πηγές γύρω από ένα επίκαιρο θέμα που τους αφορά. Τα επιλεγμένα κείμενα επανανοηματοδοτούν το περιεχόμενο του παραδοσιακού σχολικού γραμματισμού, καλλιεργούν σε αυθεντικές περιστάσεις επικοινωνίας τις αναγνωστικές και κριτικές δεξιότητες των μαθητών/τριών και βελτιώνουν την παραγωγή προφορικού, γραπτού και υβριδικού λόγου μέσα από την εξοικείωσή τους με τις ποικίλες στρατηγικές αφήγησης.

masterThesis

αφηγηματικά κείμενα (EL)
narrator (EL)
αφηγητής/τρια (EL)
polygraphs (EL)
critical skills (EL)
κριτικός γραμματισμός (EL)
narrative texts (EL)
critical literacy (EL)
καλλιέργεια κριτικών δεξιοτήτων (EL)
πολυγραμματισμοί (EL)


2020-01


2020-03-26T13:18:28Z

Ρόδος




*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)