Ανασκόπηση ερευνών για την εκτίμηση της δέσμευσης των σπουδαστών ανώτατης εκπαίδευσης σε διαδικτυακά περιβάλλοντα μάθησης με την εφαρμογή μαθησιακής αναλυτικής

 
This item is provided by the institution :

Repository :
Institutional Repository Hellanicus
see the original item page
in the repository's web site and access all digital files if the item*
share





Ανασκόπηση ερευνών για την εκτίμηση της δέσμευσης των σπουδαστών ανώτατης εκπαίδευσης σε διαδικτυακά περιβάλλοντα μάθησης με την εφαρμογή μαθησιακής αναλυτικής (EL)

Στρατουδάκη, Δήμητρα

aegean

Στην προσπάθειά μας να φανταστούμε το μέλλον της ηλεκτρονικής εκπαίδευσης, συνήθως, δίνουμε έμφαση στις νέες τεχνολογίες. Γρήγοροι ηλεκτρονικοί υπολογιστές, ευέλικτες ψηφιακές τάξεις, καινοτόμες οπτικές απεικονίσεις έρχονται σε πρώτο πλάνο όταν αναλογιζόμαστε το αύριο στην εκπαίδευση. Ο πιο σημαντικός, όμως, παράγοντας ο οποίος ήδη διαμορφώνει την η-μάθηση και αναμένεται να διαδραματίσει ακόμα μεγαλύτερο και πιο ενεργό ρόλο στα επερχόμενα χρόνια είναι τα «μεγάλα δεδομένα» και η Αναλυτική. Πιο συγκεκριμένα, η Μαθησιακή Αναλυτική αποτελεί ένα ανερχόμενο επιστημονικό πεδίο με αντικείμενό της τη συλλογή, ανάλυση και παρουσίαση των ψηφιακών ιχνών που αφήνουν πίσω τους τα εμπλεκόμενα στη μαθησιακή διαδικασία μέρη. Παρομοιάζοντας της Μαθησιακή Αναλυτική με έναν χείμαρρο θα λέγαμε ότι στο διάβα του μπαίνει ορμητικά στα «χωράφια» πολλών άλλων επιστημών. Ξεκινώντας από αυτά των επιστημών της Αγωγής και συνεχίζοντας στα «χωράφια» της Στατιστικής, της Πληροφορικής, της Οργάνωσης και Διοίκησης εμπλέκοντας ακόμα και την Κοινωνιολογία και την Πολιτική εξετάζοντας την ηθική διάσταση και δεοντολογία κατά την καταγραφή, ανάλυση και χρήση των προσωπικών δεδομένων. Η Μαθησιακή Αναλυτική σε καμία περίπτωση δεν είναι μονοδιάστατη έννοια. Αυτός είναι και ο λόγος που αποτελεί πρόσφορο έδαφος για περαιτέρω έρευνα και που την καθιστά γοητευτική επιστήμη στα μάτια επιστημόνων και μελετητών. Σωρεία παραμέτρων θα πρέπει να ληφθούν υπόψη αν θέλουμε να προσεγγίσουμε αποτελέσματα που θα οδηγήσουν στη λήψη τεκμηριωμένων αποφάσεων. Σημαντικός αρωγός, στην προσπάθεια αυτή, είναι τα εργαλεία επεξεργασίας δεδομένων. Η σωστή χρήση τους απαιτεί αγαστή συνεργασία μεταξύ των επιστημόνων της Αγωγής και της Πληροφορικής, ώστε να εξυπηρετούν αρτιότερα τον στόχο για τον οποίο έχουν δημιουργηθεί, που δεν είναι άλλος από την επίτευξη της μάθησης. Μέσα σε όλον αυτόν τον κυκεώνα δεν θα πρέπει να παραγκωνίσουμε την ενσωμάτωση και αξιοποίηση των κινήτρων, των στρατηγικών, των δεξιοτήτων, των στόχων και των ιδιαίτερων ατομικών χαρακτηριστικών των εκπαιδευόμενων που παίζουν τον δικό τους βαρύνοντα ρόλο στη μάθηση και στον τρόπο που αυτή κατακτιέται. Στην παρούσα εργασία γίνεται ανασκόπηση ερευνών που προσεγγίζουν τα πρότυπα δέσμευσης και τους παράγοντες που επηρεάζουν την εμπλοκή και τη δέσμευση των σπουδαστών στις ηλεκτρονικές πλατφόρμες μάθησης. Στόχος των ερευνών που εξετάζονται είναι η η-μάθηση να αποτελέσει μία εμπειρία μάθησης η οποία να ταιριάζει σε ολοένα και ευρύτερο φάσμα εκπαιδευόμενων, να πάρει, δηλαδή, μία απόλυτα εξατομικευμένη μορφή. Στόχος που όμως, καθώς φαίνεται, είναι μακρόπνοος και απαιτητικός μιας και η Μαθησιακή Αναλυτική είναι πολύ δύσκολο, αλλά ίσως όχι ακατόρθωτο να προσεγγίσει το εκατό τοις εκατό των αναγκών και των πτυχών της ζωής και της προσωπικότητας των σπουδαστών. Πάντα θα υπάρχει ένα ανεξερεύνητο, αλλά ουσιώδες για την έρευνα, κομμάτι απροσπέλαστο από την επιστήμη, μιας και πέρα από τη συμπεριφορά των εκπαιδευόμενων στο προσκήνιο υπάρχει και η άλλη, η οποία δεν «αιχμαλωτίζεται», αυτή στο παρασκήνιο.

masterThesis

learning analytics tools (EL)
engagement (EL)
learning analytics (EL)
εργαλεία επεξεργασίας δεδομένων (EL)
προσήλωση (EL)
μαθησιακή αναλυτική (EL)


2020-02-05


2020-03-30T10:01:51Z

Ρόδος




*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)