Το ελληνικό σχολείο από τη σκοπιά των Αλβανών μαθητών σχολική ζωή και μεταναστευτική εμπειρία σε ένα γυμνάσιο της Μυτιλήνης
(EL)
Τσιακάλου, Δέσποινα
Πανεπιστήμιο Αιγαίου. Σχολή Κοινωνικών Επιστημών. Τμήμα Κοινωνικής Ανθρωπολογίας και Ιστορίας.
(EL)
Η παρούσα εργασία αφορά το πώς βλέπουν το ελληνικό σχολείο και γενικότερα την εκπαίδευση οι Αλβανοί μαθητές και μαθήτριες στη συγκεκριμένη μεταναστευτική συνθήκη και πώς σχετίζεται αυτό με το πώς βιώνουν την εμπειρία της μετανάστευσης. Με άλλα λόγια, η εργασία αυτή δεν εστιάζει στην εκπαιδευτική κατάσταση των Αλβανών μαθητών σήμερα στην Ελλάδα, αλλά στις σχέσεις που διαμορφώνονται στο σχολικό πλαίσιο, πώς αυτές προσλαμβάνονται από όλα τα μέρη που εμπλέκονται στην εκπαιδευτική διαδικασία και πώς τα παραπάνω επηρεάζουν τη σχέση που διαμορφώνουν με το σχολείο οι συγκεκριμένοι μαθητές και μαθήτριες. Πρόκειται για μία εθνογραφική έρευνα σε ένα γυμνάσιο της πόλης της Μυτιλήνης που εστιάζει στις σχέσεις που διαμορφώνονται στο σχολείο ανάμεσα στους Αλβανούς μαθητές και μαθήτριες με τους Έλληνες συμμαθητές και συμμαθήτριες τους και με τους Έλληνες εκπαιδευτικούς. Σήμερα στην εκπαιδευτική βαθμίδα του γυμνασίου, συναντούμε τόσο παιδιά μεταναστών που τα ίδια γεννήθηκαν στην Ελλάδα, όσο και μαθητές που είναι οι ίδιοι μετανάστες. Η ροή μεταναστών από την Αλβανία είναι συνεχής, ενώ χαρακτηριστικό είναι ότι η μετανάστευση προς την Ελλάδα αφορά οικογένειες, δηλαδή υπάρχει και ένας μεγάλος αριθμός παιδιών που ακολουθούν τους γονείς τους. Το ενδιαφέρον στράφηκε στη βαθμίδα του γυμνασίου, δηλαδή στο στάδιο της υποχρεωτικής εκπαίδευσης ακριβώς γιατί εκεί συναντάμε διαφορετικές περιπτώσεις μετανάστευσης. Στην παρούσα εργασία, οι Αλβανοί μαθητές έχουν έρθει στην Ελλάδα σε διαφορετικές χρονικές στιγμές. Όσον αφορά το λύκειο υπέθεσα ότι λογικά στο γυμνάσιο φοιτούν περισσότεροι Αλβανοί μαθητές αφού η συνέχιση των σπουδών για τα παιδιά των μεταναστών στο λύκειο, δεν είναι βέβαιη .