Ο αποτελεσματικός διευθυντής στο σύγχρονο σχολείο. Αντιλήψεις εκπαιδευτικών φυσικής αγωγής και διευθυντών

Ο αποτελεσματικός διευθυντής στο σύγχρονο σχολείο. Αντιλήψεις εκπαιδευτικών φυσικής αγωγής και διευθυντών (EL)

Λάιος, Αθανάσιος
Δεληγιαννίδου, Τζένη Στέφανος
Σταφυλά, Αμαλία

info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Peer-reviewed Article (EN)

2021-03-30


H σχολική ηγεσία έχει αναγνωριστεί παγκοσμίως, ως βασικό στοιχείο της αποτελεσματικότητας του εκπαιδευτικού οργανισμού. Οι διευθυντές/τριες των σχολείων κατέχουν κεντρικό ρόλο, ενώ το στυλ, η συμπεριφορά και οι πρακτικές τους επιδρούν στα μαθητικά αποτελέσματα και σε παράγοντες που συνδέονται με το εκπαιδευτικό προσωπικό. Σκοπός της παρούσας έρευνας ήταν: α) η διερεύνηση της σημαντικότητας των παραγόντων που εκφράζουν ορισμένες από τις κύριες ηγετικές λειτουργίες, με την αξιοποίηση ως δεικτών αποτελεσματικότητας των αντιλήψεων των εκπαιδευτικών Φυσικής Αγωγής (ΕΦΑ) και των ίδιων των διευθυντών/τριών, β) η διερεύνηση των στατιστικά σημαντικών διαφορών ανάμεσα στις αντιλήψεις διευθυντών/τριων και ΕΦΑ και γ) η διερεύνηση των στατιστικά σημαντικών διαφορών ανάμεσα στις αντιλήψεις διευθυντών/τριων και ΕΦΑ σε σχέση με το φύλο τους. Το δείγμα της έρευνας αποτέλεσαν τετρακόσιοι δέκα πέντε (415) εκπαιδευτικοί (192 διευθυντές/τριες και 223 ΕΦΑ) που υπηρετούσαν κατά το σχολικό έτος 2017-2018 στις σχολικές μονάδες της Πρωτοβάθμιας και της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης των νομών Πιερίας και Ημαθίας. Για τη συλλογή των δεδομένων χρησιμοποιήθηκε το ερωτηματολόγιο της έρευνας των Pashiardis και Orphanou (1999). Η ανάλυση των δεδομένων έγινε με το στατιστικό πακέτο SPSS v.21 για τις κοινωνικές επιστήμες. Για τη διερεύνηση της εγκυρότητας του ερωτηματολογίου εφαρμόστηκε το μοντέλο της παραγοντικής ανάλυσης με τη μέθοδο τω κυρίων συνιστωσών, ενώ η εσωτερική συνέπεια των παραγόντων ελέγθηκε με τον συντελεστή αξιποπιστίας Cronbach’s alpha. Εφαρμόστηκαν στατιστικές αναλύσεις χρησιμοποιώντας κυρίως την περιγραφική στατιστική όπως μέσοι, διάμεσοι, τυπικές αποκλίσεις. Πραγματοποιήθηκε στατιστικός έλεγχος για τη διαφορά των μέσων τιμών των δυο ανεξάρτητων δειγμάτων (independent Samples t-test) προκειμένου να διερευνηθούν οι στατιστικά σημαντικές διαφορές ανάμεσα στις αντιλήψεις των ΕΦΑ και των διευθυντών/τριων. Το ίδιο τεστ χρησιμοποιήθηκε για τη διερεύνηση της επίδρασης της μεταβλητής φύλο (άνδρας, γυναίκα), στις αντιλήψεις ΕΦΑ και διευθυντών/τριων. Από τα αποτελέσματα βρέθηκε ότι τόσο οι ΕΦΑ όσο και οι διευθυντές/τριες, θεώρησαν σημαντικούς τους παράγοντες καθώς τους αξιολόγησαν με τιμές πάνω από τον μέσο όρο. Βρέθηκαν στατιστικά σημαντικές διαφορές στον παράγοντα «επίλυση προβλημάτων και λήψη απόφασης» με τους διευθυντές να τον θεωρούν πιο σημαντικό από τους ΕΦΑ και στον παράγοντα «σχολικά προγράμματα» που θεωρήθηκε πιο σημαντικός από τους EΦΑ. Τέλος δε βρέθηκαν στατιστικά σημαντικές διαφορές ως προς την ανεξάρτητη μεταβλητή φύλο και στους τρεις υπό διερεύνηση παράγοντες τόσο στις αντιλήψεις των ΕΦΑ, όσο και στις αντιλήψεις των διευθυντών/τριων. (EL)


Greek

Πανελλήνιας Ένωσης Εκπαιδευτικών Λειτουργών Φυσικής Αγωγής» (Π.ΕΝ.Ε.Λ.Φ.Α.) (EL)


2241-925X
ΥΣΠΛΗΓΞ: Επιστημονικό Περιοδικό Φυσικής Αγωγής; Τόμ. 7 Αρ. 1 (2019): Πρωτότυπες εργασίες διπλής ομότιμης αξιολόγησης (double-blind peer review) (EL)
HYSPLEX: Hellenic Scientific Journal of Physical Education; Vol. 7 No. 1 (2019): Πρωτότυπες εργασίες διπλής ομότιμης αξιολόγησης (double-blind peer review) (EN)

Copyright (c) 2021 HYSPLEX (EN)




*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)