Schools as caring communities: The predictive role of adolescents’ subjective well-being, forgiveness, and learning climate.

Το σχολείο ως κοινότητα που νοιάζεται και φροντίζει: Υποκειμενική ευεξία εφήβων, συγχώρεση και μαθησιακό κλίμα ως προβλεπτικοί παράγοντες (EL)
Schools as caring communities: The predictive role of adolescents’ subjective well-being, forgiveness, and learning climate. (EN)

Λαμπροπούλου, Αικατερίνη
Lianos, Panagiotis

info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Peer-reviewed Article (EN)

2024-12-11


Στην έρευνα αυτή μελετώνται οι αντιλήψεις των εφήβων για το σχολικό κλίμα και ο προβλεπτικός ρόλος του υποκειμενικού αισθήματος ευεξίας, της συγχώρεσης και του μαθησιακού κλίματος στον βαθμό που οι έφηβοι αντιλαμβάνονται το σχολείο τους ως κοινότητα που νοιάζεται και φροντίζει τα μέλη της. Έχει φανεί βιβλιογραφικά ότι η αντίληψη του σχολείου ως κοινότητα που νοιάζεται και φροντίζει σχετίζεται με έννοιες της θετικής ψυχολογίας όπως το αίσθημα ευεξίας και τη συγχωρητικότητα των μαθητών, καθώς και με το θετικό μαθησιακό κλίμα. Η διερεύνηση του προβλεπτικού ρόλου αυτών των μεταβλητών για την ενίσχυση της αντίληψης των μαθητών του σχολείου τους ως κοινότητας που νοιάζεται και φροντίζει είναι σημαντική για την ανάπτυξη κατάλληλων παρεμβάσεων. Στην έρευνα συμμετείχαν 1375 μαθητές και μαθήτριες δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης από σχολεία της Αττικής που επιλέχθηκαν με την κατά στρώματα τυχαία δειγματοληψία. Οι συμμετέχοντες συμπλήρωσαν την κλίμακα συγχώρεσης Heartland, το Προφίλ του Σχολείου που Νοιάζεται και Φροντίζει, το Ερωτηματολόγιο Μαθησιακού Κλίματος, το Ερωτηματολόγιο Υποκειμενικού Αισθήματος Ευεξίας της Βέρνης και ερωτήσεις για δημογραφικά στοιχεία. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι οι έφηβοι γενικά έχουν ικανοποιητικό επίπεδο ευεξίας και παρουσιάζουν μια θετική εικόνα για το σχολείο τους, ενώ φαίνεται γενικά να έχουν υψηλή διάθεση συγχώρεσης. Οι πιο σημαντικοί προβλεπτικοί παράγοντες για την αντίληψη από τους εφήβους του σχολείου τους ως κοινότητα που νοιάζεται και φροντίζει τα μέλη του αναδείχθηκαν το μαθησιακό κλίμα και η τάση για συγχώρεση του άλλου. Διαφορές εντοπίστηκαν ως προς το φύλο και την ηλικία. Ειδικότερα τα κορίτσια και οι μεγαλύτεροι έφηβοι φαίνεται να είναι λιγότερο ικανοποιημένοι από τη ζωή τους, ενώ οι νεότεροι έφηβοι που αντιλαμβάνονται πιο θετικά το μαθησιακό κλίμα τείνουν ευκολότερα να συγχωρούν τους άλλους. Επίσης, οι μαθήτριες που βιώνουν θετικά το μαθησιακό κλίμα της τάξης, συγχωρούν σε μεγαλύτερο βαθμό τους άλλους και αναφέρουν χαμηλότερα επίπεδα σωματικών προβλημάτων και καταθλιπτικής διάθεσης. Τέλος, τα αγόρια που δεν αισθάνονται υποστήριξη από τους καθηγητές σε μαθησιακό επίπεδο, συγχωρούν λιγότερο τους άλλους και αναφέρουν υψηλότερα επίπεδα καταθλιπτικής διάθεσης και αρνητικής συμπεριφοράς στο σχολείο. Τα αποτελέσματα συζητώνται στο πλαίσιο παροχής σχολικών/συμβουλευτικών ψυχολογικών υπηρεσιών. (EL)
The present research examines adolescents’ perceptions regarding school climate and in particular the predictive role of subjective well-being, forgiveness, and learning climate regarding the extent to which adolescents perceive their school as a caring community. It has been shown in the literature that perceptions of schools as caring communities is related to positive psychology concepts such as students' subjective well-being and forgiveness and positive learning climate. It is critical to investigating the predictive role of these variables in students' perceptions of their school as a caring community is important for developing appropriate interventions. 1375 adolescents attending schools in the broader area of Attica completed Heartland Forgiveness Scale, School as Caring Community Profile, Learning Climate Questionnaire, and Bernne Questionnaire of Subjective Well-Being. Results showed that adolescents generally have a satisfactory level of well-being and a rather positive perception of their school, while the most significant predictive factors were learning climate and tendency to forgive others. Differences were found in terms of gender and age. Girls and older adolescents seem to be less satisfied with their lives, while younger adolescents who perceive a positive learning climate tend to forgive others more. Further, girls who experience a positive learning climate are more forgiving of others and report lower levels of somatic complaints and depressive mood. Finally, boys who do not feel academically supported by teachers are less forgiving of others and report higher levels of depressive mood and negative behavior at school. The results are discussed in relation to school psychological services provision. (EN)


μαθησιακό κλίμα (EL)
Σχολείο ως κοινότητα (EL)
έφηβοι (EL)
συγχώρεση (EL)
υποκειμενική ευεξία (EL)

Greek

Ινστιτούτο Μελετών και Ερευνών Γενικής και Ειδικής Εκπαίδευσης (Ι.Μ.Ε.Γ.Ε.Ε.) (EL)


2944-9014
Διεπιστημονικές Προσεγγίσεις στην Εκπαίδευση; Τόμ. 1 Αρ. 3 (2024): Διεπιστημονικές Προσεγγίσεις στην Εκπαίδευση (EL)
Interdisciplinary Approaches to Education; Vol. 1 No. 3 (2024): Διεπιστημονικές Προσεγγίσεις στην Εκπαίδευση (EN)




*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)