Secondary education teachers' burn out and stress: the case of West Thessaloniki Prefecture

 
see the original item page
in the repository's web site and access all digital files if the item*
share




2017 (EN)

Σύνδρομο επαγγελματικής εξουθένωσης και επαγγελματικό άγχος των εκπαιδευτικών δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης: η περίπτωση της περιφέρειας δυτικής Θεσσαλονίκης (EL)
Secondary education teachers' burn out and stress: the case of West Thessaloniki Prefecture (EN)

Ιορδανίδης, Γεώργιος
Σπυρομήτρος, Αθανάσιος

Το επάγγελμα του εκπαιδευτικού δεν συνίσταται μόνο στην παιδαγωγική και ακαδημαϊκή διαδικασία που συντελείται μέσα στις αίθουσες διδασκαλίας. Η αλληλεπίδραση πολλών παραγόντων (γραφειοκρατικά-διαδικαστικά ζητήματα, εκπαιδευτικές αλλαγές, σχέσεις επικοινωνίας) συνθέτουν ένα εργασιακό περιβάλλον που δημιουργεί επαγγελματικό άγχος. Η παρατεταμένη έκθεση στο περιβάλλον αυτό οδηγεί στην εμφάνιση του συνδρόμου επαγγελματικής εξουθένωσης των εκπαιδευτικών. Σκοπός της παρούσας έρευνας ήταν να διερευνηθούν οι πηγές και τα επίπεδα του επαγγελματικού άγχους και της επαγγελματικής εξουθένωσης των εκπαιδευτικών. Επιπλέον, διερευνήθηκαν πιθανές συσχετίσεις μεταξύ βασικών πηγών του επαγγελματικού τους άγχους με διαστάσεις της επαγγελματικής τους εξουθένωσης. Το δείγμα αποτέλεσαν 211 εκπαιδευτικοί δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης δημόσιων σχολείων της περιφέρειας  Δυτικής Θεσσαλονίκης. Τα αποτελέσματα της έρευνας έδειξαν ότι οι εκπαιδευτικοί παρουσίασαν μέτρια επίπεδα επαγγελματικού άγχους. Ταυτόχρονα, παρουσίασαν χαμηλά επίπεδα σε όλες τις διαστάσεις του συνδρόμου επαγγελματικής εξουθένωσης. Επιπλέον, οι γυναίκες παρουσίασαν υψηλότερα επίπεδα άγχους από τους άνδρες σε όλους τους στρεσογόνους παράγοντες που το προκαλούν, ενώ η επαγγελματική εξουθένωση των εκπαιδευτικών, κυρίως η διάσταση της συναισθηματικής εξάντλησης, είχε θετική στατιστική συσχέτιση με όλους τους παραπάνω παράγοντες. Τέλος, έγινε φανερό ότι υπάρχει εμφανή συσχέτιση μεταξύ ατομικών παραγόντων και κοινωνικo-οργανωτικών παραγόντων της εργασίας στην παρουσία της εξουθένωσης, γεγονός που επιβεβαιώνει το βασικό επεξηγηματικό της μοντέλο. (EL)
The teacher’s profession doesn’t only consist of educational and academic process that takes place in the classroom. The interaction of many factors (bureaucratic-procedural aspects, educational changes, relations in communication) constitute a working environment that creates occupational stress. Prolonged exposure to this environment leads to the appearance of teachers’ burnout syndrome. The aim of the present study was to locate the levels and sources of teachers’ occupational stress and teachers’ burnout. Furthermore, the study tried to examine possible correlations between the basic sources of teachers’ occupational stress and the dimensions of teachers’ burnout. The sample consisted of 211 secondary public school teachers of West Thessaloniki region. The results of the research indicated that the teachers experience medium levels of occupational stress. At the same time, they expressed low levels at all dimensions of teachers’ burnout syndrome. Furthermore, women showed relatively higher levels of stress than men, in all aspects, while teachers’ burnout had a positive statistically significant correlation with all the sources of teachers’ stress as it concerns the factor of emotional exhaustion. Finally, it became clear that there is an obvious correlation between personal and social-working factors and the presence of burnout, which confirms its basic explanatory model. (EN)

info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
ΠΟΣΟΤΙΚΗ ΜΕΘΟΔΟΣ, ΧΡΗΣΗ ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟΥ (EL)

Ερωτηματολόγιο Πηγών Επαγγελματικής Έντασης (EL)
δευτεροβάθμια εκπαίδευση (EL)
επαγγελματικό άγχος εκπαιδευτικών (EL)
Κλίμακα Επαγγελματικής Εξουθένωσης των Εκπαιδευτικών (MBI-Ed) (EL)
επαγγελματική εξουθένωση εκπαιδευτικών (EL)
ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗ ΕΞΟΥΘΕΝΩΣΗ ΚΑΙ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟ ΑΓΧΟΣ (EL)
teachers’ burnout (EN)
teachers’ occupational stress (EN)


Επιστημονική Επετηρίδα Παιδαγωγικού Τμήματος Νηπιαγωγών Πανεπιστημίου Ιωαννίνων

Greek

2017-11-09


Παιδαγωγικό Τμήμα Νηπιαγωγών, Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων - Dept. of Early Childhood Education (EL)

1108-4634
2241-200X
Επιστημονική Επετηρίδα Παιδαγωγικού Τμήματος Νηπιαγωγών Πανεπιστημίου Ιωαννίνων; Τόμ. 10 Αρ. 1 (2017); 142-186 (EL)
Journal of Research in Education and Training; Vol. 10 No. 1 (2017); 142-186 (EN)

Copyright (c) 2017 Αθανάσιος Σπυρομήτρος, ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΙΟΡΔΑΝΙΔΗΣ (EN)



*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)