Το βιβλίο αυτό εισάγει τον αναγνώστη στις οικονομικές αρχές που διέπουν τις επιχειρήσεις σε συνάρτηση με τις νέες τεχνολογίες πληροφοριών που έχουν αλλάξει τον τρόπο επιχειρηματικότητας. Το βιβλίο χωρίζεται σε δύο μέρη: Το Μέρος Α ασχολείται με τα οικονομικά των επιχειρήσεων και την ανάλυση των αγορών, ενώ το Μέρος Β με τα «νέα» οικονομικά της τεχνολογίας των πληροφοριών.
Ειδικότερα, το Μέρος Α παρουσιάζει τη θεωρία της προσφοράς και της ζήτησης των «παραδοσιακών» προϊόντων και την ανάλυση των παραγόντων που προσδιορίζουν τις δύο αυτές πλευρές της αγοράς. Αναλύονται οι θεωρίες κόστους και παραγωγής, καθώς και οι μορφές αγορών για τα αγαθά (τέλειος ανταγωνισμός, μονοπώλιο, ολιγοπώλιο, μονοπωλιακός ανταγωνισμός). Το Μέρος Β του βιβλίου εστιάζει στα αγαθά της πληροφορίας που έχουν δημιουργήσει μια νέα εποχή, την ονομαζόμενη ψηφιακή επανάσταση και τη «νέα» οικονομία της πληροφορίας. Γίνεται ανάλυση των βασικών χαρακτηριστικών των αγαθών της πληροφορίας και των διαφορών τους από τα αγαθά με φυσική υπόσταση, περιγράφονται οι επιπτώσεις δικτύων στις αγορές, οι εξωτερικότητες που δημιουργούνται στη ζήτηση των αγαθών, καθώς και οι μορφές τιμολόγησης των προϊόντων της πληροφορίας. Επίσης, αναλύονται τα θέματα της καινοτομίας και της επιχειρηματικότητας, τα πνευματικά δικαιώματα, οι πατέντες και η νομική τους προστασία. Ακολούθως, εξετάζονται οι Τεχνολογίες Πληροφοριών και Επικοινωνιών (ΤΠΕ) και οι επιδράσεις τους στην παραγωγικότητα των επιχειρήσεων και της οικονομίας. Τέλος, παρουσιάζονται μελέτες περιπτώσεων νέων εξελίξεων στην τεχνολογία πληροφοριών, όπως η τεχνητή νοημοσύνη και η μηχανική μάθηση, η τεχνολογία αλυσίδας και τα ψηφιακά νομίσματα, η τεχνολογία 5G, η επιστήμη των μεγάλων δεδομένων και η τεχνολογία της αυτοματοποίησης.
(EL)
This textbook is an introduction to the reader to the economic principles of business economics in relation to the new information technologies that have changed the way business is done. The book is divided into two parts: Part A deals with business economics and market analysis, while Part B deals with the 'new' economics of information technology.
In particular, Part A presents the theory of supply and demand of 'traditional' product markets and the analysis of the factors that determine these two sides of the market. Cost and production theories and forms of markets for goods are analyzed (perfect competition, monopoly, oligopoly, monopolistic competition). Part B of the book focuses on the information goods that have created a new era, the so-called digital revolution and the 'new' information economy. An analysis is made of the main characteristics of information goods and their differences from physical goods, the effects of networks on markets, the externalities created in the demand for goods, as well as the pricing forms of information products are described. Moreover, the issues of innovation and entrepreneurship, copyright, patents and their legal protection are analyzed. Next, Information and Communication Technologies (ICT) and their effects on firms’ productivity and the economy are examined. Finally, case studies of new developments in information technology such as artificial intelligence and machine learning, chain technology and digital currencies, 5G technology, big data science and automation technology are presented.
(EN)