Giannis Apostolakis at the Faculty of Philosophy of Thessaloniki: An enlightened demoticist who sees correctly but judges unjustly

Ο Γιάννης Αποστολάκης στη Φιλοσοφική Σχολή Θεσσαλονίκης: Ένας φωτισμένος δημοτικιστής που βλέπει σωστά αλλά κρίνει άδικα (EL)
Giannis Apostolakis at the Faculty of Philosophy of Thessaloniki: An enlightened demoticist who sees correctly but judges unjustly (EN)

Φούκας, Βασίλης Απόστολος

info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Peer-reviewed Article (EN)

2022-07-01


Σκοπός της παρούσας εργασίας είναι να φωτίσει άγνωστες πτυχές της ακαδημαϊκής ζωής και δράσης του πρώτου καθηγητή νεότερης ελληνικής φιλολογίας στο ελλαδικό πανεπιστήμιο, του δημοτικιστή Γιάννη Αποστολάκη. Ειδικότερα, η παρούσα εργασία στοχεύει, να διερευνήσει το διδακτικό έργο και τη γενικότερη παρουσία του Αποστολάκη στις Συνεδριάσεις της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης κατά την περίοδο του Μεσοπολέμου και να συζητήσει ορισμένα από τα βασικότερα σημεία των αξιολογικών κρίσεων, στα οποία δίνει έμφαση ο Αποστολάκης, στις εξελίξεις ή στις εκλογές συναδέλφων του κατά την εξεταζόμενη περίοδο, όπως αυτά αποτυπώνονται στα επίσημα Πρακτικά των Συνεδριάσεων της Σχολής, με στόχο να σκιαγραφηθεί το προφίλ του και να αναδειχθεί ο ρόλος και η συμβολή του στα πρώτα χρόνια λειτουργίας του νεοσύστατου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Η παρούσα εργασία αξιοποιεί, κυρίως, αρχειακό υλικό –ανέκδοτο και αδημοσίευτο έως σήμερα– από το Αρχείο της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. (EL)
This paper aims to clarify unknown aspects of the academic life and action of the first professor of Modern Greek literature at the Greek University, Giannis Apostolakis. Through this paper, Apostolakis is examined as a teacher and as a participant in the Meetings of the Faculty of Philosophy of the University of Thessaloniki during the interwar period. Furthermore, for a clearer understanding of his profile and to highlight his significant role and contribution in the first few years of the University of Thessaloniki’s functioning, are presented the most basic elements of his evaluations, focusing on the developments or elections of his colleagues documented in the official proceedings of the Faculty Meetings. This work uses mostly archival material –unpublished to this day– from the Archive of the Faculty of Philosophy of the University of Thessaloniki. (EN)


Greek

DUTH (EL)


2732-7442
Κείμενα Παιδείας; Αρ. 4 (2022) (EL)
Texts in Education; No. 4 (2022) (EN)

Copyright (c) 2022 Texts in Education (EN)




*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)