Εφαρμογή των τεχνικών φασματοσκοπίας επαγόμενου φθορισμού με laser (LIF), φασματοσκοπίας φθορισμού ακτίνων Χ (XRF), φασματοσκοπία υπερύθρου μετασχηματισμού Fourier (FTIR) και ηλεκτρονικής μικροσκοπίας σάρωσης (SEM) στην μελέτη έργων πολιτιστικής κληρονομιάς

 
see the original item page
in the repository's web site and access all digital files if the item*
share





Εφαρμογή των τεχνικών φασματοσκοπίας επαγόμενου φθορισμού με laser (LIF), φασματοσκοπίας φθορισμού ακτίνων Χ (XRF), φασματοσκοπία υπερύθρου μετασχηματισμού Fourier (FTIR) και ηλεκτρονικής μικροσκοπίας σάρωσης (SEM) στην μελέτη έργων πολιτιστικής κληρονομιάς (EL)

Μανίκη, Νέλλη-Σπυριδούλα (EL)

Μακροπούλου, Μυρσίνη
Παπαγιάννης, Αλέξανδρος
Μπογιατζής, Σταμάτιος
ntua (EL)

Η παρούσα Διπλωματική Εργασία έχει ως βασικό αντικείμενο μελέτης τη χρήση τεσσάρων αναλυτικών τεχνικών στην μελέτη έργων πολιτιστικής κληρονομιάς. Κύριος στόχος της αποτελεί η πειραματική εφαρμογή των τεχνικών αυτών στην μελέτη δύο ζωγραφικών έργων πολύ σημαντικών Ελλήνων ζωγράφων. Ακόμη, μέσω της μελέτης φθορισμού δύο ειδών χρωμάτων ζωγραφικής δόθηκε η ευκαιρία δημιουργίας μιας βάσης δεδομένων για τα χαρακτηριστικά της κάθε χρωστικής για τους μεταγενέστερους ερευνητές. Η προαναφερόμενη μελέτη των δύο πινάκων στοχεύει στην κατανόηση των τεχνικών που έχει χρησιμοποιήσει ο κάθε ζωγράφος αλλά και στην ταυτοποίηση των χρωστικών. Γενικά, η χρήση της επιστήμης και της τεχνολογίας μέσω των ενόργανων αναλυτικών τεχνικών για τον προσδιορισμό της χημικής ταυτότητας των υλικών κατασκευής των έργων πολιτιστικής κληρονομιάς, ξεκίνησε στις αρχές του 20ου αιώνα, ενώ από το 1990 κι ύστερα, άρχισε να αυξάνεται το ενδιαφέρον της επιστημονικής κοινότητας για τη μελέτη και καταγραφή της υλικών και τεχνικών κατασκευής. Οι πιο σημαντικές πληροφορίες που λαμβάνονται μέσω των αναλυτικών τεχνικών στα αντικείμενα πολιτιστικής κληρονομιάς είναι η αναγνώριση της ταυτότητας ανόργανων και οργανικών υλικών από τα οποία συντελείται ένα έργο Τέχνης, η καταγραφή των υλικών συντήρησης που έχουν χρησιμοποιηθεί για την αποκατάσταση ενός έργου Τέχνης, η καταγραφή υλικών που έχουν χρησιμοποιηθεί για να γίνουν μεταγενέστερες επεμβάσεις, η χρονολογική τοποθέτηση του έργου αλλά και ο προσδιορισμός του βαθμού αποσύνθεσης και γήρανσης του εκάστοτε υλικού. Στην πρώτη ενότητα θα παρουσιάσουμε διαδοχικά την ιστορική αναδρομή, την αρχή λειτουργίας, την πειραματική διάταξη και συγκεκριμένες αξιοσημείωτες εφαρμογές της κάθε τεχνικής σε έργα Τέχνης. Συγκεκριμένα, οι τεχνικές που θα παρουσιαστούν είναι η φασματοσκοπία επαγόμενου φθορισμού με laser (LIF), η φασματοσκοπία φθορισμού ακτίνων Χ (XRF), η φασματοσκοπία υπερύθρου μετασχηματισμού Fourier (FTIR) και, τέλος, η ηλεκτρονική μικροσκοπία σάρωσης (SEM). Στην δεύτερη ενότητα θα αναλυθεί η εφαρμογή των προαναφερθέντων τεχνικών στην μελέτη δύο ζωγραφικών έργων του Βολανάκη και του Πιερράκου, καθώς και η εφαρμογή της φασματοσκοπίας επαγόμενου φθορισμού με laser σε χρώματα ακουαρέλας και ελαιοχρώματα. Τέλος, θα παρουσιαστούν τα αποτελέσματα και συμπεράσματα τα οποία προκύπτουν από την συγκεκριμένη μελέτη καθώς επίσης και οι δυνατότητες για μελλοντική έρευνα. (EL)

bachelorThesis

Lasers, αναλυτικές τεχνικές, πολιτιστική κληρονομιά (EL)


Greek

2022-02-18





*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)