THIS THESIS METICULOUSLY CONSIDERS THE PROSODIC SYSTEM OF KALVOS' ODES IN COMPARISON WITH THE METRICAL THEORY AND PRACTICE OF THE 18TH AND EARLY 19TH CENTURY'S ITALIAN NEOCLASSICAL VERSE. CLOSE BONDS BETWEEN THE ODES AND ITALIAN VERSE CAN BE ASCERTAINED AS A RESULT OF THE RESEARCH IN QUESTION. THE FINAL INTERPRETATIVE PROPOSAL OF ODES' PROSODY IS: HIS EXTERNAL MORPHOLOGICAL ELEMENTS BEING LYRICAL, KALVOS TREATS MOSTLY NEOCLASSICAL SUBJECTS BY USING THE RHYTHM OF THE DRAMATIC POETRY OF HIS ERA. THE COMPLETELY UNIQUE RHYTHMIC SENSATION OF THEODES IS DUE TO THE PECULIAR RELATION THAT IS DEVELOPED BETWEEN THE PROSODIC SYSTEM OF ITALIAN ORIGIN AND THE LIΝGUISTIC-NATIONAL SYSTEM OF GREEK ORIGIN.
ΣΤΗ ΔΙΑΤΡΙΒΗ ΑΥΤΗ ΓΙΝΕΤΑΙ ΜΙΑ ΔΙΕΞΟΔΙΚΗ ΚΑΙ ΣΥΣΤΗΜΑΤΙΚΗ ΕΞΕΤΑΣΗ ΤΟΥ ΜΕΤΡΙΚΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ ΤΩΝ ΚΑΛΒΙΚΩΝ ΩΔΩΝ ΣΕ ΣΥΓΚΡΙΣΗ ΜΕ ΤΗ ΣΤΙΧΟΥΡΓΙΚΗ ΘΕΩΡΙΑ ΚΑΙ ΠΡΑΞΗ ΤΗΣ ΙΤΑΛΙΚΗΣ ΝΕΟΚΛΑΣΙΚΗΣ ΠΟΙΗΣΗΣ ΤΟΥ 18ΟΥ ΚΑΙ ΤΩΝ ΑΡΧΩΝ ΤΟΥ 19ΟΥ ΑΙΩΝΑ. ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝ ΛΟΓΩ ΕΞΕΤΑΣΗ ΔΙΑΠΙΣΤΩΝΟΝΤΑΙ ΟΙ ΣΤΕΝΟΤΑΤΟΙ ΔΕΣΜΟΙ ΤΩΝ ΩΔΩΝ ΜΕ ΤΗΝ ΙΤΑΛΙΚΗ ΣΤΙΧΟΥΡΓΙΑ. Η ΤΕΛΙΚΗ ΠΡΟΤΑΣΗ ΕΡΜΗΝΕΙΑΣ ΤΗΣ ΜΕΤΡΙΚΗΣ ΤΩΝ ΩΔΩΝ ΕΙΝΑΙ: ΛΥΡΙΚΟΣ ΣΤΑ ΕΞΩΤΕΡΙΚΑ ΜΟΡΦΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΤΗΣ ΣΤΙΧΟΥΡΓΙΑΣ ΤΟΥ Ο ΚΑΛΒΟΣ, ΠΡΑΓΜΑΤΕΥΕΤΑΙ ΝΕΟΚΛΑΣΙΚΑ ΩΣ ΕΠΙ ΤΟ ΠΛΕΙΣΤΟΝ, ΘΕΜΑΤΑ ΜΕ ΤΟΥΣ ΡΥΘΜΙΚΟΥΣ ΤΡΟΠΟΥΣ ΤΗΣ ΔΡΑΜΑΤΙΚΗΣ ΠΟΙΗΣΗΣ ΤΗΣ ΕΠΟΧΗΣ ΤΟΥ. ΣΤΗΝ ΙΔΙΟΤΥΠΗ ΣΧΕΣΗ ΠΟΥ ΑΝΑΠΤΥΣΣΕΤΑΙ ΑΝΑΜΕΣΑ ΣΤΟ ΙΤΑΛΙΚΗΣ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΡΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΚΑΙ ΤΟ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΓΛΩΣΣΙΚΟ-ΝΟΗΜΑΤΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΤΩΝ ΩΔΩΝ, ΟΦΕΙΛΕΤΑΙ Η ΕΝΤΕΛΩΣ ΙΔΙΟΡΡΥΘΜΗ ΚΑΙ ΑΝΕΠΑΝΑΛΗΠΤΗ ΡΥΘΜΙΚΗ ΑΙΣΘΗΣΗ ΤΟΥΣ.