Η ιστορική σημασία του ταξιμιού του Ιωάννη Χαλικιά στο «Μινόρε του Τεκέ» για την επιτελεστική και δισκογραφική εξέλιξη του μπουζουκιού, μέσα από τη συγκριτική ανάλυση με πέντε μεταγενέστερα ταξίμια

δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*



Η ιστορική σημασία του ταξιμιού του Ιωάννη Χαλικιά στο «Μινόρε του Τεκέ» για την επιτελεστική και δισκογραφική εξέλιξη του μπουζουκιού, μέσα από τη συγκριτική ανάλυση με πέντε μεταγενέστερα ταξίμια (EL)
The historcal significance of Ioannis Halikias’ taxim (Prelude) in “Tekes’s Minor” for the perfomative and recording development of the bouzouki: comparative analysis to five subsequent taxims (EN)

Μονεμβασίτης, Δημήτριος (EL)

Λάιος, Αθανάσιος (EL)

Electronic Thesis or Dissertation (EN)

2024-07-19T07:29:32Z
2024


O Ιωάννης Χαλικιάς (ή αλλιώς Τζακ Γρηγορίου) είναι μια σημαντικότατη μορφή στην ιστορία του μπουζουκιού. Το κομμάτι με τίτλο «Μινόρε του Τεκέ», που ηχογράφησε στην Αμερική το 1932, περιείχε το πρώτο ταξίμι με μπουζούκι σε σολιστικό ύφος που ακούστηκε στην Ελλάδα. Έκανε πρωτοφανή επιτυχία στην εποχή του: όχι μόνο τράβηξε το ενδιαφέρον των δισκογραφικών εταιριών προς το όργανο, αλλά και αποτέλεσε κινητήρια δύναμη για πολλούς, μετέπειτα μπουζουξήδες, να ασχοληθούν με το όργανο. Επιπλέον, πολλοί μουσικοί θεωρούν πως αυτό το εισαγωγικό ταξίμι αποτέλεσε πρότυπο / αρχέτυπο για την αυτοσχεδιαστική-σολιστική ανάπτυξη του ταξιμιού σε πολλές μεταγενέστερες δημιουργίες. Την υπάρχουσα αυτή προφορική άποψη, την οποία ενστερνίζομαι και προσωπικά, προσπάθησα εδώ να τεκμηριώσω γραπτά, με δύο τρόπους. Από τη μια, κατέγραψα σε σημειογραφία το ταξίμι από το «Μινόρε του Τεκέ», καθώς και πέντε μεταγενέστερα ταξίμια από διαφορετικούς παίκτες, και πραγματοποίησα συγκριτική ανάλυση όλων αυτών, επισημαίνοντας τις σημαντικές ομοιότητες που εμφανίζουν τόσο με το «αρχέτυπο» ταξίμι του Χαλικιά, όσο και μεταξύ τους. Από την άλλη, συμπλήρωσα την εικόνα αυτή συλλέγοντας πληροφορίες μέσα από μαρτυρίες, ντοκιμαντέρ και βιβλία (στα οποία δυστυχώς υπάρχει σχετική ποσοτική και ποιοτική έλλειψη), αλλά και μέσω συνεντεύξεων που πήρα από τρεις καταξιωμένους σύγχρονους εκτελεστές του μπουζουκιού. Τέλος, καταλήγω στην εξαγωγή ενός υποκειμενικού μελωδικού σκελετού / βασικού μελωδικού προτύπου, το οποίο αποτυπώνει σε μεγάλο βαθμό την πορεία της “αφήγησης” στον “δρόμο Μινόρε”, σε όλα τα ταξίμια που μελετήθηκαν. (EL)
Διπλωματική εργασία--Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, Θεσσαλονίκη, 2024. (EL)
Ioannis Halikias (a.k.a. Jack Gregory) is a very important figure in bouzouki’s history. The piece entitled "Teke's Minor", which he recorded in America in 1932, beginning with a bouzouki taxim (prelude), is considered to be the first ever solo-style taxim by buzuki released in Greece. It had an unprecedented success at the time: not only did it make the local record industry look upon the bouzouki, but it also motivated people to engage with this instrument and become professional musicians. Still to out days, many musicians believe that this introductory taxim has served as a raw model / “archetype” for the solistic-improvisational development of buzuki music in numerous subsequent creations. In this essay I am trying to establish this oral claim in two ways: on the one hand, I transcribe (in music notation) the taxim’s from “Teke’s minor” and five subsequent taxims by other players, and I perform a comparative analysis between all these taxims, marking the important resemblances that exhibit, both compared to the “archetype” taxim by Halkias, and also compared between them. On the other hand, I complete and reinforce this depiction by gathering information from documentaries, books (recognizing that there is an enormous lack of published material in this field), and interviews with three well-respected modern buzuki players. At the end, I propose a subjective melodic skeleton / basic melodic model, which depicts, in an acceptable degree, the pathway of melodic “narration” in “Minore dromos” in all taxims under study. (EL)
Made available in DSpace on 2024-07-19T07:29:32Z (GMT). No. of bitstreams: 2 license_rdf: 805 bytes, checksum: 4460e5956bc1d1639be9ae6146a50347 (MD5) MonemvasitisDimitriosMsc2024.pdf.pdf: 11955298 bytes, checksum: 86e9c9f8cfe1f7ec153135faa08d114d (MD5) Previous issue date: 2024-07-14 (EN)
Approved for entry into archive by Κυριακή Μπαλτά ([email protected]) on 2024-07-19T07:29:32Z (GMT) No. of bitstreams: 2 license_rdf: 805 bytes, checksum: 4460e5956bc1d1639be9ae6146a50347 (MD5) MonemvasitisDimitriosMsc2024.pdf.pdf: 11955298 bytes, checksum: 86e9c9f8cfe1f7ec153135faa08d114d (MD5) (EN)
Submitted by ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΜΟΝΕΜΒΑΣΙΤΗΣ ([email protected]) on 2024-07-17T14:55:55Z No. of bitstreams: 2 license_rdf: 805 bytes, checksum: 4460e5956bc1d1639be9ae6146a50347 (MD5) MonemvasitisDimitriosMsc2024.pdf.pdf: 11955298 bytes, checksum: 86e9c9f8cfe1f7ec153135faa08d114d (MD5) (EN)


Ταξίμι (EL)
Ανάλυση ταξιμιών (EL)
Χαλκιάς (EL)
Μινόρε του τεκέ (EL)
Ιωάννης Χαλικιάς (EL)
Ρεμπέτικα (EL)
Τζακ Γρηγορίου (EL)
Μπουζούκι (EL)
Halikias (EN)
Jack Gregory (EN)

Πανεπιστήμιο Μακεδονίας (EL)

Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών Επιστήμες και Τέχνες της Μουσικής (EL)

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Διεθνές (EL)
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/




*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.