Διπλωματική εργασία--Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, Θεσσαλονίκη, 2025.
(EL)
Σκοπός της παρούσας έρευνας είναι η διερεύνηση των διδακτικών και ψηφιακών δεξιοτήτων των φιλολόγων που διδάσκουν την ελληνική γλώσσα στη γενική τάξη, στην οποία φοιτούν και παιδιά με την ελληνική ως δεύτερη γλώσσα. Πιο συγκεκριμένα, στόχος είναι να διεξαχθούν συμπεράσματα σχετικά με: (α) το ποιες διδακτικές και ψηφιακές δεξιότητες και ποιες ανάγκες έχουν οι φιλόλογοι, οι οποίοι διδάσκουν την ελληνική γλώσσα ως δεύτερη σε δί-/πολύγλωσσους μαθητές εντός της γενικής τάξης και (β) το αν διαφοροποιούνται σε σημαντικό βαθμό οι διδακτικές και ψηφιακές δεξιότητες των φιλολόγων με βάση το φύλο, την ηλικία, τις σπουδές και τη διδακτική εμπειρία.
Για την υλοποίηση της έρευνας ακολουθήθηκε ποσοτική μέθοδος. Οι απόψεις των εκπαιδευτικών συλλέχθηκαν μέσω ηλεκτρονικού ερωτηματολογίου. Το δείγμα του ερωτηματολογίου αποτέλεσαν 60 φιλόλογοι που διδάσκουν την ελληνική γλώσσα σε μεικτές τάξεις, στις οποίες φοιτούν και παιδιά με την ελληνική ως δεύτερη γλώσσα.
Τα ευρήματα της έρευνας ανέδειξαν ότι οι φιλόλογοι: (α) κατά δήλωσή τους μπορούν να διαχειριστούν σε αρκετά ικανοποιητικό βαθμό τη γλωσσική διδασκαλία στη μεικτή τάξη, με υψηλότερους Μ.Ο. στη διδασκαλία του λεξιλογίου και της γραμματικής, ενώ έχουν λιγότερη ευελιξία στην εφαρμογή της μεθόδου CLIL και στην αξιοποίηση διαγλωσσικών πρακτικών, (β) χρησιμοποιούν σε μεγαλύτερο βαθμό τα λογισμικά γενικής χρήσης, τα συνεργατικά εργαλεία και τα εκπαιδευτικά ψηφιακά παιχνίδια, ενώ σε μικρότερο βαθμό τα εργαλεία δημιουργίας πολυτροπικού εκπαιδευτικού υλικού και ακόμα πιο σπάνια τις τεχνολογίες ρομποτικής και ΤΝ, (γ) θεωρούν ότι η δυσκολία στην αλληλεπίδραση μεταξύ των μαθητών, η ανασφάλεια των δί-/πολύγλωσσων παιδιών, η δυσκολία στη διαχείριση του μαθήματος, η δυσκολία κατανόησης των γλωσσικών φαινομένων από τους μαθητές και η έλλειψη κατάλληλης επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών δυσχεραίνουν τη διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας στη μεικτή τάξη, (δ) θεωρούν ότι η έλλειψη εξοπλισμού, η μειωμένη ανταπόκριση των μαθητών, η έλλειψη διδακτικού χρόνου και οι ανεπαρκείς γνώσεις των εκπαιδευτικών καθιστούν δύσκολη την εφαρμογή ψηφιακών τεχνολογιών στη γλωσσική διδασκαλία σε μεικτές τάξεις και (ε) παρουσιάζουν στατιστικά σημαντικές διαφοροποιήσεις ως προς τις απαντήσεις τους σχετικά με τις διδακτικές-ψηφιακές δεξιότητές τους ανάλογα με την ηλικία, τις σπουδές και τη διδακτική τους εμπειρία.
(EL)
Approved for entry into archive by ΕΛΙΣΑΒΕΤ ΧΑΝΤΑΒΑΡΙΔΟΥ (
[email protected]) on 2025-02-07T08:49:38Z (GMT) No. of bitstreams: 1
KotsaridouParthenaMsc2025.pdf: 1025309 bytes, checksum: e5f482f2e00afe1a90a4c98c7432444b (MD5)
(EN)
Made available in DSpace on 2025-02-07T08:49:38Z (GMT). No. of bitstreams: 1
KotsaridouParthenaMsc2025.pdf: 1025309 bytes, checksum: e5f482f2e00afe1a90a4c98c7432444b (MD5)
Previous issue date: 2025-02-07
(EN)
Submitted by ΠΑΡΘΕΝΑ ΚΟΤΣΑΡΙΔΟΥ (
[email protected]) on 2025-02-07T08:18:20Z
No. of bitstreams: 1
KotsaridouParthenaMsc2025.pdf: 1025309 bytes, checksum: e5f482f2e00afe1a90a4c98c7432444b (MD5)
(EN)