Αφηγηματικές ικανότητες και θεωρία του νου σε παιδιά με αυτισμό υψηλής λειτουργικότητας

This item is provided by the institution :
University of Macedonia   

Repository :
Psepheda - Digital Library and Institutional Repository   

see the original item page
in the repository's web site and access all digital files if the item*



Αφηγηματικές ικανότητες και θεωρία του νου σε παιδιά με αυτισμό υψηλής λειτουργικότητας (EL)

Κοσμά, Μαρία (EL)

Περιστέρη, Ελένη (EL)

Electronic Thesis or Dissertation (EN)
Text (EN)

2025-03-20T06:57:18Z
2025


Στόχος της παρούσας ερευνητικής εργασίας είναι να διερευνήσει τις αφηγηματικές ικανότητες παιδιών με αυτισμό υψηλής λειτουργικότητας σε σχέση με το επίπεδο κατάκτησης της Θεωρίας του Νου (ΘτΝ). Στην έρευνα συμμετείχαν συνολικά 28 παιδιά, από τα οποία τα 14 ήταν παιδιά με αυτισμό υψηλής λειτουργικότητας και τα υπόλοιπα 14 παιδιά τυπικής ανάπτυξης, ηλικίας 9 έως 14 ετών. Οι αφηγηματικές ικανότητες των παιδιών εξετάστηκαν μέσω της χρήσης δύο μύθων του Αισώπου, τους οποίους τα παιδιά αναδιηγήθηκαν και απάντησαν σε σχετικές ερωτήσεις κατανόησης. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι τα παιδιά με αυτισμό παρουσίασαν χαμηλότερη επίδοση στη λεξιλογική ποικιλία και τη συντακτική πολυπλοκότητα στον πρώτο μύθο σε σύγκριση με τα παιδιά τυπικής ανάπτυξης, ενώ στον δεύτερο μύθο δεν καταγράφηκαν διαφορές. Ένα άλλο ενδιαφέρον εύρημα ήταν η χαμηλή επίδοση των παιδιών με αυτισμό στις ερωτήσεις κατανόησης και των δύο μύθων, τονίζοντας τη δυσκολία τους στην αναγνώριση των ψυχικών καταστάσεων των ηρώων. Παρόλα αυτά, μέσα από τις απαντήσεις τους φάνηκε ότι αναγνωρίζουν και ερμηνεύουν τις πράξεις των ηρώων καθώς και τις αιτιώδεις σχέσεις που προκύπτουν από τα συναισθήματά τους. Οι μύθοι του Αισώπου αποδείχθηκαν ένα χρήσιμο και πολυδιάστατο εργαλείο. Μέσα από τη χρήση τους, προέκυψαν σημαντικές πληροφορίες σχετικά με την αξιολόγηση των αφηγηματικών ικανοτήτων και την αναγνώριση ψυχικών καταστάσεων στα παιδιά με αυτισμό υψηλής λειτουργικότητας. (EL)
Διπλωματική εργασία--Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, Θεσσαλονίκη, 2025. (EL)
Made available in DSpace on 2025-03-20T06:57:18Z (GMT). No. of bitstreams: 2 license_rdf: 799 bytes, checksum: f7d494f61e544413a13e6ba1da2089cd (MD5) KosmaMariaMsc2025. pdf.pdf: 2338106 bytes, checksum: 40b378aa581cc630c3e4b755ca7f414e (MD5) Previous issue date: 2025-03-17 (EN)
Submitted by ΜΑΡΙΑ ΚΟΣΜΑ ([email protected]) on 2025-03-18T19:40:05Z No. of bitstreams: 2 license_rdf: 799 bytes, checksum: f7d494f61e544413a13e6ba1da2089cd (MD5) KosmaMariaMsc2025. pdf.pdf: 2338106 bytes, checksum: 40b378aa581cc630c3e4b755ca7f414e (MD5) (EN)
Approved for entry into archive by ΣΟΦΙΑ ΒΟΖΑΝΑ ([email protected]) on 2025-03-20T06:57:17Z (GMT) No. of bitstreams: 2 license_rdf: 799 bytes, checksum: f7d494f61e544413a13e6ba1da2089cd (MD5) KosmaMariaMsc2025. pdf.pdf: 2338106 bytes, checksum: 40b378aa581cc630c3e4b755ca7f414e (MD5) (EN)


Μύθοι του Αισώπου (EL)

Πανεπιστήμιο Μακεδονίας (EL)

Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών Επιστήμες των Διαταραχών της Επικοινωνίας (EL)

Attribution-NoDerivatives 4.0 Διεθνές (EL)
http://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/




*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)