Studying the orientation of values towards individualism or collectivism through the structural and attitudinal approach of social representation of individuality and collectivity in a Greek and a French sample

see the original item page
in the repository's web site and access all digital files if the item*



Κυρίαρχος προσανατολισμός των αξιών προς την ατομικότητα ή τη συλλογικότητα σε ελληνικό και γαλλικό δείγμα (EL)
Studying the orientation of values towards individualism or collectivism through the structural and attitudinal approach of social representation of individuality and collectivity in a Greek and a French sample (EN)

Σακαλάκη, Μαρία

info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Εργασία Ειδικού Αφιερώματος (EL)
Special Section paper (EN)

2020-10-15


Ο προσανατολισμός αξιών προς τον ατομικισμό ή την συλλογικότητα, στην Ελληνική κοινωνία, μελετήθηκε στο πλαίσιο μιας διαπολιτισμικής έρευνας που απέβλεπε στη σύγκριση ελληνικού και γαλλικού πληθυσμού. Η έρευνα είχε ως στόχο τη μελέτη της δομικής διάστασης των κοινωνικών αναπαραστάσεων των εννοιών της ατομικότητας και της συλλογικότητας σε δύο Ευρωπαϊκές πρωτεύουσες, καθώς και τις στάσεις απέναντι στις συνιστώσες των δύο εννοιών. Το υλικό συλλέχθηκε με τη μέθοδο των ελεύθερων συνειρμών και αναλύθηκε με τη μέθοδο δομικής προσέγγισης. Το δείγμα αποτελούταν από 68 φοιτητές/-ριες Ψυχολογίας του Πανεπιστημίου René Descartes -Paris 5 και 109 φοιτητές/-ριες Ψυχολογίας του Παντείου Πανεπιστημίου. Επιβεβαιώνοντας τις υποθέσεις μας, η έρευνα έδειξε ότι τόσο η δομή των αναπαραστάσεων όσο και οι στάσεις των συμμετεχόντων/-ουσών όσον αφορά τα στοιχεία που συναποτελούν τις αναπαραστάσεις της ατομικότητας και της συλλογικότητας, όπως προκύπτουν από τους συνειρμούς των συμμετεχόντων, διαφέρουν μεταξύ των δύο πληθυσμών. Το Ελληνικόδείγμα αξιολογεί θετικότερα τις έννοιες που συνδέονται με την συλλογικότητα, ενώ το Γαλλικό δείγμα τις έννοιες που συνδέονται με την ατομικότητα. (EL)
This study focuses on social representations about the constructs of individuality and collectivity in two European capitals. The structure as well as the attitudinal dimension of social representations was explored through a material collected by the method of free associations and analyzed by the structural approach proposed by P. Vergès. Participants (68 Psychology students from the University of Paris 5 and 109 Psychology students from Panteion University) filled out a questionnaire. Based on the examination of previous studies, we hypothesized that the Greek sample would produce more positive associations and more positive evaluation of the terms associated to collectivity than the French sample and that the French sample would produce more positive associations and a more positive evaluation of the terms associated to individuality. The structure of social representations for the two samples should also confirm these differences, highlighting through the central and peripheral elements of the representations that the Greek sample favors collectivism compared to the French sample and inversely that the French sample favors individuality compared to the Greek sample. The findings confirm our hypotheses. (EN)


Συλλογικότητα (EL)
Κοινωνικές αναπαραστάσεις (EL)
Αξίες (EL)
Ατομικότητα (EL)
Στάσεις (EL)
Individualism (EN)
Values (EN)
Attitudes (EN)
Collectivism (EN)
Social representations (EN)

Greek

Hellenic Psychological Society (EN)


2732-6640
1106-5737
Ψυχολογία: το περιοδικό της Ελληνικής Ψυχολογικής Εταιρείας; Τόμ. 21 Αρ. 1 (2014); 62-75 (EL)
Psychology: the Journal of the Hellenic Psychological Society; Vol. 21 No. 1 (2014); 62-75 (EN)

https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0
Copyright (c) 2020 Μαρία Σακαλάκη (EN)




*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)