Ατομικισμός – Συλλογικότητα και σχολικός εκφοβισμός

δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*



Ατομικισμός – Συλλογικότητα και σχολικός εκφοβισμός (EL)
Individiualism-Collectivism and School Bullying (EN)

Φουσιανή, Κυριακή
Γεωργίου, Στέλιος

info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Εργασία Ειδικού Αφιερώματος (EL)
Special Section paper (EN)

2020-10-15


Η σχέση των επεισοδίων σχολικού εκφοβισμού με τον προσανατολισμό πολιτισμικών αξιών που επικρατεί σε μια συγκεκριμένη κοινωνία, αποτελεί μέρος μιας μεγάλης συζήτησης στη διεθνή βιβλιογραφία τα τελευταία χρόνια. Τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης (ΜΜΕ) σε δυτικού τύπου κοινωνίες, όπου κυριαρχούν οι ατομικιστικές αξίες, προβάλλουν συχνά τις συλλογικές κοινωνίες ως σκληρές και ανάλγητες προς τις ατομικές ελευθερίες και ανάγκες. Ως εκ τούτου, υποβάλλουν ότι φαινόμενα όπως αυτό του σχολικού εκφοβισμού θα είναι πιο συχνά και πιο έντονα σε κοινωνίες όπου το άτομο υποτάσσεται στις πιέσεις και τις παροτρύνσεις της ομάδας. Κάποιες πρόσφατες σχετικές έρευνες υποστηρίζουν την πιο πάνω γραμμή σκέψης και την αποδίδουν στο αυταρχικό γονικό στιλ που προτιμάται στις κοινωνίες αυτές. Αντίθετα, κάποιες άλλες έρευνες αναφέρουν ότι η αξία της συλλογικότητας προστατεύει τα άτομα από την καταφυγή σε βίαιες πράξεις κατά αδυνάτων (όπως συμβαίνει με τον εκφοβισμό). Μια σημαντική διάκριση, που φαίνεται ότι είναι το κλειδί για επίλυση της πιο πάνω διαφοράς, είναι η απόσταση δύναμης (power distance) που αναφέρεται στον τρόπο που η εξουσία και η δύναμη κατανέμονται μεταξύ ατόμων στα δυο είδη κοινωνιών. Τόσο ο ατομικιστικός, όσο και ο συλλογικός προσανατολισμός πολιτισμικών αξιών έχουν οριζόντια και κάθετη απόσταση δύναμης. Το πρώτο είδος αυτής της απόστασης δύναμης προάγει την ισότητα και τη συνεργασία των ατόμων, ενώ το δεύτερο την ιεραρχία και την υποταγή. Η εργασία αυτή εξετάζει τη σχέση που υπάρχει μεταξύ των πιο πάνω μεταβλητών, παραθέτοντας ευρήματα σύγχρονων εμπειρικών ερευνών. (EL)
The relationship between bullying at school and cultural value orientation constitutes one of the most interesting topics in the international literature during the recent years. Media in Western countries, where individualist cultural values prevail, present collectivist societies as less sensitive towards individual freedom and individual needs. For this reason, they postulate that phenomena such as peer violence and bullying at school are more frequent and more intense in societies where individuals are subordinated to the coercion and expectations of the group. Some recent studies confirm the above rationale and attribute it to the authoritarian parental style that such societies adopt. however, some other studies support the idea that collectivism is a cultural orientation that aims to prevent individuals from getting involved in violent actions against the powerless. Power distance, a cultural dimension referring to the way that power is allocated among people, with either individualist or collectivist cultural values, seems to be the key for the clarification of this issue. Both individualism and collectivism can have a horizontal and a vertical dimension of power distance. horizontal power distance fosters equality and cooperation, whereas vertical power distance underlines hierarchy and submission to the directives of authority. The current paper aims to explore the relationship between the above variables presentingfindings from empirical research. (EN)


Σχολικός εκφοβισμός (EL)
Πολιτισμικές αξίες (ατομικισμός –συλλογικότητα) (EL)
School bullying (EN)
Cultural values (individualism-collectivism). (EN)

Ελληνική γλώσσα

Hellenic Psychological Society (EN)


2732-6640
1106-5737
Ψυχολογία: το περιοδικό της Ελληνικής Ψυχολογικής Εταιρείας; Τόμ. 21 Αρ. 1 (2014); 76-88 (EL)
Psychology: the Journal of the Hellenic Psychological Society; Vol. 21 No. 1 (2014); 76-88 (EN)

https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0
Copyright (c) 2020 Στέλιος Γεωργίου, Κυριακή Φουσιανή (EN)




*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.