Γλωσσικά ελλείμματα και κινητική ασυμμετρία σε παιδιά με Ειδική Γλωσσική Διαταραχή.

δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*



Γλωσσικά ελλείμματα και κινητική ασυμμετρία σε παιδιά με Ειδική Γλωσσική Διαταραχή. (EL)
Language deficits and motor asymmetry in children with SLI (EN)

Γώγου, Αναστασία
Γρούϊος, Γιώργιος
Σταυρακάκη, Σταυρούλα
Τσιγγίλης, Νικόλαος

info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Εργασία Ειδικού Αφιερώματος (EL)
Special Section paper (EN)

2020-10-15


H παρούσα μελέτη διερευνά την πιθανότητα σύνδεσης των γλωσσικών ελλειμμάτων και της κινητικής ασυμμετρίας άνω και κάτω άκρων παιδιών με Ειδική Γλωσσική Διαταραχή (ΕΓΔ). Aξιολογήσαμε τις γλωσσικές ικανότητες και την προτίμηση χεριού και ποδιού σε 13 παιδιά με ΕΓΔ και δύο ομάδες παιδιών τυπικής ανάπτυξης, μία που είχε εξισωθεί με τα παιδιά με ΕΓΔ ως προς τη γλωσσική ηλικία (ΓΗ) και μία ως προς τη χρονολογική ηλικία (ΧΗ). Συγκεκριμένα, ελέγξαμε την παραγωγή αναφορικών προτάσεων αντικειμένου, ερωτηματικών προτάσεωναντικειμένου και σιγματικού αορίστου για ψευδορήματα που δεν ομοιοκαταληκτούν με υπαρκτά ρήματα και χορηγήσαμε ερωτηματολόγια προτίμησης χεριού και ποδιού. Βρέθηκαν σημαντικές διαφορές μεταξύ των ομάδων στα γλωσσικά έργα καθώς η ομάδα παιδιών με ΕΓΔ είχε χαμηλότερη επίδοση από την ομάδα ελέγχου ΧΗ ενώ στα ερωτηματολόγια προτίμησης χεριού και ποδιού οι ομάδες δεν παρουσίασαν την ίδια επίδοση. Επιπλέον ανάλυση έδειξε απουσία συσχέτισης μεταξύ της προτίμησης χεριού και ποδιού στα παιδιά με ΕΓΔ σε αντίθεση με την ομάδα ελέγχου ΧΗ. Η ανάλυση παλινδρόμησης έδειξε ότι η προτίμηση ποδιού μπορεί να προβλέψει την ένταξη του παιδιού στην ομάδα παιδιών με ΕΓΔ. Τα αποτελέσματα φανερώνουν ενδεχομένως μειωμένο συντονισμό μεταξύ χεριού και ποδιού και αυξημένη πιθανότητα μη δεξιάς προτίμησης ποδιού σε παιδιά με ΕΓΔ. Ερμηνεύουμε τα ευρήματα αυτά ως αποτέλεσμα κινητικής ανωριμότητας των παιδιών με ΕΓΔ και ως ένδειξη χαμηλής συσχέτισης μεταξύ της κινητικής πλευρίωσης και των γλωσσικών ελλειμμάτων. Συζητούμε τις επιπτώσεις των ευρημάτων στο χαρακτηρισμό των ελλειμμάτων στην ΕΓΔ. (EL)
The present study aims at investigating whether a link between language deficits and upper and lower limb motor asymmetry can be established. We assessed language skills, handedness, and footedness in a group of 13 children with Specific Language Impairment (SLI) and two control groups matched on language age (LA) and chronological age(CA) respectively. Specifically, we tested the production of object wh questions, object relative clauses and sigmatic past tense production for novel non-rhyming verbs, and administered hand and foot preferencequestionnaires. While significant between group differences were found in the language tasks, as participants with SLI performed significantly below CA controls, the same level of performance was shown for hand and foot preference. Further analysis revealed no correlation between foot and hand preference for the SLI group in contrast to typically developing children. Additional regression analysis showed that the non-right foot preference could predict participation in the SLI group. These results may be indicative of poor hand-foot coordination in the SLI group and increased chance for SLI individuals to be grouped as non-right footed. We interpret these findings as showing immature motor development in SLI and pointing to a weak correlation between motor laterality and language deficits. We discuss the implications of our findings for the characterisation of the deficit in SLI. (EN)


Πλευρίωση (EL)
Αναφορικές προτάσεις αντικειμένου (EL)
Ερωτηματικές προτάσεις αντικειμένου (EL)
ΕΓΔ (EL)
Παραγωγή σιγματικού αορίστου (EL)
Κινητική ανωριμότητα (EL)
SLI (EN)
Object relative clauses (EN)
Motor immaturity (EN)
Object questions (EN)
Laterality (EN)
Sigmatic past tense (EN)

Αγγλική γλώσσα

Hellenic Psychological Society (EN)


2732-6640
1106-5737
Ψυχολογία: το περιοδικό της Ελληνικής Ψυχολογικής Εταιρείας; Τόμ. 20 Αρ. 3 (2013); 285-301 (EL)
Psychology: the Journal of the Hellenic Psychological Society; Vol. 20 No. 3 (2013); 285-301 (EN)

https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0
Copyright (c) 2020 Αναστασία Γώγου, Σταυρούλα Σταυρακάκη, Γιώργιος Γρούϊος, Νικόλαος Τσιγγίλης (EN)




*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.