Μεταπτυχιακή εργασία- Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας- Τμήμα Διοίκησης & Οργάνωσης Εκπαιδευτικών Μονάδων, 2019 (α/α 11277)
(EL)
Η παρούσα εργασία αποτελεί προϊόν έρευνας στα πλαίσια της εκπόνησης
διπλωματικής εργασίας για το μεταπτυχιακό στη Διοίκηση και Οργάνωση
Εκπαιδευτικών Μονάδων του Τμήματος Διοίκησης Επιχειρήσεων του Αλεξάνδρειου
Τεχνολογικού Εκπαιδευτικού Ιδρύματος Θεσσαλονίκης (Α.Τ.Ε.Ι.Θ.).
Το θέμα της εργασίας είναι η περιγραφική αξιολόγηση του μαθητή στην
Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση. Η περιγραφική αξιολόγηση είναι μία εναλλακτική μορφή
αξιολόγησης που προτείνεται για όλες τις τάξεις του δημοτικού στα νέα Αναλυτικά
Προγράμματα Σπουδών της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης. Για να γίνει περιγραφική
αξιολόγηση στην επίδοση του μαθητή χρειάζεται να συνδυαστούν διαφορετικές
στρατηγικές συλλογής των επιτευγμάτων αλλά και της προσπάθειάς του όπως ο
φάκελος υλικού (portfolio), η παρατήρηση από τον εκπαιδευτικό, η αυτοαξιολόγηση,
κ.ά.
Στο πλαίσιο αυτό, η έρευνα μελετά τις απόψεις των εκπαιδευτικών των
δημοτικών σχολείων στην περιοχή της Χαλκιδικής σχετικά με την περιγραφική
αξιολόγηση. Οι απόψεις των εκπαιδευτικών έχουν μεγάλη σημασία διότι είναι αυτοί
που θα την εφαρμόσουν στην πράξη. Στόχος ήταν να διερευνηθεί κατά πόσο γνωρίζουν
ή και εφαρμόζουν οι εκπαιδευτικοί εναλλακτικές μεθόδους αξιολόγησης στην
καθημερινή διδακτική πρακτική και ποια θεωρούν ότι είναι τα υπέρ και τα κατά της
χρήσης περιγραφικής αξιολόγησης σε σχέση με το υπάρχον σύστημα αξιολόγησης που
είναι η βαθμολόγηση με γράμματα ή αριθμούς. Τέλος, επιχειρήθηκε να εκτιμηθεί η
στάση τους και η ετοιμότητά τους για αλλαγή στον τρόπο αξιολόγησης της επίδοσης
του μαθητή εφαρμόζοντας αυθεντικές μορφές αξιολόγησης, όπως είναι η περιγραφική
αξιολόγηση.
Με τη χρήση ερωτηματολογίων για ερευνητικό εργαλείο και ειδικού
λογισμικού για την ανάλυση των αποτελεσμάτων διαπιστώθηκε ότι όσο πιο
ενημερωμένοι είναι οι εκπαιδευτικοί με τη φιλοσοφία και τις μεθόδους της
περιγραφικής αξιολόγησης τόσο πιο συχνά την εφαρμόζουν στην πράξη και τόσο πιο
θετική στάση έχουν για να επιμορφωθούν σε νέες εναλλακτικές μεθόδους αξιολόγησης
της επίδοσης των μαθητών. Συμφωνούν ότι η αριθμητική βαθμολογία οδηγεί σε μεγάλο
ανταγωνισμό μεταξύ των μαθητών και ότι οι βαθμοί είναι ένας λόγος που οι γονείς
ασκούν πίεση στα παιδιά τους. Γενικά, υποστηρίζουν ότι η περιγραφική αξιολόγηση
συμβάλλει στην καλύτερη επικοινωνία των διδασκόντων τόσο με τους μαθητές όσο
και με τους γονείς/κηδεμόνες. Πιστεύουν ότι θα ήταν καλό να αλλάξει ο τρόπος
αξιολόγησης των μαθητών καθώς θεωρούν εφικτό να εφαρμοστούν μαζί και οι δυο
τρόποι αξιολόγησης.
(EL)
This paper describes the results of the research conducted in the context of a
postgraduate degree thesis, in "Master of Science in Management & Organization of
Educational Units”, at the “Bussines Organization and Management” of the
Alexandrian Technological Educational Institute of Thessaloniki (ATEI).
It discusses the use of authentic assessment in Greek Primary Education.
Authentic assessment is an alternative form of evaluation that is suggested for all grades
of Primary Education according to the new curriculum. It requires the combination of
a variety of evaluation strategies, such as student’s portfolio, observation, self assessment, etc.
In this context, the present research explores the views of primary school
teachers in the region of Chalkidiki, Greece, in relation to authentic assessment. Their
stance on the matter is of great importance because they are the ones responsible for its
implementation. Our goal is to determine their level of knowledge about it and the
extent to which they implement alternative evaluation methods during their everyday
practice, as well as to explore their views concerning the pros and cons of authentic
assessment in comparison to the existing grading assessement system. Ultimately, an
effort was made to assess their eagerness to change their evaluation methods by
adopting authentic assessment.
Using questionnaires as a research tool and software for analyzing the results,
it was found that the more informed teachers are about the philosophy and methods of
authentic assessment, the more likely they are to apply them in practice and the more
positive attitude they have towards their training in new alternatives methods of
assessing student performance. They agree that numerical scores lead to great
competition among students and that grades are a reason why parents put pressure on
their children. In general, they argue that authentic assessment contributes to better
communication among teachers, students and parents/ guardians. They believe that it
would be good to change the way students are assessed as they consider it feasible to
apply both assessment methods in parallel.
(EN)