Η παραγοντική ανάλυση αποτελεί στις μέρες μας ένα από τα βασικά στατιστικά εργαλεία που χρησιμοποιούν οι κοινωνικοί ερευνητές στην προσπάθειά τους να προσεγγίσουν και κατ’ επέκταση να «μετρήσουν» αφηρημένες έννοιες. Τόσο όμως η διερευνητική, όσο και η επικυρωτική παραγοντική ανάλυση, απαιτούν την ικανοποίηση βασικών στατιστικών προϋποθέσεων, οι οποίες όμως δύσκολα συναντώνται σε πραγματικά δεδομένα κοινωνικών ερευνών. Η συγκεκριμένη διατριβή εστιάζει σε πραγματικά δεδομένα που προέρχονται από μεταβλητές διατάξιμης κλίμακας και αναφέρει τις βασικές μεθοδολογίες που αναπτύχθηκαν για την διατάξιμη παραγοντική ανάλυση. Βασικός στόχος είναι η σύγκριση των μεθοδολογιών αυτών, τόσο ως προς την υλοποίησή τους, όσο και ως προς τα αποτελέσματα και την προσαρμογή τους σε πραγματικά δεδομένα με μεγάλο πλήθος τόσο παρατηρούμενων, όσο και λανθανουσών μεταβλητών. Επιπλέον, στόχο αποτελεί και η διασφάλιση της ισχυροποίησης της «μέτρησης» των λανθανουσών μεταβλητών διερευνώντας την καταλληλότητα των ερωτηματολογίων που χρησιμοποιούνται για τη «μέτρηση» των χαρακτηριστικών, που διατείνονται ότι μετράνε. Η εφαρμογή των συγκεκριμένων μεθοδολογιών πραγματοποιήθηκε σε πραγματικά δεδομένα που προέρχονται από τον χώρο του ηλεκτρονικού εμπορίου, αφού στο συγκεκριμένο ερευνητικό πεδίο, υπάρχει πληθώρα λανθανουσών μεταβλητών, οι οποίες χρησιμοποιούνται ευρέως στις κοινωνικές έρευνες.
232 σ.
Nowadays factor analysis is one of the most important tools in the hands of many professionals, in their quest to “measure” various abstract concepts in real life. Exploratory or confirmatory factor analysis requires some assumptions, which are rarely met in social research surveys. This dissertation focuses on real data sets which consist of ordinal scale variables and indicate the basic methodologies developed for ordinal factor analysis.The main object is the application of these methodologies to a real data set with a large number of both observed and latent variables and the comparison of them in terms of their implementation and their adjustment. Furthermore, the aim of the dissertation is also to ensure the strengthening of the measurement of the latent variables by the investigating the relevance between an item in a questionnaire and the trait it is supposed to measure. The application of these methodologies performed on data setregarding e-commerce. The choice of specific research field, has madesince there are plenty of latent variables, which are widely used in social surveys.