Education and religion are two concepts with a close relationship between them. According to history, Church and the State have shaped the modern educational system in our country. Today the School Subject of Religious Education seems to have acquired a non-catechistic and confessional character, having a cognitive and pedagogical element, in line with the spirit of the development of religious consciousness and in parallel with the constitutional requirements of religious freedom.
The present thesis focused on the impact of Religion on Education, a really interesting theme regarding the compulsory nature of Religious Education and the reason for its existence in the public school. The purpose of this research was to highlight the views of teachers on the relationship between Religion (Church) and Education.
A quantitative survey was conducted through a structured questionnaire on a sample of 131 teachers of primary and secondary education from all over Greece. The survey was electronic and was conducted from April to May 2021. The analysis and processing of the data was carried out in the statistical program IBM SPSS Statistics V25.
The analysis showed that the religious mindset of the teachers is not very strong. Teachers believe that religion does not influence the behavior of students, while they still believe that it does not have a dynamic position at school and that it does not affect education. Their views on religion in school and its impact on education differ in terms of gender and age, but also in relation to their belief in a religion.
Βιβλιογραφία: σ. 77-84
92 σ.
Η εκπαίδευση και η θρησκεία είναι δυο έννοιες με στενή σχέση ανάμεσα τους, με την ιστορική πορεία της σχέσης των δύο θεσμών, της Εκκλησίας και του Κράτους, να έχει διαμορφώσει το σύγχρονο εκπαιδευτικό σύστημα στη χώρα μας. Σήμερα το Μάθημα των Θρησκευτικών φαίνεται να έχει αποκτήσει έναν χαρακτήρα μη κατηχητικό και ομολογιακό, αλλά γνωσιακό και παιδαγωγικό, συμβαδίζοντας με το πνεύμα της ανάπτυξης της θρησκευτικής συνείδησης, παράλληλα με τις συνταγματικές επιταγές της θρησκευτικής ελευθερίας.
Η παρούσα εργασία εστίασε στην επίδραση της Θρησκείας στην Εκπαίδευση, ένα ερώτημα ιδιαίτερα επίκαιρο αναφορικά με την υποχρεωτικότητα της Θρησκευτικής Εκπαίδευσης και τον λόγο ύπαρξής της στο δημόσιο σχολείο. Σκοπός της εργασίας ήταν να αναδείξει τις απόψεις των εκπαιδευτικών για τη σχέση Θρησκείας (Εκκλησίας) – Εκπαίδευσης.
Για τον σκοπό αυτό έγινε ποσοτική έρευνα μέσω δομημένου ερωτηματολογίου σε δείγμα 131 εκπαιδευτικών της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης από όλη την Ελλάδα. Η έρευνα ήταν ηλεκτρονική και έγινε από τον Απρίλιο μέχρι τον Μάιο του 2021. Η ανάλυση και επεξεργασία των δεδομένων πραγματοποιήθηκε στο στατιστικό πρόγραμμα IBM SPSS Statistics V25.
Η ανάλυση έδειξε πως το θρησκευτικό φρόνημα των εκπαιδευτικών δεν είναι πολύ ισχυρό. Οι εκπαιδευτικοί θεωρούν πως η θρησκεία δεν ασκεί επίδραση στην συμπεριφορά των μαθητών, ενώ ακόμη θεωρούν πως δεν έχει δυναμική σχέση στο σχολείο και πως δεν επηρεάζει την εκπαίδευση. Οι απόψεις τους αναφορικά με τη θρησκεία στο σχολείο και την επίδραση της στην εκπαίδευση διαφοροποιούνται ως προς το φύλο και ως προς την ηλικία, αλλά και σε σχέση με την πίστη τους σε κάποιο θρήσκευμα.