Στην παρούσα διπλωματική εργασία διεξήχθη έρευνα με σκοπό να διερευνηθεί η θέση της ενεργητικής μάθησης στη διδασκαλία της Βιολογίας, στα δημόσια ελληνικά σχολεία. Στόχοι της έρευνας ήταν αφενός να εξεταστεί αν οι εκπαιδευτικοί Βιολόγοι εφαρμόζουν τεχνικές ενεργητικής μάθησης και αφετέρου να καταγραφούν
οι εμπειρίες τους, οι προβληματισμοί τους και τα εμπόδια που πιθανώς αντιμετωπίζουν. Η έρευνα ήταν ποιοτική και πραγματοποιήθηκε τον Απρίλιο του 2019, με δείγμα επτά Βιολόγων εκπαιδευτικών του νομού Δράμας και εργαλείο συλλογής δεδομένων την ημιδομημένη συνέντευξη. Η ανάλυση των δεδομένων της έρευνας έδειξε ότι οι συγκεκριμένοι εκπαιδευτικοί του δείγματος προσπαθούν να ξεφύγουν από την παραδοσιακή μετωπική διδασκαλία
με διάλεξη, εμπλουτίζοντας την με διάφορες τεχνικές όπως οι παρουσιάσεις, η συζήτηση, οι ερωτήσεις και δραστηριότητες που εμπλέκουν ακόμα πιο ενεργά τα παιδιά όπως φύλλα εργασίας και εργασίες. Αποφεύγουν τις μεθόδους μάθησης σε ομάδες επειδή δεν έχουν επαρκής γνώσεις και εμπειρία. Εφαρμόζουν αυτές τις
τεχνικές για να κινητοποιήσουν τους μαθητές και να τραβήξουν το ενδιαφέρον τους. Μέσα από την έρευνα αναδύθηκαν και τα οφέλη που αποκομίζουν από τις τεχνικές ενεργητικής μάθησης, τόσο οι μαθητές όσο και οι εκπαιδευτικοί. Οι μαθητές εκτός
από το ότι ενδιαφέρονται για το μάθημα και το ευχαριστιούνται, αποκτούν περισσότερες γνώσεις τις οποίες, κατανοούν καλύτερα, μπορούν και ανακαλούν καλύτερα, και εφαρμόζουν στην πράξη. Παράλληλα αναπτύσσεται η αυτενέργεια τους, κοινωνικοποιούνται και ενισχύεται η αυτοπεποίθηση τους. Τα εμπόδια που
συναντούν προκύπτουν από την έλλειψη εξειδικευμένων γνώσεων και επιμόρφωσης, τον μεγάλο χρόνο προετοιμασίας, την αντίσταση των μαθητών στην αλλαγή καθώς και στο μικρό αριθμό ωρών, τη μεγάλη έκταση της ύλης και την έλλειψη υλικοτεχνικής υποδομής.
117 σ.
Βιβλιογραφία : σ.70 -74
In this dissertation, a study was conducted to investigate the role of active learning in teaching of Biology in Greek public schools. The aim of the present research was on the one hand to examine whether active learning techniques are being used by Greek Biology teachers and on the other hand to record their experiences and concerns as well as the obstacles they may encounter. The research was a qualitative one and was conducted with the use of semi-structured interviews. It took place in April 2019, with a sample of seven Biology teachers working in the Prefecture of Drama, Greece. Data analysis indicated that the sample teachers attempt to avoid traditional teachercentered instruction by using other techniques such as PowerPoint presentations, discussion, questions or various tasks that involve students in more active learning.
They claim to avoid team based learning methods as they lack expertise and experience. They implement such active learning techniques in order to motivate students and attract their interest. Active learning benefits concerning students and teachers have also emerged from this research. Students, apart from being interestedin the subject of Biology, they also enjoy it, gain knowledge, understand and retain it
better, thus, they become able to apply concepts to real-world situations. At the same time active learning gives students a sense of agency over their learning, helps them interact with others and enhances their self-confidence. Main obstacles of implementing active learning in class are lack of appropriate knowledge and teachertraining
courses, students' resistance to change, long preparation time, limited class time and finally insufficiency of equipment.