The present Masters Dissertation with title “Social Work in Education: Forms of inclusion for infants with disabilities”, was conducted by Konstantina Efstathiou, student of the Masters Degree Program in Social Policy and Social Work of the Department of Social Management, Democritus University of Thrace (Direction: “Social Work with Children and Families”), under the guidance of the Professor of Social work Theano Kallinaki and was completed in October 2010.
In the present research a series of issues regarding the inclusion in nursery schools is being discussed. The inclusion of children with disabilities in a public school is nowadays generally accepted and constitutes a basic priority of the European Unions’ educational policy. The new school which operates under the principles of inclusion, regards all children as equal members. All the children compete in the same school and the curriculum is tailored according to the students’ needs and not the other way around. For this reason, the teachers, the parents and the students themselves need to be in constant alert and act in order to create a “school for all children”. The issue on the perception of teachers of special and general education regarding the inclusion was and is of great concern and has been researched in depth. Some of the issues are the institutionalization and the reference to the meaning of the pre-school education. In the frames of these issues we conclude in the necessity of inclusive programs for children with and without disabilities at a pre-school level. The dissertation continuous by pointing out several definitions of disability and by drawing the course of the inclusive programs in Greece. The research concludes with a presentation of the research part, by analyzing the reason the pre-school teacher used an inclusive program, along with an attempt to project their experiences. This analysis takes place in order to imprint their know-how and their experiences. The reason we have conducted this research is to trace pearls of wisdom and clear indications on the contribution of the social work in the development of inclusive school education.
Η παρούσα μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία με τίτλο «Κοινωνική Εργασία στην Εκπαίδευση: Μορφές Συνεκπαίδευσης Νηπίων με Αναπηρία», εκπονήθηκε από την Κωνσταντίνα Ευσταθίου, μεταπτυχιακή φοιτήτρια του Προγράμματος Μεταπτυχιακών Σπουδών στην Κοινωνική Πολιτική και Κοινωνική Εργασία του Τμήματος Κοινωνικής Διοίκησης του Δ.Π.Θ. (κατεύθυνση: «Κοινωνική Εργασία με Παιδιά και Οικογένειες»), υπό την επίβλεψη της Καθηγήτριας Κοινωνικής Εργασίας Θεανώς Καλλινικάκη και ολοκληρώθηκε τον Οκτώβριο του 2010.
Στη συγκεκριμένη έρευνα διαπραγματεύονται μια σειρά ζητημάτων που έχουν να κάνουν με το ζήτημα της συνεκπαίδευσης στο νηπιαγωγείο. Η ένταξη των παιδιών με αναπηρία στο γενικό σχολείο είναι πλέον κοινά αποδεκτή από όλους και αποτελεί βασική προτεραιότητα στην εκπαιδευτική πολιτική της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Το καινούριο σχολείο που λειτουργεί με τις αρχές της συνεκπαίδευσης αντιμετωπίζει όλα τα παιδιά ως ισότιμα μέλη. Μετέχουν στο ίδιο σχολείο ανεξαιρέτως όλα τα παιδιά της γειτονιάς και το πρόγραμμα διδασκαλίας προσαρμόζεται στις ανάγκες του μαθητή και όχι το αντίθετο. Για αυτό το λόγο απαιτείται η αδιάκοπη εγρήγορση και δράση των εκπαιδευτικών, των γονέων και των ίδιων των μαθητών για τη δημιουργία ενός «σχολείου για όλους». Το ζήτημα των αντιλήψεων των εκπαιδευτικών ειδικής και γενικής αγωγής ως προς τη συνεκπαίδευση αποτέλεσε και αποτελεί αντικείμενο έντονου προβληματισμού και έχει διερευνηθεί συστηματικά από πολλούς ερευνητές. Ξεκινώντας από τη θεσμοθέτηση και την αναφορά στη σημασία της προσχολικής εκπαίδευσης και δίνοντας βαρύτητα στο ρόλο του εκπαιδευτικού καταλήγουμε στην αναγκαιότητα ύπαρξης προγραμμάτων συνεκπαίδευσης παιδιών με και χωρίς αναπηρία στο χώρο του νηπιαγωγείου. Το κείμενο συνεχίζεται επισημαίνοντας διάφορους ορισμούς της αναπηρίας και σκιαγραφώντας την πορεία του θεσμού της συνεκπαίδευσης στην Ελλάδα. Η έρευνα ολοκληρώνεται παρουσιάζοντας το ερευνητικό μέρος, όπου αναλύεται ο λόγος των νηπιαγωγών που εφάρμοσαν προγράμματα συνεκπαίδευσης και γίνεται προσπάθεια ανάδειξης των εμπειριών τους με στόχο την αποτύπωση της κεκτημένης γνώσης και εμπειρίας. Στόχος της έρευνας είναι να εντοπιστούν ψήγματα και σαφείς ενδείξεις για τη συμβολή της κοινωνικής εργασίας στην ανάπτυξη του εν λόγω θεσμού.