Η παιδική και εφηβική παχυσαρκία, συνιστούν μάστιγα της εποχής μας. Οι διατροφικές συνήθειες και συμπεριφορές επιδρούν καταλυτικά στην εμφάνιση, αλλά και εξέλιξη χρόνιων εκφυλιστικών νοσημάτων, όπως ο καρκίνος, τα καρδιαγγειακά νοσήματα, ο διαβήτης, τα οποία αφενός ταλανίζουν μεγάλα πληθυσμιακά στρώματα, αφετέρου πιέζουν οικονομικά τα συστήματα υγείας των κρατών. Η εκπαίδευση του πληθυσμού και δη του μαθητικού σε θέματα υγείας, καθίσταται αδήριτη ανάγκη, αλλά και υποχρέωση των κρατών και των επιστημονικών οργανισμών. Το σχολείο αποτελεί, μαζί με την οικογένεια, τις αυθεντικότερες εστίες διαπαιδαγώγησης και διαμόρφωσης συμπεριφορών. Εξάλλου, η παιδική και εφηβική ηλικία αποτελούν ορόσημα, τόσο στην ανάπτυξη του οργανισμού, όσο και στη τοποθέτηση στέρεων βάσεων για τη θωράκιση της υγείας του.
Οι στρατηγικές, πολιτικές και δράσεις για την υγεία έφεραν στο προσκήνιο την έννοια της Προαγωγής της υγείας, η οποία χρησιμοποιώντας ως «εργαλείο» την Αγωγή υγείας και τα προγράμματά της, θέτει ως βασικό στόχο τη διαμόρφωση ατόμων ικανών να διαχειριστούν, επιτυχώς, τους παράγοντες που επηρεάζουν την υγεία τους. Η αποτελεσματικότητα των προγραμμάτων Αγωγής της υγείας στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση, μελετήθηκε στην παρούσα εργασία. Τα ευρήματα της βιβλιογραφικής ανασκόπησης, αποτυπώνουν ότι τα προγράμματα Αγωγής υγείας στο σχολικό περιβάλλον, αποτελούν ίσως το ισχυρότερο όπλο για την άρτια διατροφική εκπαίδευση του μαθητικού πληθυσμού, αλλά και την πρόληψη και αντιμετώπιση της παιδικής παχυσαρκίας. Οι σημαντικότεροι παράγοντες, που καθορίζουν τον βαθμό αποτελεσματικότητας των προγραμμάτων είναι η χρονική διάρκεια και τα μεθοδολογικά εργαλεία, η ενεργός συμμετοχή των γονέων και η κατάλληλη και επαρκής επιμόρφωση των εκπαιδευτικών. Η πρόβλεψη για συμπερίληψη και ικανοποίηση των παραπάνω παραμέτρων στο σχεδιασμό των μελλοντικών προγραμμάτων Αγωγής υγείας, θα διασφαλίσει την επιτυχημένη εφαρμογή τους και την επίτευξη των στόχων τους.
Βιβλιογραφία : σ. 70 - 77
77 σ.
Childhood and adolescent obesity have become a global epidemic. Dietary habits and behaviors have a catalytic effect on the appearance and progression of chronic degenerative diseases, such as cardiovascular diseases, diabetes and cancer. These diseases affect large parts of the population, and put financial pressure on the countries’ health systems. Health education at the population and especially at the student level, not only is an urgent need, but also an obligation of the countries and the scientific community. After all, school, along with family, are the main sources of all forms of education. Of note, childhood and adolescence are of great importance regarding the organismal development and for establishment of a solid foundation for health protection. The strategies, policies and actions for Health reinforced the concept of Health Promotion; the latter, using Health Education as a tool, sets as its main goal the development of individuals capable of successfully managing the factors that affect their health. The aim of this study was to review the literature on the effectiveness of Health Education Programs in Primary Education.
The literature findings show that Health Education programs in the school environment are perhaps the most valuable asset for the proper nutritional education of the student population, as well as for the prevention and treatment of childhood obesity. The most important factors that determine the degree of Program’s effectiveness include methodological tools and their duration, the active role of parents and the appropriate and sufficient training of teachers. Including the aforementioned parameters in the design of Health Education programs will ensure their successful implementation and goal achievement.