Εισαγωγή: Η Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας (ΠΦΥ) αποτελεί το πρώτο σημείο επαφής για την αντιμετώπιση των αναγκών υγείας του πληθυσμού. Οι κοινοτικοί φαρμακοποιοί είναι οι πιο προσιτοί επαγγελματίες υγείας. Όλο και περισσότερες χώρες αναγνωρίζουν το νέο ρόλο του φαρμακοποιού στην παροχή υπηρεσιών πρόληψης της νόσου, προαγωγής της υγείας, διάγνωσης και θεραπείας. Σκοπός: Σκοπός της παρούσας μελέτης είναι η διερεύνηση των στάσεων και αντιλήψεων των φαρμακοποιών ιδιωτικών φαρμακείων, τα οποία εδρεύουν στα γεωγραφικά όρια του Δήμου Θεσσαλονίκης, σε σχέση με τη συμβολή τους στην παροχή υπηρεσιών Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας στο χώρο του φαρμακείου. Υλικό και μέθοδος: Πραγματοποιήθηκε συγχρονική μελέτη με δείγμα φαρμακοποιούς οι οποίοι εργάζονται σε κοινοτικά φαρμακεία, τον Ιούνιο του 2022. Για την πραγματοποίηση της έρευνας δημιουργήθηκε ερωτηματολόγιο αποτελούμενο από 19 ερωτήσεις. Η στατιστική ανάλυση
διενεργήθηκε με το στατιστικό πακέτο Jamovi 2.3.26. Αποτελέσματα: Το δείγμα αποτέλεσαν 154 φαρμακοποιοί, 68.2% ήταν γυναίκες και 31.8% άνδρες. Οι υπηρεσίες με την υψηλότερη μέση τιμή ήταν οι οδηγίες για την ορθή χρήση των φαρμάκων, η μέτρηση της αρτηριακής πίεσης και η διενέργεια ελέγχου (τεστ) για τον Covid-19. Το 61.2%
αφιερώνει κατά την παροχή μιας υπηρεσίας 6-10 λεπτά. Η πλειοψηφία (70.8%) αντιλαμβάνεται την Φαρμακευτική Φροντίδα ως μια διαδικασία στο πλαίσιο της οποίας ο φαρμακοποιός συνεργάζεται
με τον ασθενή και τους άλλους επαγγελματίες υγείας. Το 55.6% αντιλαμβάνεται τις υπηρεσίες ΠΦΥ ως το σύνολο των ολοκληρωμένων υπηρεσιών που έχουν ως σκοπό τη διατήρηση και προαγωγή της υγείας. Οι φαρμακοποιοί έχουν θετικές στάσεις απέναντι στην αξιοποίησή τους με σκοπό την παροχή υπηρεσιών υγείας και την υλοποίηση προγραμμάτων. Το φύλο και η εργασιακή σχέση σχετίζονται με τη διαμόρφωση συγκεκριμένου χώρου παροχής υπηρεσιών υγείας και η ηλικία με τη θεσμοθέτηση της διά βίου εκπαίδευσης και κατάρτισης. Συμπεράσματα: Οι φαρμακοποιοί παρέχουν μεγάλο αριθμό υπηρεσιών και έχουν θετικές στάσεις
απέναντι στην αξιοποίησή τους. Οι πολιτικές υγείας θα πρέπει να επικεντρωθούν στην υποστήριξη τους.
Introduction: Primary Health Care (PHC) is the first point of contact to address the health needs of the population. Community pharmacists are the most accessible healthcare professionals. More and more countries are recognizing the new role of the pharmacist in providing disease prevention, health promotion, diagnosis and treatment services. Aim: Aim of this study is to investigate the attitudes and perceptions of pharmacists of private pharmacies, which are based in the geographical boundaries of the Municipality of Thessaloniki, in
relation to their contribution to the provision of Primary Health Care services in the pharmacy area. Material and Method: A cross-sectional study was conducted with a sample of pharmacists working in community pharmacies, in June 2022. To carry out the research, a questionnaire consisting of 19 questions was created. Statistical analysis was performed with the statistical package Jamovi 2.3.26.
Results: The sample consisted of 154 pharmacists, 68.2% were women and 31.8% were men. The services with the highest mean were instructions for the correct use of medicines, blood pressure
measurement and testing for Covid-19. 61.2% spend 6-10 minutes providing a service. The majority (70.8%) perceive Pharmaceutical Care as a process in the context of which the pharmacist collaborates with the patient and other health professionals. 55.6% perceives the PHC services as the set of integrated services that aim to maintain and promote health. Pharmacists have positive attitudes towards their utilization for the purpose of providing health services and implementing programs. Gender and working relationship are related to the formation of a specific area of health services provision and age with the institutionalization of lifelong education and training.
Conclusions: Pharmacists provide a large number of services and have positive attitudes towards their utilization. Health policies should focus on supporting them.