Ο ρόλος του Σχολικού Κοινωνικού Λειτουργού στη διερεύνηση – εκτίμηση ενδείξεων ή κινδύνου κακοποίησης – παραμέλησης σε μαθητή/τρια και η σύνταξη αναφοράς προς την Εισαγγελία

This item is provided by the institution :
Democritus University of Thrace   

Repository :
Repository of DUTH   

see the original item page
in the repository's web site and access all digital files if the item*



Ο ρόλος του Σχολικού Κοινωνικού Λειτουργού στη διερεύνηση – εκτίμηση ενδείξεων ή κινδύνου κακοποίησης – παραμέλησης σε μαθητή/τρια και η σύνταξη αναφοράς προς την Εισαγγελία

Αβραμίδου, Δήμητρα
Avramidou, Dimitra

Καλλινικάκη, Θεανώ
Kallinikaki, Theano

masterThesis

2024-10-23T10:27:36Z
2024-10-22


This MSc thesis entitled “The role of the school social worker in the investigation- assessment of indications or in danger of Abuse – Neglect in a student, and the report at the Prosecutor’s office” prepared by Avramidou Dimitra, a postgraduated student of the MSc “Social Work in Education- inclusion of diversities” of the Department of Social Work of Demokritus University of Thrace under the supervision of the professor Theano Kallinikaki. This thesis was completed on February 2022. The review, showed up findings of many researches concerning the attitudes of teachers and school social workers in terms of avoiding detection and reporting the incidents of abused - neglected children of preschool and school aged, revealed at school. Emphasis is placed on factors that affect relevant school policies and measures necessary to overcome the obstacles that are being set. 3 The purpose of this thesis is to investigate the detection methods of abused and neglected children used by the school social worker, the actions which are taken in this kind of case, and then the procedures are followed for the development of the required collaborations and interventions as well, as those concerning the preparation of the relevant report to the Juvenile prosecutor's office. The purpose of this diploma is to highlight the work of the school social worker in terms of identifying evidence or suspicion of risk of domestic abuse - neglect of students and to formulate a draft guide to the report to the Prosecutor’s Office in accordance with law 3500 which includes. A research was conducted using the method of focusGroup interview with the participation of school social workers in two meetings.The aim was to raise issues related to the role of the school social worker in the identification stages through the interaction of the participants and the risk revealed in the school context and reporting to the prosecutor’s office of cases of abused – neglected children. Through a vignette given before the second meeting, the participants formed an appropriate reporting structure to the juvenile prosecutor’s office. According to the research findings, school social workers observe, research, provide support to families and children, cooperate with other actors in the community, try to overcome any obstacles that arise and want to report the situations under studing that fall into their perception.They are aware of the services available and the bodies involved in children’s protection cases and seek cooperation with them for the best interest of the children. Participants without professional experience feel inadequate in reporting. The severity of the abuse motivates them to take immediate action, while in cases of neglect they take every possible action to support the family to overcome the adversities they face before making a report. In the second meeting they were guided to a model that they believe can be used.
Η παρούσα μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία με τίτλο « Ο ρόλος του Σχολικού Κοινωνικού Λειτουργού στην διερεύνηση – εκτίμηση ενδείξεων ή κινδύνου κακοποίησης – παραμέλησης σε μαθητή/τρια , και η σύνταξη αναφοράς προς την εισαγγελία » εκπονήθηκε από την Αβραμίδου Δήμητρα, μεταπτυχιακή φοιτήτρια του Προγράμματος Μεταπτυχιακών Σπουδών Κοινωνική Εργασία στην Εκπαίδευση, Ένταξη Ετεροτήτων, του Τμήματος Κοινωνικής Εργασίας του ΔΠΘ υπό την επίβλεψη της Καθηγήτριας Θεανώς Καλλινικάκη το ακαδημαϊκό έτος 2021-2022. Η βιβλιογραφική ανασκόπηση ανέδειξε πλήθος ερευνών οι οποίες αναφέρονται στις στάσεις εκπαιδευτικών και σχολικών κοινωνικών λειτουργών σχετικά με τον εντοπισμό και την αναφορά περιστατικών κακοποίησης - παραμέλησης παιδιών προσχολικής και σχολικής ηλικίας που αποκαλύπτονται στο σχολικό χώρο. Αναδεικνύονται παράγοντες που επιδρούν ανασταλτικά στις διαδικασίες αυτές καθώς και οι πολιτικές και τα μέτρα που οι μετέχοντες στις εν λόγω έρευνες θεωρούν απαραίτητα προκειμένου να ξεπεραστούν τα εμπόδια που τίθενται. Στην παρούσα διπλωματική εργασία διερευνώνται οι ενέργειες που αναλαμβάνει ο σχολικός κοινωνικός λειτουργός όταν υπάρχουν ενδείξεις κακοποίησης – παραμέλησης ενός μαθητή/τριας και οι διαδικασίες που ακολουθούνται για την ανάπτυξη των απαιτούμενων συνεργασιών και παρεμβάσεων καθώς και αυτές που αφορούν τη σύνταξη της σχετικής αναφοράς προς την εισαγγελία ανηλίκων. Σκοπός της διπλωματικής είναι η ανάδειξη του έργου του σχολικού κοινωνικού λειτουργού όσον αφορά τον εντοπισμό ενδείξεων ή υποψίας κινδύνου ενδοοικογενειακής κακοποίησης – παραμέλησης μαθητών και η διαμόρφωση ενός οδηγού σύνταξης της αναφοράς προς την Εισαγγελία σύμφωνα με το ν. 3500 με εστίαση στα βασικά σημεία που ενδείκνυται να περιλαμβάνει. Πραγματοποιήθηκε έρευνα με τη μέθοδο της ομαδικά εστιασμένης συνέντευξης (FocusGroup) με συμμετοχή σχολικών κοινωνικών λειτουργών σε δυο συναντήσεις. Στόχος ήταν η διαμέσου της αλληλεπίδρασης των συμμετεχόντων ανάδυση θεμάτων που άπτονται του ρόλου του σχολικού κοινωνικού λειτουργού στα στάδια διερεύνησης – επιβεβαίωσης περιπτώσεων μαθητών με ενδείξεις ότι βιώνουν κίνδυνο ή απειλή κινδύνου που αποκαλύπτεται στο σχολικό πλαίσιο και αναφοράς 2 προς την Εισαγγελία περιπτώσεων παιδικής κακοποίησης – παραμέλησης. Μέσω βινιέτας που δόθηκε πριν τη δεύτερη συνάντηση οι μετέχοντες διαμόρφωσαν μια ενδεδειγμένη δομή αναφοράς προς την Εισαγγελία Ανηλίκων. Σύμφωνα με τα ευρήματα της έρευνας οι σχολικοί κοινωνικοί λειτουργοί παρατηρούν, ερευνούν, παρέχουν υποστήριξη στις οικογένειες και τα παιδιά, συνεργάζονται με άλλους φορείς στη κοινότητα, προσπαθούν να ξεπεράσουν τα οποία εμπόδια τίθενται και επιθυμούν να αναφέρουν τις υπό μελέτη καταστάσεις που πέφτουν στην αντίληψη τους. Γνωρίζουν τις διαθέσιμες υπηρεσίες και τους φορείς που εμπλέκονται σε περιπτώσεις παιδικής προστασίας και επιδιώκουν τη συνεργασία μαζί τους για το βέλτιστο συμφέρον του παιδιού. Μετέχοντες χωρίς προϋπηρεσία νιώθουν ανεπαρκείς στη σύνταξη αναφοράς. Η σοβαρότητα της κακοποίησης τους κινητοποιεί σε άμεση δράση, ενώ σε περιπτώσεις παραμέλησης προβαίνουν σε κάθε δυνατή ενέργεια για την υποστήριξη της οικογένειας να υπερβεί τις αντιξοότητες που αντιμετωπίζει πριν προβούν σε αναφορά. Στη δεύτερη συνάντηση συνεργάστηκαν και οδηγήθηκαν σε ένα μοντέλο που θεωρούν πως μπορεί να αξιοποιηθεί.
120 σ.
Περιέχει βιβλιογραφικές παραπομπές


Αναφορά περιστατικών στην εισαγγελία
Investigation – assessment of indications
Διερεύνηση – εκτίμηση ενδείξεων
Social workers
Σχολικός κοινωνικός λειτουργός
Κακοποίηση – παραμέληση παιδιού
Report to the Prosecutors office
Abused – neglected children
School social worker

Greek

duth
Τμήμα Κοινωνικής Εργασίας


Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
free




*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)