Η χρήση της τέχνης με εργαλείο το παραμύθι για την ένταξη Ετεροτήτων στο Γενικό Δημοτικό σχολείο

Το τεκμήριο παρέχεται από τον φορέα :
Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης   

Αποθετήριο :
Αποθετήριο Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου   

δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*



απόψεις και εμπειρίες εκπαιδευτικών και κοινωνικών λειτουργών
Η χρήση της τέχνης με εργαλείο το παραμύθι για την ένταξη Ετεροτήτων στο Γενικό Δημοτικό σχολείο

Chatziioannidou, Virginia
Χατζηιωαννίδου, Βιργινία

Κανδυλάκη, Αγάπη
Kandylaki, Agapi

masterThesis

2024-10-24T06:36:43Z
2022-12-28


96 σ.
The present postgraduate thesis entitled “The use of art and fairy tales in group work for the inclusion of diversities in the Generic Primary Schools: Views and experiences of teachers and social workers" was prepared by Virginia Chatziioannidou, who is a student of the Postgraduate Program “Social Work in Education – Inclusion of Diversities” under the supervision of Professor Agapi Kandylaki. This thesis was completed in February 2022. An action – research in school social work with groups of students, based on the use of a fairy tale referring to diversities formed the research process of this work. The fairy tale was designed to sensitize students about diversities and promote inclusion and empowerment of students in Generic Primary Schools. The research aims to explore the views and reveal the participants’, i.e. teachers’ and social workers’ perspectives in regards to their experience with the use of art in class work. The main objectives of this study are to follow the process of the intervention with the use of fairy tale in group work and to evaluate its effectiveness. Based on qualitative methodology and by using qualitative research methods, i.e participant observation and semi-structured interviews the data selected and produced has been transcribed in word and then analyzed through thematic analysis. The main aim has been to evaluate the use of the fairy tale under the title “Journey to the hidden treasure” and to assess how it inspired students while transmitting values via a pleasant and creative way. Most importantly, as it appears by participants’ interviews, the use of the fairy tale in group work raised students’ awareness of diversity. Social group work based on strengths based and empowerment approaches helped equal participation and contributed to the development of a positive climate and to the promotion of an inclusive culture in the class.
Η παρούσα μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία με τίτλο « Η χρήση της τέχνης με εργαλείο το παραμύθι για την ένταξη ετεροτήτων στο Γενικό Δημοτικό Σχολείο: Απόψεις και εμπειρίες εκπαιδευτικών και κοινωνικών λειτουργών» εκπονήθηκε από την Βιργινία Χατζηιωαννίδου, μεταπτυχιακή φοιτήτρια του Προγράμματος Μεταπτυχιακών Σπουδών του τμήματος Κοινωνικής Εργασίας του Δ.Π.Θ (κατεύθυνση: «Κοινωνική Εργασία στην Εκπαίδευση») υπό την επίβλεψη της καθηγήτριας Αγάπης Κανδυλάκη και ολοκληρώθηκε τον Φεβρουάριο του 2022. Παρουσιάζεται μια έρευνα – δράση η οποία στηρίζεται στην επεξεργασία παραμυθιού με θέμα την διαφορετικότητα (πλαισιωμένο από βιωματικές δραστηριότητες) το οποίο σχεδιάστηκε για να λειτουργήσει ως εργαλείο που προωθεί την ένταξη ετεροτήτων και την ενίσχυση της συμπεριληπτικής κουλτούρας στο Γενικό Δημοτικό σχολείο. Η έρευνα στοχεύει να διερευνήσει τις απόψεις και να αναδείξει τον λόγο των εκπαιδευτικών και κοινωνικών λειτουργών, που συμμετέχουν σε αυτή ως συντονιστές των παρεμβάσεων, ως προς τη συμπερίληψη μέσα από την αξιοποίηση της τέχνης στην τυπική εκπαίδευση. Η ανατροφοδότηση που λάβανε οι συμμετέχουσες στη διάρκεια της εφαρμογής της παρέμβασης και η εκτίμηση της αποτελεσματικότητας αποτελούν κυρίαρχοι στόχοι της έρευνας. Η παρούσα μελέτη αξιοποιεί την ποιοτική μεθοδολογία έρευνας και συγκεκριμένα χρησιμοποιεί την έρευνα δράση και τις ημιδομημένες συνεντεύξεις ως μεθόδους για τη συλλογή και παραγωγή δεδομένων. Στο πλαίσιο της έρευνας δράσης υλοποιούνται ομαδικές παρεμβάσεις σε σχολικές τάξεις με την αξιοποίηση ενός παραμυθιού «κοινωνικής ευαισθητοποίησης» και συγκεκριμένα στοχεύει να ενθαρρύνει τους μαθητές να αποδέχονται τη διαφορετικότητα καλλιεργώντας παράλληλα την ενσυναίσθηση και την αλληλεγγύη στο περιβάλλον του σχολείου. Έχει τίτλο «Ταξίδι προς τον κρυμμένο θησαυρό», δημιουργήθηκε από πέντε μεταπτυχιακές φοιτήτριες στα πλαίσια του Μεταπτυχιακού Προγράμματος Κοινωνική Εργασία στην Εκπαίδευση του Τμήματος Κοινωνικής Εργασίας του ΔΠΘ, είναι ερασιτεχνικά εικονογραφημένο και περιλαμβάνει συνοδευτικά δραστηριότητες μέσα από τις οποίες οι μαθητές Γενικών Δημοτικών σχολείων καλούνται να κατανοήσουν τη φύση της αναπηρίας και να μετατρέψουν τις δυσκολίες σε δυνατότητες. Σχεδιάστηκε ώστε να απευθύνεται σε μαθητές/τριες που φοιτούν σε τάξεις από Β’ έως Δ’ Δημοτικού. Το υλικό που προκύπτει από την ενεργό συμμετοχή, τη συμμετοχική παρατήρηση και τις συνεντεύξεις που υλοποίησε στο πλαίσιο της παρούσας μελέτης η ερευνήτρια, μεταγράφεται σε κείμενο και στη συνέχεια αναλύεται με τη μέθοδο της θεματικής ανάλυσης η οποία θεωρήθηκε κατάλληλη για αυτό το σκοπό. Τα συμπεράσματα που απορρέουν από την έρευνα αξιολογούν το συγκεκριμένο παραμύθι και την εφαρμογή της τέχνης θετικά, καθώς διαφάνηκε πως λειτούργησε εμψυχωτικά για τους μαθητές, ενώ μετέδωσε αξίες μέσα από έναν ευχάριστο και δημιουργικό τρόπο ευαισθητοποιώντας τους σε θέματα ετεροτήτων και διαφορετικότητας. Οι προσεγγίσεις των δυνατών σημείων και της ενδυνάμωσης οι οποίες αντλούν από τη θεωρία και την πρακτική της Κοινωνικής Εργασίας και αξιοποιήθηκαν από κοινωνικούς λειτουργούς για τη συγγραφή και το σχεδιασμό της συνολικής παρέμβασης, φαίνεται πως λειτούργησαν θετικά για την ισότιμη συμμετοχή όλων και τη δημιουργία θετικού κλίματος στην τάξη, συμβάλλοντας στην υιοθέτηση μιας συμπεριληπτικής κουλτούρας.
Περιέχει βιβλιογραφικές παραπομπές


Art
Fairy tales
Inclusion
Σχολική κοινωνική εργασία
Ένταξη
Παραμύθια
School social work
Τέχνη

Ελληνική γλώσσα

duth
Τμήμα Κοινωνικής Εργασίας


Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
free




*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.