Η παρούσα μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία με τίτλο «Χρήση και κατάχρηση του διαδικτύου από νεαρούς ενήλικες με ήπια νοητική αναπηρία: οι επιπτώσεις στην εκπαίδευση και την κοινωνική τους ζωή», εκπονήθηκε από την Μαρία Μπαγιώκη, μεταπτυχιακή φοιτήτρια του Προγράμματος Μεταπτυχιακών Σπουδών στην «Κοινωνική Εργασία στην Εκπαίδευση – Ένταξη Ετεροτήτων», του Τμήματος Κοινωνικής Εργασίας του Δημοκριτείου Πανεπιστημίου Θράκης, υπό την επίβλεψη του καθηγητή Κοινωνικής Εργασίας Χαράλαμπου Πουλόπουλου και ολοκληρώθηκε τον Φεβρουάριο του 2022.
Η παρούσα μελέτη σκοπό είχε να διερευνήσει τόσο την τυπική όσο και την προβληματική χρήση του διαδικτύου από νεαρούς ενήλικες με ήπια νοητική αναπηρία. Επιμέρους στόχοι της ήταν να κατανοήσει τους παράγοντες που παίζουν σημαντικό ρόλο στη διαμόρφωση της προβληματικής διαδικτυακής συμπεριφοράς των συγκεκριμένων χρηστών και επιπλέον να αναδείξει τις επιπτώσεις που αυτή η συμπεριφορά επιφέρει στην εκπαίδευση καθώς και την κοινωνική τους ζωή.
Για την μελέτη των παραπάνω αξιοποιήθηκε η ποιοτική μεθοδολογία και η επεξεργασία και ανάλυση των ποιοτικών δεδομένων έγινε σύμφωνα με την ανάλυση περιεχομένου. Πραγματοποιήθηκαν συνολικά 17 ημιδομημένες συνεντεύξεις με νεαρούς ενήλικες με ήπια νοητική αναπηρία, εκ των οποίων οι δεκαπέντε πραγματοποιήθηκαν δια ζώσης, δηλαδή εντός του ειδικού εκπαιδευτικού πλαισίου και οι άλλες δύο διαδικτυακά.
Από την μελέτη προκύπτει ότι η χρήση του διαδικτύου αποτελεί μέρος της καθημερινής ζωής των νεαρών ενηλίκων με ήπια νοητική αναπηρία. Η πρόσβαση στο διαδίκτυο τους δίνει τη δυνατότητα να ψυχαγωγηθούν, να διασκεδάσουν, να επικοινωνήσουν και να διατηρήσουν στενές επαφές με φίλους και συγγενείς τους, να ενημερωθούν, να συμμετέχουν σε κοινωνικά δίκτυα και διαδικτυακές ομάδες και να αισθάνονται ισάξια μέλη μέσα σε αυτές. Αν και τα παραπάνω αποτελούν στοιχεία τα οποία συμβάλλουν στην γενικότερη κοινωνική καθώς και ψηφιακή τους ένταξη, ωστόσο, διαπιστώθηκε πως η συγκεκριμένη πληθυσμιακή ομάδα θεωρείται διαδικτυακά ευάλωτη και απροστάτευτη καθώς είναι εκτεθειμένη σε ποικίλους διαδικτυακούς κινδύνους (όπως ακατάλληλο περιεχόμενο, απειλές, απόρριψη, εξαπάτηση). Η πρόσβαση, η ικανότητα και ποιότητα χρήσης των Τεχνολογιών της Πληροφορίας και Επικοινωνίας (ΤΠΕ), αποτελούν στοιχεία που ενισχύουν την ψηφιακή ένταξη των νεαρών ενηλίκων με ήπια νοητική αναπηρία, καθώς επιδρούν θετικά στην συνολική προσωπική τους ανάπτυξη και συγχρόνως συμβάλλουν στην απόκτηση ποικίλων ακαδημαϊκών, επικοινωνιακών και κοινωνικών δεξιοτήτων, ενδυναμώνοντας επίσης και τις ψηφιακές τους ικανότητες (Σούλης, 2020). Τέλος, ο ποιοτικός πραγματικός χρόνος με τα μέλη της οικογένειας και με τους φίλους καθώς και η ενασχόληση με σταθερές και οργανωμένες δραστηριότητες εκτός του διαδικτύου, παίζουν σημαντικό ρόλο στη διαμόρφωση της διαδικτυακής συμπεριφοράς των συγκεκριμένων χρηστών.
197 σ.
The present master’s degree diploma thesis with the title “Use and abuse οf the internet by intellectually disabled with mild symptoms young adults: the consequences in their learning process and their social life”, was conducted by Maria Mpagioki, a postgraduate student of the Postgraduate Studies Program “Social Work in Education- Integration of Minorities”, of the Department of Social Work of the Democritus University of Thrace, under the provision of Professor of Social Work Charalampos Poulopoulos and was completed in February 2022.
This study aims to examine the typical as well as the problematic usage of the internet by young adults with mild intellectual disabilities. Its specific goal is to gain an understanding of the factors that play a significant role in the formulation of the problematic behavior of the particular users and further, to feature the results that this behavior brings upon their learning capabilities and their social life.
For the study of the above objects of research, a qualitative methodology and processing as well as an analysis of the qualitative data were used extensively that were designed in accordance with content analysis method regulations. 17 semi-structured interviews were taken in total to young adults with mild intellectual disabilities, of which 15 were conducted in person, that is within the special educational facility’s framework, and the remaining two were given online.
According to the study, it has been concluded that the use of the internet is an integral part of young adults with mild intellectual disabilities’ daily lives. Access to the Internet gives them the opportunity to entertain themselves, have a good time, communicate and sustain their contact with close friends and relatives, get informed about the world around us as well as participate in social media networks and groups so as to feel equal members of the community. Even though all the above contribute to their general social and digital integration, it was realized that the particular population group is considered vulnerable and unprotected in cyberspace, since they are exposed to numerous cyber risks (such as inappropriate content, threats, rejection, or deceit). The accessibility, competence and quality of the use of Information and Communication Technologies (ICT) are among the elements which reinforce young adults with mild cognitive disabilities’ network inclusion, as they have a positive impact on their overall personal development and at the same time they contribute το the acquisition of various academic, communicational and social skills, strengthening as well their digital capabilities (Soulis, 2020). Finally, real quality time with the members of the family and their friends as well as their engagement with stable and organized pastime activities other than the Internet seem to play an important role to shape their behavior online.
Περιέχει βιβλιογραφικές παραπομπές