Χρήση παράνομων ψυχοτρόπων ουσιών και πρόωρη εγκατάλειψη της εκπαίδευσης

see the original item page
in the repository's web site and access all digital files if the item*



Χρήση παράνομων ψυχοτρόπων ουσιών και πρόωρη εγκατάλειψη της εκπαίδευσης

Παρασχάκης, Κανάρης

Filippidis, Georgios
Πουλόπουλος, Χαράλαμπος
Φιλιππίδης, Γεώργιος
Tsairidis, Charalambos
Τσαϊρίδης, Χαράλαμπος
Poulopoulos, Charalambos

masterThesis

2022-12-28
2024-10-25T08:18:42Z


Η παρούσα μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία με τίτλο «Χρήση παράνομων ψυχοτρόπων ουσιών και πρόωρη εγκατάλειψη της εκπαίδευσης» εκπονήθηκε από τον Κανάρη Παρασχάκη, μεταπτυχιακό φοιτητή του Προγράμματος Μεταπτυχιακών Σπουδών στην Κοινωνική Εργασία στην Εκπαίδευση - Ένταξη Ετεροτήτων του Τμήματος Κοινωνικής Εργασίας του Δ.Π.Θ., υπό την επίβλεψη του Καθηγητή Χαράλαμπου Πουλόπουλου και ολοκληρώθηκε το Φεβρουάριο του 2022. Η παρούσα μελέτη αποσκοπεί στη διερεύνηση της εμπειρίας της πρόωρης εγκατάλειψης της εκπαίδευσης των πρώην χρηστών/-τριών ψυχοτρόπων ουσιών. Ειδικότερα, μελετά τους παράγοντες που οδηγούν στην έναρξη της χρήσης παράνομων ουσιών και εξετάζει τους μηχανισμούς με τους οποίους αναπτύσσονται η διακοπή του σχολείου και η χρήση ουσιών. Παράλληλα, επιδιώκει να αναδείξει προτάσεις για την πρόληψη αυτών των δύο φαινομένων. Για αυτόν το σκοπό αξιοποιήθηκαν 60 αυτοβιογραφίες, που συνέταξαν οι πρώην χρήστες/-τριες παράνομων ψυχοτρόπων ουσιών, κατά το διάστημα της θεραπείας τους στις δομές του ΚΕ.Θ.Ε.Α. Σε αυτές αποτυπώνονται σημαντικά στοιχεία από τα πρώτα χρόνια της ζωής τους μέχρι και τη στιγμή που απευθύνονται στις υπηρεσίες του συγκεκριμένου οργανισμού. Η χρήση της αυτοβιογραφίας ως μεθόδου για την παραγωγή δεδομένων εντάσσεται στο πλαίσιο της μελέτης αρχείου. Η ανάλυση των δεδομένων πραγματοποιήθηκε με την αξιοποίηση της ανάλυσης περιεχομένου. Τα ευρήματα της παρούσας μελέτης αναδεικνύουν την παρουσία παραγόντων κινδύνου σε ατομικό επίπεδο, στην οικογένεια, στο σχολείο, στις σχέσεις με τους ομότιμους και στο ευρύτερο κοινωνικό περιβάλλον, οι οποίοι αλληλεπιδρούν και διαμορφώνουν το πλαίσιο που οδηγεί στην οριστική απομάκρυνση από το σχολείο, καθώς και στην έναρξη της χρήσης παράνομων ουσιών. Επιπλέον, προκύπτουν τρεις τυπολογίες, οι οποίες σχετίζονται με τη χρονική στιγμή που θα εμφανιστούν αυτά τα δύο φαινόμενα και εξηγούν τις διαφορετικές κατευθύνσεις που δύναται να λάβουν τα άτομα που εμπίπτουν σε μία από αυτές. Συμπερασματικά, η σχέση ανάμεσα στην πρόωρη εγκατάλειψη της εκπαίδευσης και στη χρήση παράνομων ουσιών είναι αμφίδρομη, παρά αιτιολογική. Η μελέτη ολοκληρώνεται με προτάσεις για την πολιτική, την έρευνα και την πρακτική.
341 σ.
The present postgraduate thesis, entitled “Use of illicit psychotropic drugs and early school leaving” was prepared by Kanaris Paraschakis, who is a postgraduate student of the Postgraduate Studies Programme in Social Work in Education - Inclusion of Diversities at the Department of Social Work of Democritus University of Thrace (DUTH), under the supervision of Professor Charalampos Poulopoulos and was completed in February 2022. The present study aims to investigate the experience of early school leaving of former users of psychotropic substances. In particular, it studies the factors that lead to the initiation of illicit substance use and examines the mechanisms by which school dropout and substance use develop. At the same time, it seeks to highlight implications for the prevention of these two phenomena. For this purpose, 60 autobiographies were used, compiled by former users of illegal psychotropic substances, during their treatment in the programmes of KETHEA. They capture important information from the first years of their lives until the moment they turn to the services of this organization. The use of autobiography as a method for data production is part of the archival study. The data analysis was performed using the content analysis. The findings of the present study highlight the presence of risk factors at the individual level, in the family, at school, in peer relationships and in the wider social environment, which interact and form the framework that leads to permanent expulsion from school, as well as in initiation of the use of illicit substances. In addition, three typologies emerge, which are related to the time when these two phenomena will occur and explain the different trajectories that people who fall into one of them may take. In conclusion, the relationship between early school leaving and the use of illicit substances is bidirectional rather than causal. The study concludes with recommendations for policy, research and practice.
Περιέχει βιβλιογραφικές παραπομπές


Autobiographies
Αυτοβιογραφίες
Παράνομες ψυχοτρόπες ουσίες
Πρόωρη εγκατάλειψη της εκπαίδευσης
Illicit psychotropic substances
Social work education
Archival research
Έναρξη της χρήσης ουσιών
Initiation of substance use
School dropout
Μελέτη αρχείου

Greek

duth
Τμήμα Κοινωνικής Εργασίας


Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
free




*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)