This postgraduate thesis entitled “School Social Work in Pandemic conditions: The case
of Primary Education Schools in Attica region” was prepared by Syrpi Evmorfia, a
postgraduate student of MSc “School Social Work-Inclusion of diversities”, of Social
Work Department of the Democritus Thrace University, under the supervision of
Associate Professor Vasileios Karagkounis. This thesis was completed on February
2022. The purpose of the paper is the research of the effects of the pandemic in school
social workers’ every day practice according to their experiences, views and real life
work conditions. Specifically, the aim is to highlight possible changes in terms of
received requests, social workers’ responses and/or their own proposals for the
management of the challenges the school members face. In-depth and specifically
semi-structured interview was used for the meeting of the research objectives. Nine
social workers who worked previously and during the pandemic in Primary schools of
Attica region. The findings of the research demonstrated that the participants (social
workers) tried to deal by every mean with the numerous requests relevant to students’
lack of school readiness, increased stress level and conflicts at a family level many
school society members experienced. The requests and difficulties social workers who
are occupied in socio-economically deprived areas, where restrictive measures and
inadequate policies implemented further exacerbated the problems students’ families
making particularly difficult their livelihood and their participation in the distance
learning process, were also increased. Lack of assistance means and resources that
could be used by social workers and of their own readiness, especially in terms of
distance social work was also noted. Finally, even if the problems of cooperation
between social workers and other member of school unit existed before pandemic and
were due to many factors, these exact issues were increased according to the finding of
the research. In this context, several of the participants requested for supervision of their
work and change of the existing framework with regards to the placement of social
workers in schools.
Η παρούσα μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία με τίτλο: «Σχολική Κοινωνική Εργασία
σε συνθήκες πανδημίας: Η περίπτωση των Γενικών Σχολείων της Πρωτοβάθμιας
Εκπαίδευσης στη Περιφέρεια Αττικής» εκπονήθηκε από την Ευμορφία Σύρπη,
μεταπτυχιακή φοιτήτρια του Προγράμματος Μεταπτυχιακών Σπουδών «Κοινωνική
Εργασία στην Εκπαίδευση- Ένταξη Ετεροτήτων» του Τμήματος Κοινωνικής Εργασίας
του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης υπό την επίβλεψη του Αν. καθηγητή κ.
Βασίλειου Καραγκούνη και ολοκληρώθηκε τον Φεβρουάριο του 2022. Σκοπός της
ΜΔΕ είναι η διερεύνηση των εμπειριών, των απόψεων και των βιωμάτων των
κοινωνικών λειτουργών αναφορικά με τις συνέπειες της πανδημίας στην καθημερινή
άσκηση της σχολικής κοινωνικής εργασίας. Ειδικότερα, στοχεύει στην ανάδειξη των
πιθανών αλλαγών που έχουν συμβεί σε επίπεδο αιτημάτων, αλλά και σε επίπεδο
αποκρίσεων και των δράσεων ή και προτάσεων των ίδιων, σχετικά με την αντιμετώπιση
των δυσκολιών που βιώνουν τα μέλη της σχολικής κοινότητας αλλά και οι ίδιοι οι
σχολικοί κοινωνικοί λειτουργοί στην εργασία τους. Για τους σκοπούς και τους στόχους
της έρευνας αξιοποιήθηκε η εις βάθος συνέντευξη και συγκεκριμένα η ημι-δομημένη
συνέντευξη, ενώ πραγματοποιήθηκαν εννέα συνεντεύξεις με κοινωνικούς λειτουργούς
που εργάζονταν πριν και κατά τη διάρκεια της πανδημίας σε Σχολικές μονάδες της
Πρωτοβάθμιας Γενικής Εκπαίδευσης στη Περιφέρεια Αττικής. Τα ευρήματα της
έρευνας κατέδειξαν ότι την περίοδο της πανδημίας οι σχολικοί κοινωνικοί λειτουργοί,
που μετείχαν στην έρευνα, κλήθηκαν να αντιμετωπίσουν με κάθε προσφερόμενο μέσο,
πλήθος αιτημάτων που σχετιζόταν με την έλλειψη σχολικής ετοιμότητας των μαθητών
και τα αυξημένα επίπεδα άγχους και συγκρούσεων σε επίπεδο οικογένειας, που βίωσαν
πολλά μέλη της σχολικής κοινότητας. Αντίστοιχα αυξημένα ήταν και τα αιτήματα και
οι δυσκολίες που αντιμετώπισαν οι κοινωνικοί λειτουργοί που εργάζονται σε
κοινωνικοοικονομικά στερημένες περιοχές, όπου, τα περιοριστικά μέτρα αλλά και οι
ανεπαρκείς πολιτικές, που εφαρμόστηκαν, επιδείνωσαν περαιτέρω τα προβλήματα που
αντιμετωπίζουν οι οικογένειες των μαθητών, καθιστώντας ιδιαίτερα δυσχερή τόσο το
βιοπορισμό τους όσο και τη συμμετοχή τους στην εξ αποστάσεως εκπαιδευτική
διαδικασία. Διαπιστώθηκε επίσης η ανεπάρκεια μέσων και πηγών βοήθειας, που θα
μπορούσαν να αξιοποιήσουν οι κοινωνικοί λειτουργοί, αλλά και της δικής τους
ετοιμότητας, κυρίως σε ότι αφορά την εξ αποστάσεως άσκηση της κοινωνικής
εργασίας. Τέλος, τα ευρήματα της έρευνας κατέδειξαν ότι την εν λόγω περίοδο,
μεγεθύνθηκαν τα προβλήματα συνεργασίας των κοινωνικών λειτουργών με τις
σχολικές μονάδες, τα οποία ωστόσο προϋπήρχαν της πανδημίας και ανάγονται σε μια
σειρά παραγόντων. Σε αυτό το πλαίσιο, αρκετοί από τους μετέχοντες ρηματοποίησαν το
αίτημα τους για παροχή εποπτείας στην εργασία τους και αλλαγής του υφιστάμενου
πλαισίου τοποθέτησης των κοινωνικών λειτουργών στις σχολικές μονάδες.
83 σ.
Περιέχει βιβλιογραφικές παραπομπές