Βιβλιογραφία : σ. 54 - 58
58 σ.
Οι φαρμακευτικές υπηρεσίες αποτελούν το πλέον αναπτυσσόμενο πεδίο φαρμακευτικής πρακτικής διεθνώς. Στη διεθνή βιβλιογραφία υπάρχει πλήθος μελετών σχετικά με την αξιολόγηση των φαρμακευτικών υπηρεσιών από τους ασθενείς αλλά ελάχιστες σχετικά με τις αντιλήψεις των ασθενών στην Ελλάδα. Η παρούσα μελέτη καλείται να καλύψει αυτό το κενό. ΣΚΟΠΟΣ Σκοπός της έρευνας είναι η αξιολόγηση των αντιλήψεων του γενικού πληθυσμού για τις υπηρεσίες φαρμακευτικής φροντίδας, η αξιολόγηση της συνεισφοράς των κοινοτικών φαρμακοποιών και των κοινοτικών φαρμακείων. Η έρευνα αφορά τους κατοίκους της αστικής περιοχής της Αθήνας. ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ Διανεμήθηκε ερωτηματολόγιο σε ηλεκτρονική και σε φυσική μορφή. Οι απαντήσεις επεξεργάστηκαν στατιστικά με το πρόγραμμα SPSS 29.0. Έγινε εκτενής βιβλιογραφική ανασκόπηση προγενέστερων μελετών σχετικά με την αξιολόγηση υφιστάμενων φαρμακευτικών υπηρεσιών διεθνώς και μελετών σχετικά με τις απόψεις και τις εμπειρίες των ασθενών για αυτές. ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ Συνολικά απαντήθηκαν 139 ερωτηματολόγια. Οι ασθενείς επισκέπτονται το φαρμακείο κυρίως για φάρμακα (90,6%) και λιγότερο για συμβουλή (20,9%) και υπηρεσίες (17,3%). Βασικό κριτήριο επίσκεψης στο φαρμακείο είναι η σχέση εμπιστοσύνης με το φαρμακοποιό (65,5%). Η χορήγηση (64,7%), η επεξήγηση της φαρμακευτικής αγωγής (79,9%) και η συμβουλή για ήπια νοσήματα (67,6%) θεωρούνται οι βασικές υπηρεσίες των φαρμακείων για τους ασθενείς. Τα διαγνωστικά τεστ για στρεπτόκοκκο (69,1%) και η παράδοση φαρμάκων κατ’οίκον (59,7%) αποτελούν πιθανά ωφέλιμες υπηρεσίες. Ο φαρμακοποιός είναι πολύ προσιτός (83,5%) και επιστημονικά καταρτισμένος (79,6%) επαγγελματίας υγείας. Οι πολίτες συμφωνούν με τον εμβολιασμό κατά της COVID-19 (69,8%) και της γρίπης (86,3%) στα φαρμακεία, θεωρούν σημαντική την παρασκευή γαληνικών προϊόντων (85,6%) και συμφωνούν στην αποφόρτιση των συστημάτων υγείας από τις υπηρεσίες (77,7%). Όσον αφορά το κόστος των υπηρεσιών θεωρούν ότι πρέπει να καλύπτεται κυρίως από το κράτος (99,3%). ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ Η έρευνα επιβεβαιώνει τη σχέση εμπιστοσύνης των ασθενών με το φαρμακοποιό ως επαγγελματία υγείας και αναγνωρίζουν την επιστημονική επάρκειά του σε ζητήματα
ορθής χρήσης των φαρμάκων και ιατρικών συσκευών. Ωστόσο, οι απόψεις και οι γνώσεις τους σχετικά με τις έννοιες των φαρμακευτικών υπηρεσιών στην Ελλάδα είναι ακόμη περιορισμένες.
Pharmaceutical services represent the most rapidly developing field of pharmaceutical practice worldwide. In the international literature, there are numerous studies on the evaluation of pharmaceutical services by patients, but very few regarding patients' perceptions in Greece. This study aims to address this gap. OBJECTIVE The purpose of the research is to evaluate the perceptions of the general population regarding pharmaceutical care services, as well as the contribution of community pharmacists and community pharmacies. The study focuses on the residents of the urban area of Athens. METHODOLOGY A questionnaire was distributed in both electronic and paper formats. The responses were statistically processed using the SPSS 29.0 software. A comprehensive literature review was conducted on previous studies related to the evaluation of existing pharmaceutical services worldwide, as well as studies concerning patients' views and experiences with these services. RESULTS A total of 139 questionnaires were completed. Patients visit pharmacies mainly for medications (90.6%) and less for advice (20.9%) and services (17.3%). The primary criterion for visiting a pharmacy is the trust relationship with the pharmacist (65.5%). Dispensing (64.7%), explaining the medication regimen (79.9%), and advising on mild ailments (67.6%) are considered the main services provided by pharmacies. Diagnostic tests for streptococcus (69.1%) and home delivery of medications (59.7%) are considered potentially beneficial services. The pharmacist is perceived as very approachable (83.5%) and scientifically qualified (79.6%) healthcare professional. Citizens agree with COVID-19 (69.8%) and flu (86.3%) vaccination in pharmacies, find the preparation of galenic products (85.6%) important, and agree with relieving healthcare systems by providing services (77.7%). Regarding the cost of services, they believe it should primarily be covered by the government (99.3%).
CONCLUSIONS The research confirms the trust relationship between patients and pharmacists as healthcare professionals and acknowledges their scientific competence in matters related to the proper use of medications and medical devices. However, patients' perceptions and knowledge about the concept of pharmaceutical services in Greece are still limited.