Gender-based violence and School Social Work: A review study

This item is provided by the institution :
Hellenic Association of Social Workers   

Repository :
Social Work - Review of Social Sciences  | ΕΚΤ eJournals   

see the original item page
in the repository's web site and access all digital files if the item*



Έμφυλη βία και Σχολική Κοινωνική Εργασία: Μία βιβλιοανασκοπική μελέτη (EL)
Gender-based violence and School Social Work: A review study (EN)

Chatzifotiou, Sevaste
Kaplanis, Konstantinos

info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion

2024-09-17


Το άρθρο αποτελεί μελέτη βιβλιογραφικής ανασκόπησης για την έμφυλη βία, εστιάζοντας στη σχολική έμφυλη βία και τον ρόλο της Σχολικής Κοινωνικής Εργασίας στην αντιμετώπισή της στο σχολικό περιβάλλον. Η ανασκόπηση βασίστηκε σε βάσεις δεδομένων όπως PubMed, PsycInfo, SCOPUS, Taylor & Francis, Springer και Google Scholar, χωρίς χρονικούς περιορισμούς στις δημοσιεύσεις. Συνολικά, αναλύθηκαν 180 πηγές από το 1992 έως το 2024, από τις οποίες επιλέχθηκαν 74 βάσει της σχετικότητάς τους με το θέμα και την κάλυψη τριών θεματικών πεδίων: έμφυλη βία, σχολική έμφυλη βία και Σχολική Κοινωνική Εργασία με έμφαση στις καλές πρακτικές. Η ανασκόπηση εντοπίζει εννοιολογικούς προσδιορισμούς για την έμφυλη και σχολική έμφυλη βία, καθώς και τη συμβολή της Σχολικής Κοινωνικής Εργασίας στην πρόληψη και αντιμετώπιση του φαινομένου μέσω καλών πρακτικών. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στις επιπτώσεις της έμφυλης βίας στην ψυχική υγεία γυναικών, κοριτσιών, ευάλωτων ομάδων και ατόμων εκτός ετεροκανονικότητας, με τα κορίτσια και τις γυναίκες να αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα ψυχικής υγείας λόγω έμφυλης θυματοποίησης. Το σχολείο, ως δευτερογενής παράγοντας κοινωνικοποίησης, αποτελεί πλαίσιο ανάπτυξης μορφών έμφυλης βίας που επηρεάζουν την ψυχική υγεία και την ακαδημαϊκή επίδοση των μαθητών/τριών. Η Σχολική Κοινωνική Εργασία, μέσω θεωρίας και πρακτικής, συμβάλλει άμεσα στην πρόληψη και αντιμετώπιση της σχολικής έμφυλης βίας, προωθώντας ένα υποστηρικτικό και ασφαλές περιβάλλον για όλα τα παιδιά. Οι σχολικοί/ές κοινωνικοί/ές λειτουργοί (από εδώ και στο εξής ΣχΚλ) εφαρμόζουν ολιστικές παρεμβάσεις για τη θετική ανάπτυξη και ευζωία των μαθητών/τριών, ανεξάρτητα από το φύλο τους, με στόχο την ενημέρωση, υποστήριξη και ενδυνάμωση της εκπαιδευτικής κοινότητας. (EL)
This article is a literature review study on gender-based violence, focusing on school-based gender violence and the role of School Social Work in addressing it within the school environment. The review was based on databases such as PubMed, PsycInfo, SCOPUS, Taylor & Francis, Springer, and Google Scholar, without time restrictions on the publications. A total of 180 sources from 1992 to 2024 were analyzed, of which 74 were selected based on their relevance to the topic and their coverage of three thematic fields: gender-based violence, school-based gender violence, and School Social Work with an emphasis on best practices. The review identifies conceptual definitions of gender-based and school-based gender violence, as well as the contribution of School Social Work in preventing and addressing the phenomenon through best practices. Emphasis is placed on the impacts of gender-based violence on the mental health of women, girls, vulnerable groups, and individuals outside heteronormativity, with girls and women facing severe mental health issues due to gender-based victimization. The school, as a secondary socialization factor, serves as a setting for the development of forms of gender-based violence that affect students' mental health and academic performance. School Social Work, through theory and practice, directly contributes to the prevention and management of school-based gender violence, promoting a supportive and safe environment for all children. School social workers (hereafter referred to as SSWs) implement holistic interventions for the positive development and well-being of students, regardless of their gender, aiming to inform, support, and empower the educational community. (EN)


Σχολική Κοινωνική Εργασία (EL)
Κοινωνική Εργασία (EL)
Σχολικός Κοινωνικός Λειτουργός (EL)
Σχολική Έμφυλη Βία (EL)
Έμφυλη Βία (EL)
Ανθρώπινα Δικαιώματα (EL)
Social Work (EN)
School Social Work (EN)
School Social Worker (EN)
School Gender-Based Violence (EN)
Gender-Based Violence (EN)

Greek

Σύνδεσμος Κοινωνικών Λειτουργών Ελλάδος (EL)


2944-9332
Κοινωνική Εργασία. Επιθεώρηση Κοινωνικών Επιστημών; Τόμ. 38 Αρ. 2 (2024): 2/2024; 34-55 (EL)
Social work. Review of Social Sciences ; Vol. 38 No. 2 (2024): 2/2024; 34-55 (EN)

Copyright (c) 2024 Κωνσταντίνος Καπλάνης, Σεβαστή Χατζηφωτίου (EN)
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0




*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)