Primary education teachers’ perceptions about culture responsive teaching regarding students with immigrant or refugee experience

see the original item page
in the repository's web site and access all digital files if the item*



Αντιλήψεις εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης σε σχέση με την πολιτισμικά ευαίσθητη διδασκαλία για την εκπαίδευση μαθητών/τριών με μεταναστευτική εμπειρία (EL)
Primary education teachers’ perceptions about culture responsive teaching regarding students with immigrant or refugee experience (EN)

Ιωσηφίδης, Αλέξανδρος
Πεντέρη, Ευθυμία

info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion

2023-04-19


Ο ολοένα και αυξανόμενος αριθμός των παιδιών με μεταναστευτικό και προσφυγικό υπόβαθρο στα σχολεία της Ευρώπης έχει οδηγήσει τα εθνικά εκπαιδευτικά συστήματα σε μια επανεξέταση των πρακτικών που εφαρμόζουν. Στόχος είναι να «αγκαλιάσουν» την πολιτισμική, γλωσσική, κοινωνικο-οικονομική και εθνοτική διαφορά, εφαρμόζοντας εκπαιδευτικές πρακτικές που καταπολεμούν τις ανισότητες και ευνοούν την κοινωνική και εκπαιδευτική ένταξη των παιδιών, στο πλαίσιο της κοινωνικοπαιδαγωγικής αποστολής του σχολείου. Το κατά πόσο οι εκπαιδευτικοί αντιμετωπίζουν την εθνοπολιτισμική διαφορά ως στοιχείο εμπλουτισμού της μαθησιακής διαδικασίας για όλα τα παιδιά αποτελεί βασική προϋπόθεση για την ανάπτυξη πρακτικών που ευνοούν τη διαπολιτισμική επικοινωνία. Η εργασία εστιάζει στις αντιλήψεις εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης αναφορικά με διαστάσεις της πολιτισμικά ευαίσθητης διδασκαλίας. Αναπτύχθηκε ερωτηματολόγιο με 14 προτάσεις. Συμμετείχαν 123 εκπαιδευτικοί από διάφορες ειδικότητες. Η παραγοντική ανάλυση οδήγησε σε μια εκδοχή 12 προτάσεων με δύο παράγοντες: α. αξιοποίηση πολιτισμικού και οικογενειακού κεφαλαίου στη μαθησιακή διαδικασία και β. κατανόηση αναγκών παιδιών με διαφορετικό εθνοπολιτισμικό υπόβαθρο. Οι εκπαιδευτικοί φάνηκε να συμφωνούν σε μεγάλο βαθμό με τις προτάσεις του ερωτηματολογίου με τον δεύτερο παράγοντα να συγκεντρώνει υψηλότερη βαθμολογία. Οι μεταβλητές που φάνηκε να επιδρούν στη διαμόρφωση των αντιλήψεων των εκπαιδευτικών ήταν η εμπειρία με μαθητές/τριες με μεταναστευτικό/προσφυγικό υπόβαθρο και η επιμόρφωση σε σχέση με τη διαχείριση της εθνοπολιτισμικής διαφοράς. (EL)
Migration experience, direct and indirect, is a risk factor for the mental health, well-being and academic achievement of students. The growing number of children with immigrant and refugee backgrounds in Europe's schools has led national education systems to rethink their practices in order to "embrace" cultural, linguistic, socio-economic and ethnic differences. The study focuses on the perceptions of primary school teachers regarding dimensions of culturally sensitive teaching. A questionnaire with 14 items was developed. 123 teachers from various specialties participated. Factor analysis led to a version of 12 items with two factors: a. Utilization of cultural and family capital in the learning process and b. Understanding the needs of children from different ethnocultural backgrounds. Teachers scored high in the questionnaire, but they seemed to score higher in the second factor. The variables that seemed to influence the formation of teachers' perceptions were their experience with students with a migrant / refugee background and their training in relation to cultural diversity. (EN)


μαθητές/τριες με μεταναστευτικό και προσφυγικό υπόβαθρο (EL)
πολιτισμικά ευαίσθητη διδασκαλία (EL)
αντιλήψεις εκπαιδευτικών (EL)
πρωτοβάθμια εκπαίδευση (EL)
κοινωνικοπαιδαγωγική προσέγγιση και καταπολέμηση ανισοτήτων (EL)
teachers' perceptions (EN)
culture responsive teaching (EN)
primary education (EN)
students with ethnocultural differences (EN)
fighting inequalities (EN)

Greek

Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων (EL)


2944-926X
Θέματα Επιστημών Αγωγής; Τόμ. 2 Αρ. 1 (2023); 67-82 (EL)
Themes in Education Sciences; Vol. 2 No. 1 (2023); 67-82 (EN)

Copyright (c) 2023 Themes in Education Sciences (EN)




*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)