Standardization and psychometric properties of the revised Metacognitive Awareness Reading Strategies Inventory MARSI-2fR

see the original item page
in the repository's web site and access all digital files if the item*



Στάθμιση και ψυχομετρική αξιολόγηση της αναθεωρημένης κλίμακας Μεταγνωσιακής Ενημερότητας Στρατηγικών Ανάγνωσης MARSI-2fR (EL)
Standardization and psychometric properties of the revised Metacognitive Awareness Reading Strategies Inventory MARSI-2fR (EN)

Giahnakis, Emmanuel
Mavrogianni, Aristea
Vasilaki, Eleni
Spantidakis, Ioannis

info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion

2023-12-31


Η παρούσα εργασία έχει ως στόχο την προσαρμογή, τη στάθμιση και τον ψυχομετρικό έλεγχο της αυτo-αναφορικής κλίμακας Μεταγνωσιακής Ενημερότητας Στρατηγικών Ανάγνωσης (MARSI) προκειμένου στην αναθεωρημένη σύντομη εκδοχή της (MARSI-2fR) να αποδώσει μια ευέλικτη και εύχρηστη δομή. Το ψυχομετρικό αυτό εργαλείο έχει σκοπό την εκτίμηση της μεταγνωσιακής ενημερότητας των στρατηγικών ανάγνωσης από Έλληνες/ίδες και ελληνόφωνους/ες μαθητές/τριες δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Η προσαρμογή και στάθμιση της κλίμακας περιέλαβε διερεύνηση μεταφραστικής εγκυρότητας περιεχομένου, διερευνητικές και επιβεβαιωτικές παραγοντικές αναλύσεις, καθώς και ψυχομετρικό έλεγχο με αξιολόγηση αξιοπιστίας και εγκυρότητας. Η στάθμιση της κλίμακας απέδωσε μια συντομευμένη έγκυρη, αξιόπιστη και αξιολογήσιμη δομή δύο παραγόντων, των κειμενοκεντρικών στρατηγικών ανάγνωσης (TEXTOR) και των εξωκειμενικών στρατηγικών ανάγνωσης (TEXTOUT). Οι παράγοντες αυτοί ερμηνεύονται σε συσχέτιση με το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα και παρέχονται οδηγίες για τη βαθμολόγηση της κλίμακας. (EL)
The present research aims to adapt, standardize, and psychometrically evaluate the self-reported Metacognitive Awareness Reading Strategies Inventory (MARSI) scale to give its revised short version (MARSI-2fR) a helpful structure. This flexible psychometric tool, whose interpretation is based on the features of the Greek educational system, aims to assess the metacognitive awareness of reading strategies by Greek and Greek-speaking secondary school students. Adaptation and standardization of the scale included investigation of translational content validity, exploratory and confirmatory factor analyses, and psychometric testing to assess reliability and validity. The weighting of the scale yielded a shorter valid, reliable and evaluable two-factor structure of text-based reading strategies (textor) and extra-textual reading strategies (textout). These factors are interpreted concerning the Greek education system. Finally, instructions are provided for grading the scale. (EN)


κειμενοκεντρικές στρατηγικές (EL)
εξωκειμενικές στρατηγικές (EL)
μεταγνώση (EL)
μεταγνωσιακή ενημερότητα (EL)
στρατηγικές ανάγνωσης (EL)
textout strategies (EN)
textor strategies (EN)
metacognition (EN)
scale (EN)
reading strategies (EN)
metacognitive awareness (EN)

Greek

Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων (EL)


2944-926X
Θέματα Επιστημών Αγωγής; Τόμ. 2 Αρ. 2 (2023); 42-66 (EL)
Themes in Education Sciences; Vol. 2 No. 2 (2023); 42-66 (EN)

Copyright (c) 2024 Themes in Education Sciences (EN)




*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)