Design and Evaluation of Case-Based Learning Environments on the Web

 
δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*
κοινοποιήστε το τεκμήριο




2009 (EL)
Σχεδίαση και αξιολόγηση περιβαλλόντων διαδικτύου για την υποστήριξη της μάθησης με μελέτη περιπτώσεων
Design and Evaluation of Case-Based Learning Environments on the Web

Παπαδόπουλος, Παντελεήμων Μ.

Η παρούσα διατριβή εστιάζει στη μέθοδο της μάθησης με μελέτη περιπτώσεων σε περιβάλλοντα Διαδικτύου και προσπαθεί να εξετάσει, από διαφορετικές οπτικές γωνίες, τη δυναμική μίας συγκεκριμένης μεθόδου γνωστικής υποστήριξης με χρήση ερωτήσεων, οι οποίες έχουν ως στόχο να κατευθύνουν τη σκέψη του μαθητή προς ένα συγκεκριμένο τρόπο επεξεργασίας του διδακτικού υλικού (κατευθυντικές ερωτήσεις). Για τις ανάγκες της έρευνας, αναπτύχθηκε το εκπαιδευτικό περιβάλλον Διαδικτύου eCASE, το οποίο εφαρμόζει τη μέθοδο των περιπτώσεων στη μάθηση σε ασθενώς δομημένα πεδία. Η ανάλυση της επίδρασης της προτεινόμενης μεθόδου γνωστικής υποστήριξης στη μάθηση έδειξε ότι η ενσωμάτωση σε ένα εκπαιδευτικό περιβάλλον ερωτήσεων, που ενεργοποιούν στους μαθητές τις γνωστικές διεργασίες που σχετίζονται με την αντίληψη του πλαισίου συνθηκών, μπορεί να ενισχύσει την πρόσκτηση εννοιολογικής γνώσης και την ικανότητα μεταφοράς γνώσης σε νέες καταστάσεις. Ωστόσο, μέσα από μία σειρά ερευνητικών δραστηριοτήτων που πραγματοποιήθηκαν έγινε φανερό ότι ένα σύνολο παραγόντων μπορεί να επηρεάσει την επίδραση της μεθόδου. 1. Οι μαθητές που χαρακτηρίζονται από σύνθετες επιστημολογικές πεποιθήσεις για τη μάθηση και αντιλαμβάνονται τη γνώση ως συνεχώς μεταβαλλόμενη παρουσιάζουν πιο θετική στάση σε μορφές εκπαίδευσης όπως αυτή που εφαρμόστηκε στην εργασία και επωφελούνται περισσότερο από τη γνωστική υποστήριξη που τους παρέχεται. 2. Παρά τη θετική επίδραση της μεθόδου των ερωτήσεων, αυτή δεν είναι ικανή να εξομαλύνει πλήρως τις διαφορές που παρουσιάζουν μαθητές με διαφορετικό μαθησιακό προφίλ. 3. Η επίδραση των κατευθυντικών ερωτήσεων γίνεται σημαντική για τη μάθηση, μόνο όταν το διδακτικό υλικό είναι αρκετά πολύπλοκο και ο μαθητής έχει τη δυνατότητα να αυτο-ρυθμίσει τη μελέτη του με άνεση χρόνου. 4. Η υποβολή γραπτών απαντήσεων στις κατευθυντικές ερωτήσεις είναι απαραίτητη, προκειμένου αυτές να είναι αποτελεσματικές, ενώ η εναλλακτική μέθοδος της διατύπωσης μόνο των ερωτήσεων και της προτροπής για αναστοχασμό δεν αρκεί. 5. Το μεταγνωστικό επίπεδο των φοιτητών και το κίνητρό τους για ουσιαστική εμπλοκή είναι αυτά που παίζουν τον κύριο ρόλο στο μαθησιακό αποτέλεσμα, εφόσον καθορίζουν σε πολύ μεγάλο βαθμό τον τρόπο που θα μελετήσει και θα συνεργαστεί ο μαθητής σε συνθήκες ατομικής και σεναριογραφημένης συνεργασίας (scripted collaboration).
This work focuses on case-based learning environments on the web and analyzes the potential of a specific method of cognitive scaffolding based on question prompts that direct students toward a certain way of processing the learning material. The eCASE learning environment was developed for the purpose of the study, applying the case method in ill-structured domains. The analysis of the impact of the proposed scaffolding method on learning revealed that the embedding of context-oriented question prompts in a computer-supported learning environment can enhance the learning outcomes in terms of domain conceptual knowledge acquisition and knowledge transfer in a new situation. However, during a series of conducted experiments it became obvious that various factors can affect the impact of question prompts on learning. 1. Students with complex epistemological beliefs about learning believe that knowledge is tentative and they develop a more positive attitude toward learning activities, similar to the ones performed in this work, and benefit more from the provided scaffolding method. 2. Despite their overall positive impact on learning, question prompts cannot alleviate the differences in the learning outcomes of students with different learning styles. 3. The impact of a questioning strategy based on a model for context becomes important when the learning material is demanding and there is ample time for the students to self-regulate their study in different sessions. 4. Submitting written answers to the question prompts is crucial in order for the scaffolding method to be effective 5. Students’ metacognitive skills and their motive for meaningful engagement can define the learning outcome, because they affect the way students work and interact during individual learning or scripted collaboration

PhD Thesis / Διδακτορική Διατριβή
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis

Μάθηση σε συγκείμενο
Μάθηση με μελέτη περιπτώσεων
Learning in context
Διαδίκτυο στην εκπαίδευση
Internet in education
Metacognitive skills
Educational technology
Επιστημολογικές πεποιθήσεις
Computer-supported collaborative learning
Epistemological beliefs
Εκπαιδευτική τεχνολογία
Κατευθυντικές ερωτήσεις
Μάθηση σε ασθενώς δομημένα πεδία
Μεταγνωστικές ικανότητες
Learning style
Τεχνικά υποστηριζόμενη συνεργατική μάθηση
Case-based learning
Question prompts
Learning in ill-structured domains
Μαθησιακό προφίλ

Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (EL)
Aristotle University of Thessaloniki (EN)

2009
2009-11-09T09:28:45Z


Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, Σχολή Θετικών Επιστημών, Τμήμα Πληροφορικής

This record is part of 'IKEE', the Institutional Repository of Aristotle University of Thessaloniki's Library and Information Centre found at http://ikee.lib.auth.gr. Unless otherwise stated above, the record metadata were created by and belong to Aristotle University of Thessaloniki Library, Greece and are made available to the public under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International license (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0). Unless otherwise stated in the record, the content and copyright of files and fulltext documents belong to their respective authors. Out-of-copyright content that was digitized, converted, processed, modified, etc by AUTh Library, is made available to the public under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International license (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0). You are kindly requested to make a reference to AUTh Library and the URL of the record containing the resource whenever you make use of this material.
info:eu-repo/semantics/openAccess



*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.