Η κοινωνικό-συναισθηματική συμπεριφορά παιδιών με Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος: ερευνητική μελέτη μετα-ανάλυσης

Το τεκμήριο παρέχεται από τον φορέα :
Πάντειον Πανεπιστήμιο   

Αποθετήριο :
Πάνδημος - Ψηφιακή Βιβλιοθήκη   

δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*



The social-emotional behaviour of children with Autism Spectrum Disorder: a meta-analysis
Η κοινωνικό-συναισθηματική συμπεριφορά παιδιών με Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος: ερευνητική μελέτη μετα-ανάλυσης

Δουλγεράκη, Μαρία Φ.

Σαμαρτζή, Σταυρούλα, 1960-
Βατάκη, Αργυρώ
Παρπούλα, Χριστίνα

Μεταπτυχιακές Εργασίες

2022
2025-03-13T16:22:58Z


Διπλωματική εργασία - Πάντειο Πανεπιστήμιο. Τμήμα Ψυχολογίας, ΠΜΣ, κατεύθυνση Εφαρμοσμένη Γνωστική και Αναπτυξιακή Ψυχολογία, 2022
Βιβλιογραφία: σ. 50-60
Deficits in social and emotional behavior are a key feature of children with Autism Spectrum Disorder (ASD), thus highlighting the need for effective and reliable empowerment interventions. The last two decades have witnessed an emerging field of study, which is the interdisciplinary integration of cognitive and behavioral treatments with new technologies. This meta-analysis studies the role of interventions using digital games in improving social and emotional behavior of children with ASD, aged 4 to 13 years. In this context, a search was conducted in the online databases SCOPUS, Google Scholar, Heal - Link, SCImago, using keywords including "digital games and ASD", "ASD and digital social/emotional interventions". Inclusion criteria were age of participants, formal diagnosis and control group, use of digital game to enhance social or emotional behavior, valid statistical results and publication in a reputable journal from 2016 to date. Statistical analysis was performed using R language libraries. 11 studies with a total of 441 participants were included. A random effects model was applied to estimate the overall effect size (0.584) (SE = 0.13, 95% CI [0.34, 0.83], z = 4.63, p less than .0001). A test for heterogeneity found that there was no statistically significant heterogeneity between studies (I2 =27.35%, Q(10) = 17.03, p = .07). Also, using boxplots, higher variability and positive asymmetry in the values of the effect sizes were observed in studies targeting emotional behavior than social behavior. The meta-analysis showed that there is a moderate effect size of digital interventions on social or emotional behavior in children with autism. In conclusion, digital games appear to be a promising area of application for this population, with studies of social behavior showing more consistent results.
Τα ελλείμματα στην κοινωνική και συναισθηματική συμπεριφορά αποτελούν κύριο χαρακτηριστικό των παιδιών με Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος (ΔΑΦ), γεγονός που αναδεικνύει την ανάγκη για αποτελεσματικές και αξιόπιστες παρεμβάσεις ενδυνάμωσης. Τις τελευταίες δύο δεκαετίες παρατηρείται ένα αναδυόμενο πεδίο μελετών, το οποίο αποτελεί τη διεπιστημονική ενσωμάτωση των γνωστικών και συμπεριφορικών θεραπειών με νέες τεχνολογίες. Η παρούσα μετα-ανάλυση μελετά το ρόλο των παρεμβάσεων με τη χρήση ψηφιακών παιχνιδιών στη βελτίωση της κοινωνικής και συναισθηματικής συμπεριφοράς παιδιών με ΔΑΦ, ηλικίας 4 έως 13 ετών. Στο πλαίσιο αυτό, διενεργήθηκε αναζήτηση στις ηλεκτρονικές βάσεις SCOPUS, Google Scholar, Heal-Link, SCImago, με λέξεις – κλειδιά μεταξύ άλλων: «ψηφιακά παιχνίδια και ΔΑΦ», «ΔΑΦ και ψηφιακές κοινωνικές/συναισθηματικές παρεμβάσεις». Ως κριτήρια συμπερίληψης τέθηκαν η ηλικία των συμμετεχόντων, η ύπαρξη επίσημης διάγνωσης και ομάδας ελέγχου, η χρήση ψηφιακού παιχνιδιού για την ενίσχυση της κοινωνικής ή συναισθηματικής συμπεριφοράς, έγκυρα στατιστικά αποτελέσματα και δημοσίευση σε αξιόπιστο επιστημονικό περιοδικό από το 2016 έως σήμερα. Η στατιστική ανάλυση πραγματοποιήθηκε με τη χρήση βιβλιοθηκών της γλώσσας R. Συμπεριλήφθηκαν 11 έρευνες με συνολικά 441 συμμετέχοντες. Για την εκτίμηση του συνολικού μεγέθους επίδρασης (0.584) εφαρμόστηκε μοντέλο τυχαίων επιδράσεων (SE=0.13, 95% CI [0.34, 0.83], z = 4.63, p lessthan .0001). Από τον έλεγχο της ετερογένειας βρέθηκε πως δεν υπάρχει στατιστικώς σημαντική ετερογένεια μεταξύ των μελετών (I2 =27.35%, Q(10) = 17.03, p=0.07). Επίσης, με τη βοήθεια θηκογραμμάτων, παρατηρήθηκε μεγαλύτερη μεταβλητότητα και θετική ασυμμετρία στις τιμές των παρατηρούμενων μεγεθών επίδρασης στις έρευνες που στόχευαν στη συναισθηματική συμπεριφορά από ό,τι στην κοινωνική. Η μετα-ανάλυση έδειξε ότι υπάρχει μέτριο μέγεθος επίδρασης των ψηφιακών παρεμβάσεων στην κοινωνική ή τη συναισθηματική συμπεριφορά παιδιών με αυτισμό. Συμπερασματικά, τα ψηφιακά παιχνίδια φαίνεται να αποτελούν ένα υποσχόμενο πεδίο εφαρμογής για το συγκεκριμένο πληθυσμό, με τις μελέτες για την κοινωνική συμπεριφορά να παρουσιάζουν περισσότερο συνεκτικά αποτελέσματα.


Autism Spectrum Disorder, digital interventions, children, social behavior, emotional behavior, meta-analysis
Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος, ψηφιακές παρεμβάσεις, παιδιά, κοινωνική συμπεριφορά, συναισθηματική συμπεριφορά, μετα-ανάλυση

Πάντειο Πανεπιστήμιο Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών

Πάντειο Πανεπιστήμιο, Τμήμα Ψυχολογίας
ΠΜΣ Ψυχολογία, κατεύθυνση Εφαρμοσμένη Γνωστική και Αναπτυξιακή Ψυχολογία




*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.